Jaká byla letošní sezóna ve flat tracku?

Letošní sezóna mistrovství České republiky ve flat tracku je minulostí. Jaká byla? Dovolil jsem si ji shrnout a zhodnotit tak, jak jsem ji vnímal očima jednoho z jejich účastníků.

Kapitoly článku

Po nějakých čtyřech sezónách, během kterých jsem dráždil Černýho Zabijáka ve veteránské kategorii, jsem se vloni rozhodnul přestoupit do třídy FT Classic. Bohužel hned ve druhém závodě ve Svitavách řekl motor Hondy XR 600R „dost!!!“ a bylo vystaráno - jak rychle jsem začal, tak rychle jsem skončil. Jeho totální poprava nevěstila nic pěkného… Zimní přípravy tedy byly náročnější, nežli jsem předpokládal, spolu se sníženým podvozkem jsem musel zainvestovat hlavně do GO motoru a na to, aby mašina měla i flattrackový ksicht už bohužel nezbyl čas. XRko poprvé zavrčelo dva dny před premiérou, která byla letos naplánovaná do Divišova, do kterého jsem tedy vyrazil cílem rozjet se po dlouhé pauze a hlavně „zajet“ nový motor.

Už první závod v Divišově ukázal, že třída klasiků letos nebude žádná procházka Babiččiným údolím! Největším překvápkem byl přestup Pavla Balšínka, bývalého mistra republiky kategorie FT1, kterýžto přestup dával tušit, že dosavadní suverén téhle třídy Michal Hloušek bude mít s obhajobou titulu hodně práce. První klání ještě vyhrál, ale jeho cestu za vítězstvím mu usnadnil i Balšův stávkující Rotax. Stříbro vybojoval Pítrs Mrázek s dvouválcovým Harlejem, bronz Dawid Havlíček a já si odvezl bramborovou medaili, což jsem vzhledem k syrovému motoru bral všemi deseti. Stejné umístění jsem si přivezl i z Pardubic, kde spolu s Balšou a Dawidem Havlíčkem poprvé vystoupil na bednu Jirka „Kominík“ Kraus, a i z města perníku jsem po pěkné přetahovačce s Petrem „Pítrsem“ Mrázkem odjížděl celkem spokojený. Tropický hic ve Slaném byl úmorný nejenom pro všechny flattrackery, ale hlavě pro jejich mašiny. Nejvíc to odnesla dvoutaktní ČZ 380 Jirky Krause a její zadřený motor poslal na zem nejenom fousatého kominíka, ale hlavně Dawida Havlíčka, pro kterého tenhle tvrdý pád bohužel znamenal i konec skvěle rozjeté sezóny. Další vítězství si odvezl Balša po souboji s bratry Hlouškovými a mě o další čtvrté místo v posledním kole připravil Aleš Plecháč. Na závod do Liberce jsem se sice po loňském stříbru strašně těšil, ale sedmé místo pro mě bylo naopak nejhorším výsledkem za celou sezónu. Velkou premiéru na severu Čech zaznamenal domácí tým, za který nastoupili hned tři týpci s dvoutaktními krosovými čtvrtlitry. Kominík po předchozím závodu nechal zadřenou čízu v propadlišti dějin a k němu se přidali enduráci Aleš a Dan Plecháčovi. Právě Aleš v Liberci všechny překvapil, když na nejkratším oválu u nás po skvělém souboji za sebou nechal zkušenějšího Balšínka a na stupních vítězů je doplnil i jeho syn Daniel. Svitavský závod jsem vynechal, ale i tam na nejvyšší stupínek vystoupal Pavel Balšínek a s předstihem si tak zajistil mistrovský titul. Rozlučku s letošní sezónou zajistili pořadatelé v Chabařovicích, kde se nejvíc radoval další „jedničkář“, který se pomalu chystá na přestup do klasiků a to Roman „Rohatej“ Janošťák. Za druhým Alešem Plecháčem a třetím Kominíkem jsme se o čtvrté místo skvěle potahali s Danem Plecháčem. Patnáct kol, ve kterých jsme se v pořadí několikrát prohodili, bylo fakt skvělým rozloučením s letošní sezónou a ani mi moc nevadilo, že jsem pod cílovou páskou projel asi o deset centimetrů později jako pátý.

S premiérovou sezónou v klasikách jsem byl spokojenej - mašina fungovala na jedničku, adrenalin vyprodukovaný při závodech mi vystačí i na dlouhou zimu a všechno bylo podtržený tím, že v celkovém pořadí jsem získal třetí místo. No získal… spíš utrpěl, protože během roku jsem se pohyboval neustále těsně pod bednou a za mnou zůstali i piloti, kteří by (pokud by měli sezónu bez problémů) určitě skončili přede mnou. Rozhodně mezi ně patří Michal Hloušek, pojímající letošní rok poměrně oddechově s účastí v pouhých třech závodech, stejně jako nový objev téhle třídy Aleš Plecháč, který se velmi rychle zařadil mezi nejrychlejší piloty na české scéně a také Dawid Havlíček, jenž až do nezaviněného pádu a následného zranění vedl mistrák. Uvidíme, jak to bude vypadat v sezóně příští, protože se dá očekávat, že i do soubojů o bednu se budou míchat i Dan Plecháč, Jirka Kraus, Petr Hloušek, klasika se chystá postavit i Roman Janošťák, do celé sezóny chce nastoupit motopankáč Vlado Višváder, návrat na ovály po pauze závodnické plánují Radek Pecina a Marcel Oravec… bude to zkrátka paráda!

MISTROVSTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY – FT CLASSICS

1. 94 BALŠÍNEK Pavel 80 bodů
2. 73 MRÁZEK Petr 58
3. 19 HAKL Martin 55
4. 2 KRAUS Jiří 54
5. 11 HLOUŠEK Michal 50
6. 3 PLECHÁČ Aleš 48
7. 36 MIKŠOVSKÝ Jiří 44
8. 4 PLECHÁČ Daniel 42
9. 16 SUK Ladislav 42
10. 77 HAVLÍČEK David 36
11. 44 JANOŠŤÁK Roman 32
12. 22 HLOUŠEK Petr 25
13. 34 KOLÁŘ Petr 23
14. 23 NOVÝ Libor 17
15. 45 VIŠVÁDER Vladimír 12
16. 56 PETROVSKÝ Alois 11
17. 53 VOLÁK Jan 8
18. 81 HUDÁK Vladislav 2

FT1 COMPETITION

Sice jsem začal klasiky, ale tou „hlavní“ třídou je v českém mistráku samozřejmě kubatura FT1 Competition, odpovídající řádům FIM, vypsaným pro světový pohár ve flattracku. Jak ve „světě“ tak i u nás patří mezi největší hvězdy Ital Emanuelle Marzotto. Tenhle týpek jede fakt jinou ligu, nežli je u nás běžně k vidění a i když ho byli v jednotlivých jízdách schopni potrápit náš reprezentant Pavol Pučko či Rakušan Hanson Schruf, tak o celkovém vítězi našeho mistrovství nemohlo být vůbec pochyb. Marzotto zvítězil ve všech pěti závodech, kterých se zúčastnil a s přehledem tak obhájil svůj loňský titul. Stříbro bral Pavol Pučko, který celý rok sváděl vyrovnané souboje s Hansonem Schrufem, jenž nakonec obsadil bronzovou příčku. Druhým nejúspěšnějším domácím pilotem byl čtvrtý Aleš Exler, který za svoje záda odsunul italského veterána Marca Buzziho a půvabnou Rakušansku Yasmin Poppenreiter - ta se zaskvěla hlavně třetím místem ve svitavské Cihelně. Sedmé místo bral Roman Janošťák, v závěru sezóny jezdící jak kubaturu FT1, tak Classic. Osmý skončil Nizozemec Rob Sijbrink, který se u nás ukázal jenom třikrát, ale sezónu zakončil třetím místem v Chabařovicích - doufejme, že v příští sezóně bude častějším hostem. Jan Vondrášek se po slibně rozjetém úvodu kvůli zdravotním komplikacím rozhodl sezónu předčasně ukončit, ale do té příští už snad nastoupí v plné síle. Elitní desítku uzavřel Daniel Plecháč, jemuž nestačily starty v klasikách a s dvoutaktní dvěpade se rozhodl poměřit síly se čtyřtaktními půllitry. Celkem letos bojovalo sedmnáct pilotů, ale spolu s nimi se v některých závodech představili i piloti na supermotárdech, kteří mohou se sedmnácti palcovými koly startovat bez nároku na body. Spolu s motárdisty Alešem a Romanem Cikánkovými to byla i hvězda superbikového seriálu IDM Jan Halbich, který i se čtyřtaktním čtvrtlitrem ukázal, že by mohl být v příští sezóně velkou akvizicí českého flattracku. Kdo přibude další? Motárdisté, silničáři – lepší nácvik pro zvládnutí mašiny ve smyku nenajdete! Stačí se podívat, jakým kratochvílím se ve volnu věnují Valenino Rossi nebo Marc Marquez…

MISTROVSTVÍ ČESKÉ REPUBLIKY FT1 COMPETITION

1. 48 MARZOTTO Emanuele ITA 100
2. 175 PUČKO Pavol CZE 78
3. 112 SCHRUF Hanson AUT 78
4. 25 EXLER Aleš CZE 55
5. 40 BUZZI Marco ITA 49
6. 93 POPPENREITER Yasmin AUT 46
7. 44 JANOŠŤÁK Roman CZE 43
8. 21 SIJBRINK Rob NED 31
9. 298 VONDRÁŠEK Jan CZE 24
10. 4 PLECHÁČ Daniel CZE 22
11. 72 KATZLER Georg AUT 21
12. 2 KRAUS Jiří CZE 20
13. 69 ŠPAČEK Michal CZE 19
14. 50 COMPRI Gianluca ITA 10
15. 777 AVCI Zekir CZE 8 8 N 0 8 N N N
16. 124 SULZBACHER Martin AUT 8
17. 84 KIS Tomáš SVK 7
Dále bez nároku na body
222 CIKÁNEK Roman CZE
210 CIKÁNEK Aleš CZE
63 HALBICH Jan CZE

FT VETERÁN

Poslední třídou je kubatura FT Veterán, jedoucí se jako pohár Autoklubu ČR. V ní se letos v nejlepším světle ukázal Jirka Slezák na krásné a skvěle vytuněné ČZ 250, který kromě libereckého závodu pokaždé vyhrál a po odečtení druhého místa jako „nejhoršího“ výsledku získal titul s plným počtem bodů. Podstatně napínavější to bylo ale v bojích o další pozice na stupních vítězů, kam ho nakonec doprovodili stříbrný Václav Kvíz a (syn) Jirka Slezák ml. Hlavně stříbrný Vašek Kvíz ukázal skvělou rychlost, a pokud se v příštím roce bude míň válet po zemi, bude určitě patřit ke kandidátům na zisk titulu. O celkovou bednu se pádem ve Svitavách a následnou absencí připravil čtvrtý Jakub Štěpánek, za kterým skončil pátý Jirka Wurm, těžící z trpělivého sbírání bodů. Jeden z největších bombarďáků téhle třídy skončil na místě šestém a je jím Jarda Franců na docela určitě nejšerednější motorce v historii veteránského závodění. I když jeho Jawa 250 vypadá opravdu pekelně, tak tenhle skvělý pilot hned v prvním závodě dokázal dojet na třetím místě, zvítězit v Liberci a přidat třetí místo ve Svitavách - v příštím roce to bude spolu se Slezákem největší kandidát na titul. O něj ale bude určitě usilovat další novic letošní sezóny, kterým je sedmý Tomáš Pich, stejně jako devátý Stanislav Pavelka, který měl letos hodně smolnou sezónu zkomplikovanou zraněním. Svoje poslední slovo určitě neřekli ani pardubičáci František Chvojka a Jirka Kozák, kteří sice skončili na osmém a desátém místě, ale v příštím roce budou chtít svým nástupcům jistě ukázat, že ještě nepatří do starého železa!

Nedalo mi to a v posledním závodě jsem s Černým Zabijákem vyrazil připomenout si léta strávená v třídě veteránů. Zase jsem si uvědomil, že je úplně jedno, jestli sedím za řídítky Hondy nebo čízy, adrenalin a podobné biochemikálie v těle se rozproudí úplně stejně - užil jsem si skvěle i veterány. Tím víc pořád marně dumám nad tím, proč tahle třída není narvaná k úplnému prasknutí!? Levnější závodění prostě neseženete – nemusíte mít žádnou licenci a mašinu připravíte za pár tisícovek. V podstatě si můžete závod vyzkoušet s jakoukoliv mašinou vyrobenou do roku 1962, ze které pouze odmontujete přední brzdu. Ale bacha - věřte tomu, že vás to chytne a už nebude cesty zpět!

POHÁR AČR FT VETERÁN

1. 64 SLEZÁK Jiří 100
2. 66 KVÍZ Václav 62
3. 9 SLEZÁK Jiří ml. 60
4. 89 ŠTĚPÁNEK Jakub 52
5. 63 WURM Jiří 50
6. 111 FRANCŮ Jaroslav 48
7. 2 PICH Tomáš 59
8. 68 CHVOJKA František 43
9. 65 PAVELKA Stanislav 36
10. 71 KOZÁK Jiří 26
11. 99 HAKL Martin 12
12. 88 KURIAL Vojtěch 9
13. 39 HAKL Matěj 7

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist