Gellner vyhrál závod European Scooter Trophy

České vítězství v závodě skútrů evropského poháru EST 2014. Pavel Gellner o minulém víkendu dosáhl svého největšího úspěchu vítězstvím v nedělním závodě evropského poháru na super moderní a zároveň velice náročné trati v Chebu.

Závodům na motorkách se věnuje od sedmi let a po několika úspěšných sezonách v sedle minibiku přešel v patnácti letech do kategorie závodních skútrů, kde se během minulých čtyř sezon stal mistrem republiky, vítězem Česko – Slovenského poháru a díky mnoha startům v zahraničí se vypracoval mezi absolutní špičku scooter racing jezdců.
Závodní skútry jsou nejvíce populární v Itálii, ale také v Německu, Anglii, Holandsku a také v Asii a dalších zemích. Závodní skútry mají se sériovými společného jen málo. Základní konstrukce je doplněna speciálními díly pohonné jednotky, pérování, závodními pneumatikami apod. Výkony motorů 70 ccm nabízí kolem 27 koní a při hmotnosti stroje s jezdcem 140 kg dokážou opravdu zázraky. Např. zrychlení z 0 na 100 km / hod je méně než 3 sekundy, což je hodnota srovnatelná s opravdovými závodními motocykly mnohem větších kubatur. Je to podobné srovnání jako mezi závodním automobilem a špičkovou motokárou a také většina těchto závodů se koná na speciálních závodních tratích. Největší jezdecká základna je v Itálii, několik stovek jezdců a potom v Německu a dalších státech Evropy. V našich končinách je nejkvalitnější soutěží evropský pohár EST (European Scooter Trophy).

Letošní seriál EST 2014 má šest závodů. Jeden se jel v Polsku, jeden v ČR v Chebu, následuje závod ve Francii a ostatní se jedou v Německu a zatím se zúčastnilo více než 100 jezdců z Německa, Švýcarska, Ruska, Holandska, Dánska, Polska a Francie v různých kategoriích.

Do Chebu přijelo 80 jezdců a z toho 20 jezdců v nejprestižnější třídě Scooter 70 open. Nechyběl loňský vítěz a letos vedoucí a dominující jezdec Patrick Borowski. Ale nechyběl ani jediný český zástupce Pavel Gellner. Pavel skončil před třemi týdny v Polsku na třetím místě a tajně doufal v co nejlepší výsledek na své oblíbené trati v Chebu.
V první sobotní kvalifikaci zvítězil časem 1´00,560 o čtyři tisíciny sekundy v novém traťovém rekordu. Tento čas znamená na okruhu v Chebu průměrnou rychlost 75 kilometrů za hodinu. Bohužel se nepodařilo v druhé kvalifikaci čas zlepšit a naopak soupeř zrychlil o několik desetin.

V neděli se odehrály dva napínavé závody s několika dramatickými souboji, kdy se na špici závodu kromě Pavla střídali také Patrick Borowski, Nicola Godl nebo Ruben Boese. První závod se hned od startu utrhli od zbytku startovního pole Patrik Borowski a Pavel Gellner, kteří jeli vyrovnané časy pod 1´00:500 a brzy získali výrazný náskok. V desátém Kole se po několika náznacích útoku podařilo Pavlovi protáhnout na první pozici a tu si udržel až do konce. Borowski se nechtěl s porážkou smířit a neustále útočil. V nájezdu do posledního kola ale udělal chybu a po lehkém pádu nakonec dojel na čtvrtém místě.

Druhý závod začal podobně, ale Borowski nechtěl jet první a mírně zpomalil, toho ale využili další jezdci a tak se vytvořila místo dvojice silná skupina, která bojovala o vedení. V čele se střídalo několik jezdců a byl to opravdu dramatický, tvrdý a napínavý souboj. Pavel si ke konci závodu hlídal třetí místo, které mu zaručovalo celkové vítězství. Nakonec skončil druhý a stal celkovým vítězem závodu EST V Chebu.
Jak si ceníš toto vítězství?
Pavel Gellner: „Je to určitě nejvyšší meta, kterou jsem dosud vybojoval, úroveň a konkurence byla opravdu vysoká.“

Jak ses na tento závod připravoval?
Pavel Gellner: „Letos máme z finančních důvodů omezený program. Vypustili jsme některé závody, ale naopak jsme si dali vysoký cíl. V rámci přípravy na závod EST v Chebu jsme se zúčastnili závodu v Polsku, kde jsem skončil třetí a to mě povzbudilo. Potom jsme jeli v Chebu závody českého mistrovství, oba jsem vyhrál a snažil jsem se zajet co nejlepší čas. V sobotní kvalifikaci EST jsem dokázal zrychlit ještě téměř o vteřinu. Tento závod byl pro nás hlavní cíl a jsem moc rád, že se to povedlo.“

Co tě od loňska nejvíce posunulo kupředu? Máš výkonnější motor nebo nějakou super novinku?
Pavel Gellner: „Techniku mám stejnou jako minulou sezonu, Piaggio ZIP SP v úpravě Polini, srovnatelnou s ostatními. Myslím, že nejvíce jsem pracoval na sobě. Díky florbalu se držím v dobré fyzické kondici a také postupně pronikám do tajů závodního nářadí, nastavování podvozku a motoru, analýzy dat, stopy a podobně. Také jsem měl možnost v říjnu absolvovat závodní školu Michala Filly na brněnském okruhu na závodním speciálu Yamaha R6. Mnoho návyků je stejných a uplatním je i při závodech skútrů. Myslím, že tohle vše mi pomohlo udělat další krůček kupředu.“

Jaké máš další plány?
Pavel Gellner: „Letošní sezonu jsme vzhledem k finančním možnostem naplánovali krátkou, ale s vysokým cílem. Jsem moc rád, že se to podařilo splnit. Chtěl bych poděkovat mému otci a všem co mi pomáhají k těmto výsledkům.“

Další možností, kdy vidět závodní skútry spolu s dalšími juniorskými kategoriemi MiniGP bude již tento víkend na autodromu v Sosnové u České Lípy. Bližší informace je možné nalézt na webu www.minigp.cz.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist