Info
|
Před koupí bylo jasno v kategorii; na XTZ chceme vyklápěčku. Napřed opět proběhl průzkum trhu. V pořadí preferencí byl č.1 Shark Evoline. Na té mě zaujalo netradiční provedení výklopné "brady", kterou je možno vyložit až do týla, což bych uvítal jako uživatelský benefit navíc. Bohužel, jeho stahovací sluneční clona má až nepochopitelně malý rozsah, kdy její spodní hrana při max. vytažení končí zhruba v místech, kde při standartním posedu na svoji motorce očekávám hlavní zorné pole. Mnohem závažnější byla její nekompatibilita s mojí kebulí. Zkoušel jsem laborovat s velikostmi, ale každá někde nedoléhala i tlačila zároveň. Přistoupil jsem proto k dalším kandidátům, čili právě Caberg Justissimo GT a Nolan N103, přičemž oba měli stejnou startovací čáru. Na prodejně byly k dispozici obě, takže bylo možno bezprostředně porovnat. Nolan mi bohužel (podobně jako Shark) neseděl na hlavě, narozdíl od Justissima GT. To mi pak na palici zkušebně trůnilo 1/2 hodiny a nejevilo žádné problémy, čili heuréka!
Poznámky k některým hodnoceným kritériím:
- Hlučnost - Osobně se domnívám, že Justissimo GT bude mezi vyklápěčkama jedna z nejtišších. U mě to má ovšem každá hlema o něco komplikovanější. Na XTZ750 s vyvýšeným plexi štítem a figuře 187 cm se právě moje hlava nachází v zóně největších turbulencí. Pokud např. v dané rychlosti vyšplhám do stupaček, hlučnost se skokově sníží, a to o dost. Z toho ovšem vyplývá, že při jízdě v sedle se s hlukem vždy nutně potýkám. V praxi je do cca 100 km/h ticho, nad to již místy lehký hukot a postupně narůstá, někde od 140 km/h již můžu hovořit o akustickém bordelu. Dál už je to jedno, hladina nevzrůstá, jen se mění jeho frekvenční charakteristika. Věřím že na takovém BMS GSA to bude lepší, resp. hluk bude posunut k o něco vyšším rychlostem.
- Ventilace - asi jediná oblast, kde se dalo při návrhu vyvinout více úsilí. Ačkoli jsou regulovatelné ventilační vstupy přítomny ve dvou místech (spodní část pod plexi a na temeni), účinkem jsou spíše jen symbolické než funkční. Při "méně motorkářském počasí", typicky vyšší vlhkosti a teploty 5 - 0°C bývá pootevřený vizor nutností. S tím je zákonitě spojená omrzlá tlama. Z toho mám další poznatek; moje příští helma bude mít kromě lepší ventilace Pinlock!
- Komfort - perfektní! Ovšem i zde je nutno přistoupit individuálně, asi neřeknu nic objevného, že každý má tvarově a proporčně jinou hlavu, takže to nebude platit pro každého. Dobře ušitý vnitřek je jako u všech konkurečních výrobků vyjímatelný a z materiálů zajišťujících snadnou údržbu. Znatelná je hmotnost helmy, která patří k vyšším, ale v rámci třídy tzv odklápěček nijak nevybočuje, je to jejich obecná vlastnost. Vyšší hmotnost této přilby přestáváme považovat za mínus už ve chvíli, kdy jsme si zvolili onu kategorii. Celkově lze říci, pro vyjížďky i cestování je velmi doporučeníhodná, pro častější offroad bych si ještě přikoupil lehkou MX helmu, ale to není můj případ.
- Dostupnost náhradních dílů a prostor pro brýle - Pokud vím, náhradní plexi dostupné je. Co jiného mohu během reálné životnosti helmy potřebovat?? Prostor na brýle jsem vyzkoušel jednou, je dostatečný, ale v místě hokejek cítím mírný tlak, při celodenní jízdě to bude nepohodlné. Možná zkusit nějaké extra tenké hokejky.
|