Během sezóny se mi zdálo, že svítivost potkávacího světla se nějak zhoršila. Přitom přes zimu 2012/2013 jsem ho měl dokonce rozmontované, kvůli vyčistění zaprášenou čočky a namazání kontaktů proti korozi. Do otvoru na spodní straně reflektoru jsem při tom dal kousek molitanu s úmyslem, aby se dovnitř neprášilo. Už při letním výletu však přišel problém, kdy doslova uhnil a uhořel konektor u patice žárovky. Nyní přišel čas zjistit, proč reflektor i tak špatně svítí. Hádal jsem, že bude zakopaný pes v elektrice - nějakém přechodovém odporu právě kvůli té děsivé korozi. Po rozebrání světlometu mě ale málem trefil šlak. I odrazná plocha paraboly byla naprosto zoxidovaná. Asi jsem tomu hodně "napomohl" tím molitanem. Vlhkost zřejmě nemohla snadno unikat a způsobila za vysokých teplot tohle zlo. Navíc jsem se dozvěděl, že molitan při vyšších teplotách uvolňuje kyselinu chlorovodikovou, což mohlo mít také značný podíl. Každopádně, i když zohledním můj neodborný zásah, tak tyto čočkové reflektory nepovažuji za příliš trvanlivý výrobek. Kamarád 125Marek má se stejným světlem najeto o něco méně, nezasahoval do něj, přesto už mu pomaloučku také "slepne". Stejně tak s oxidací kontaktů se setkali i další uživatelé.
Za velký nedostatek obecně považuji špatný odvod tepla od žárovky. Těleso reflektoru je totiž plastové a poblíž žárovky je patrná jeho deformace. Na druhou stranu jsou odvětrávací (chladící) otvory tak velké, že umožní snadné vnikání prachu a vlhkosti. Každopádně, dálkový světlomet, který v provozu svítí pouze zlomek času, krom znečištění nejeví známky oxidace. Z mého pohledu by tedy jednoznačně pomohlo kovové tělo, které by umožnilo lepší odvod tepla.
Tento reflektor posvítil zhruba 600 hodin a dříve bezproblémové noční jízdy se proměnily spíše v noční můry . Rozhodoval jsem se buď pro objednání nového světla (cca 1100 Kč) a nebo renovaci - nové vakuové pokovení hliníkem. Naštěstí se mi podařilo přes příbuzného zařídit výhodně druhou možnost. Nevýhodou bylo pouze delší čekání. Po rozebrání světlometu (20.12.13) došlo na opětovnou montáž až za více jak 2 měsíce. Dokonce jsem proto absolvoval i pár jízd pouze se skloněným dálkovým světlometem .
Čekání se ale vyplatilo, zrcadlo vypadá po vakuovém napaření hliníku opět jako nové. Zkorodované stínítko a patici s pružinou jsem mezitím chemicky odrezil a kompletně pocínoval pomocí páječky. Je to dost amatérský přístup jak se bránit korozi, ale za pokus to stojí. Lampu jsem potom při montáži utěsnil pomocí silikonu (koupelnového), aby byla jistota, že mezi dosedacími plochami neprojde dovnitř prach a voda. Sice vím, že silikon při vulkanizaci uvolňuje kyselinu octovou, ale doufám, že po vytuhnutí už se to neděje a nebude to znovu důvod další oxidace. Horní odvětrávací otvor (štěrbinu) jsem také za účelem omezení vniknutí prachu a vody lépe zakryl jakousi zástěrkou (kšiltem) z kousku lepící pásky. A spodní odtokový otvor světlometu jsem prodloužil pomocí smršťovací bužírky a vytvořil tím jakýsi chobot. Pevně věřím, že tyhle "zlepšováky" výrazně neomezí chlazení světlometu, ale podstatně omezí jeho znečišťování... A pro jistot jsem ještě zredukoval množství produkovaného tepla instalací žárovky 35W místo původní 55W. To by mělo omezit tepelnou zátěž a potažmo oxidaci materiálů. Sice je to takový kompromis, ale s touto slabší žárovkou svítí lampa po renovaci uspokojivě (mnohem lépe než s zoxidovaným zrcadlem a 55W žárovkou). Na podzimní jízdy spojenými častěji se tmou a zhoršenými podmínkami,pak počítám s výměnou za původní výkonnější žárovky.
V současné době, po jedné sezoně (zhruba 8000 km) se zatím úpravu hodnotím kladně. Reflektor se uvnitř znečišťuje podstatně méně, kontakty neoxidují a pokles svítivosti jsem také zatím nezaznamenal.
-
zoxidované kontakty
-
zoxidované kontakty
-
oxidace stínítka a odrazné plochy
-
detail oxidace odrazné plochy
-
tělo potkávacího světlometu
-
kompletně rozebraný potkávací světlomet
-
prach v dálkovém světlometu
-
nově pokovené zrcadlo
-
chemicky odrezené stínítko, patice a pružina
-
pocínované stínítko a patice
-
sestava před montáží
-
zatěsnění dosedacích ploch silikonem
-
zrenovovaný světlomet - boční pohled
-
zrenovovaný světlomet - pohled zespodu
-
srovnání svítivosti žárovek H3 55W vs. 35W
Wolf7LP: Nevím jestli ti svítí opravdu nějak slaběji, ale bez stínítka by to světlo za normálních okolností dost oslňovalo protijedoucí.
Nevím proč vám, ale mě jediné co tak světlo špatně svítilo protože v něm byl prach, ale oxidace žádná
Každopádně u dálkového mi drží pouze na jednom šroubu druhý nemám kde uchytit, protože mám urvanou půlku držáku, již od koupi, avšak jezdím bez stínítka tlumeného světla nevím proč, ale svítí mi to méně než tobě, možná nemám 55W jak píší v manuálu to jsem nekontroloval.
jarolim: Ty přední světla asi obecně nejsou moc trvanlivé, protože kámošovi po pěti sezonách taky začíná "slepnout", rezaví v něm kontakty a podobně. Takových dílů je ale více. Většinou to jsou díly, které Blata nakupuje. Například italský palivový podtlakový ventil (kohout) nebo české zapalování Vape. Dost věcí by se dalo konstrukčně zlepšit. Také servisní přístupnost k některým věcem je nedomyšlená (přístup k filtru, baterii atd). Prostě mouchy ta motorka má. Celkově ale nelituji nákupu a neměnil bych.
Zdar, koukám na tvojí Blatu a je moc pěkná a česká. To se mi líbí. co to přední světlo? Je to bolest tohoto stroje nebo jen tvého kusu? A jinak spokojenost?