K rozhodnutí vyměnit tachometr při 22000 najatých km, mě přivedl můj známý, kterému jeho elektronický tachometr vypověděl službu.
Měl najeto kolem 10.tis. km, tachometr ukazoval nesmysly, rafička lítala, jak chtěla, nakonec se na displeji zobrazila trvale hláška error.
Nový tachometr Jawa samozřejmě není ochotna dodat s tím, že už to nevyrábí...Nový v Německu stojí 139 Euro, což není zrovna málo..
Proto jsem známému navrhl, že mu poskytnu svůj tachometr mechanický, se kterým já nejsem 100% spokojen, jelikož o 9 km/h přeměřuje...
O náklady jsme se tedy podělili a teď jsme spokojeni oba.
Jawa původně dávala tachometry mechanické. Náhon byl řešen šnekovou převodovkou umístěnou na ose předního kola a bovdenem do tachometru.
Vše od německé firmy MMB.
Domnívám se, že celé řešení bylo převzato z Jawy 125 Travel, která se vyráběla cca již 10 let. před Travelem 250.
Toto řešení bylo použito patrně u jen u 1. série motocyklů 250 Travel.
Posléze začala Jawa osazovat na všechny Travely tachometry od téže firmy, ale již elektronické.
Informace o rychlosti otáčení kola, jsou snímány Hallovým snímačem. Snímač je umístěn pod brzdovým třmenem. Impulsy jsou generovány od paprsků brzdového kotouče. Kabel od snímače k tachometru je veden souběžně s brzdovou hadicí.
Celé to vypadá vcelku nenápadně, vkusně. Předností je 100% bezúdržbovost, ale také snadnější demontáž a montáž předního kola.
Informaci, o obvodu kola, pro výpočet čísla, které je nutno zadat do tachometru při kalibraci, jsem převzal z tabulky výrobce. Tachometr teď přeměruje podle obecních radarů pouze o 4 km/h, což si myslím, že je v ideální toleranci.
Škoda, že v Jawě nerešili ovládací tlačítko k tachometru, protože tachometr nabízí víc funkcí, než jen hodnotu celkových ujetých km.
Jsou tam denní km a čas a možná i více, ani já jsem tlačítko neřešil. Kalibraci jsem provedl pouhým přikládáním vodiče na kostru... Teď čeká zaizolovaný pod nádrží na případné budoucí využití :)
Jako nevýhodu výměny bych zmínil drobnost, že z ciferníku zmizelo logo Jawa. Na druhou stranu, nechápu, proč by měl nést universální tachometr logo Jawy...
Další, co bych příště volil vhodnější, je max. rychlost. Zvolil jsem do 140 km, což sice pro Jawu, s maximem okolo 110 km/h, stačí, ale už při 80 km/h se rafička budíku přehoupne do druhé poloviny stupnice..
Ideální by bylo, kdyby při 90 ukazovala ručička přímo nahoru.
Nicméně je to i otázka zvyku.
Vlastník | AlešT. | |
---|---|---|
Vloženo | 25.5.2008 | |
Aktualizováno | 28.8.2018 | |
Zobrazeno | 48 592x |
tak tento problém nemáme. tachometr po zapnutí zapalování nevratil ukazatel do polohy 0, ale zůstal na 20 nebo 60, za jizdy pak začal z této hodnoty měřit rychlost, čili jednou ukazoval o 20 víc, jindy hned o 60 víc...atd...
zapojení světla přes relé je super úprava. Kamarád to má taky ve spojení se silnějším vodičem.
no, já bych si více pomohl, kdybych neměl tmavé plexi :)
Za chodu motora ručička tacho lietala hore -dole. Ak som vypol motor ukazoval normálne. Mne to dokonca rušilo aj elek. prerušovač blinkrov- frekvencia blikania kolísala bez závislosti od otáčok uplne nahodne, ale tiež len za chodu motora. Dobíjanie ale úplne v poriadku, skúšal som náhradný regler- to isté. Až to odrušenie feritovými cievkami pomohlo. Odvtedy som s tým najazdil dalších 14 000 km a v poriadku. Okrem tejto úpravy som ešte upravil prepínanie hlavného svetla cez relé. V prepínačí bol nepatrný úbytok napätia a intenzita svetla bola trochu slabšia.
epsilon, děkuji za zajímavý poznatek, se kterým jsem se tedy ještě nikdy nesetkal...a to jsem kolegy sledoval, jak jim to jezdí, docela podrobně.
Dělá to problémy i s vypnutým motorem? Můžu zkusit napojit starý tacho pouze na baterku a uvidím, jestli se nějak srovná...
Ked na tejto motorke začne blbnúť elektronický tachometer, treba odrušiť alternátor. Mne to začalo robiť asi pri 6000 km, ak som odpojil reglér a išiel len s baterkou, tak ukazoval normálne. Potom som dal za regler cievku na feritovom jadre / z motorčeka ventilátora mercedesa Actros / a problém sa stratil.