renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Jawa 250 Travel (2008)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník AlešT.
Vloženo 25.5.2008
Aktualizováno 28.8.2018
Zobrazeno 48 592x
HODNOCENÍ PROFILU OD 70 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9


Vloženo: 29.07.2018, Uskutečněno: 29.07.2018, Stav tachometru: 22000 km, Zhlédnuto: 66x


K rozhodnutí vyměnit tachometr při 22000 najatých km, mě přivedl můj známý, kterému jeho elektronický tachometr vypověděl službu.
Měl najeto kolem 10.tis. km, tachometr ukazoval nesmysly, rafička lítala, jak chtěla, nakonec se na displeji zobrazila trvale hláška error.
Nový tachometr Jawa samozřejmě není ochotna dodat s tím, že už to nevyrábí...Nový v Německu stojí 139 Euro, což není zrovna málo..
Proto jsem známému navrhl, že mu poskytnu svůj tachometr mechanický, se kterým já nejsem 100% spokojen, jelikož o 9 km/h přeměřuje...
O náklady jsme se tedy podělili a teď jsme spokojeni oba.

Jawa původně dávala tachometry mechanické. Náhon byl řešen šnekovou převodovkou umístěnou na ose předního kola a bovdenem do tachometru.
Vše od německé firmy MMB.
Domnívám se, že celé řešení bylo převzato z Jawy 125 Travel, která se vyráběla cca již 10 let. před Travelem 250.
Toto řešení bylo použito patrně u jen u 1. série motocyklů 250 Travel.
Posléze začala Jawa osazovat na všechny Travely tachometry od téže firmy, ale již elektronické.

Informace o rychlosti otáčení kola, jsou snímány Hallovým snímačem. Snímač je umístěn pod brzdovým třmenem. Impulsy jsou generovány od paprsků brzdového kotouče. Kabel od snímače k tachometru je veden souběžně s brzdovou hadicí.
Celé to vypadá vcelku nenápadně, vkusně. Předností je 100% bezúdržbovost, ale také snadnější demontáž a montáž předního kola.

Informaci, o obvodu kola, pro výpočet čísla, které je nutno zadat do tachometru při kalibraci, jsem převzal z tabulky výrobce. Tachometr teď přeměruje podle obecních radarů pouze o 4 km/h, což si myslím, že je v ideální toleranci.

Škoda, že v Jawě nerešili ovládací tlačítko k tachometru, protože tachometr nabízí víc funkcí, než jen hodnotu celkových ujetých km.
Jsou tam denní km a čas a možná i více, ani já jsem tlačítko neřešil. Kalibraci jsem provedl pouhým přikládáním vodiče na kostru... Teď čeká zaizolovaný pod nádrží na případné budoucí využití :)

Jako nevýhodu výměny bych zmínil drobnost, že z ciferníku zmizelo logo Jawa. Na druhou stranu, nechápu, proč by měl nést universální tachometr logo Jawy...

Další, co bych příště volil vhodnější, je max. rychlost. Zvolil jsem do 140 km, což sice pro Jawu, s maximem okolo 110 km/h, stačí, ale už při 80 km/h se rafička budíku přehoupne do druhé poloviny stupnice..
Ideální by bylo, kdyby při 90 ukazovala ručička přímo nahoru.
Nicméně je to i otázka zvyku.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
AlešT. (3) napsal 30.07.2018 v 21:08

tak tento problém nemáme. tachometr po zapnutí zapalování nevratil ukazatel do polohy 0, ale zůstal na 20 nebo 60, za jizdy pak začal z této hodnoty měřit rychlost, čili jednou ukazoval o 20 víc, jindy hned o 60 víc...atd...
zapojení světla přes relé je super úprava. Kamarád to má taky ve spojení se silnějším vodičem.
no, já bych si více pomohl, kdybych neměl tmavé plexi :)

epsilon (2) napsal 30.07.2018 v 20:34

Za chodu motora ručička tacho lietala hore -dole. Ak som vypol motor ukazoval normálne. Mne to dokonca rušilo aj elek. prerušovač blinkrov- frekvencia blikania kolísala bez závislosti od otáčok uplne nahodne, ale tiež len za chodu motora. Dobíjanie ale úplne v poriadku, skúšal som náhradný regler- to isté. Až to odrušenie feritovými cievkami pomohlo. Odvtedy som s tým najazdil dalších 14 000 km a v poriadku. Okrem tejto úpravy som ešte upravil prepínanie hlavného svetla cez relé. V prepínačí bol nepatrný úbytok napätia a intenzita svetla bola trochu slabšia.

AlešT. (3) napsal 29.07.2018 v 21:54

epsilon, děkuji za zajímavý poznatek, se kterým jsem se tedy ještě nikdy nesetkal...a to jsem kolegy sledoval, jak jim to jezdí, docela podrobně.
Dělá to problémy i s vypnutým motorem? Můžu zkusit napojit starý tacho pouze na baterku a uvidím, jestli se nějak srovná...

epsilon (2) napsal 29.07.2018 v 20:49

Ked na tejto motorke začne blbnúť elektronický tachometer, treba odrušiť alternátor. Mne to začalo robiť asi pri 6000 km, ak som odpojil reglér a išiel len s baterkou, tak ukazoval normálne. Potom som dal za regler cievku na feritovom jadre / z motorčeka ventilátora mercedesa Actros / a problém sa stratil.


Nejnovější záznamy v deníku
  • 2018 aneb 10 let spolu

    Co říci o motocyklu Jawa 250 Travel po deseti letech? Je to stroj, který konstrukčně vychází ze 70. let. Konkrétně z Jawy 350, typ 634. Motor pochází ze stejné doby, ale s Jawou nemá nic společného. Je kopií z Hondy C

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 08.08.2018
    Uskutečněno: 07.08.2018
    Tachometr: 22000km
    Komentářů: 2x
  • Jeseníky - Šerák

    Jen krátký záznam z výletu do Jeseníků. 1.7. 2018 Rodina jela Fábií 1.2 HTP, které jsem s přehledem stačil :) Na vrchol Šerák vede nejprve čtyřsedačková a poté dvousedačková lanovka. Levná není, ale nahoru se vyplatí

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 29.07.2018
    Uskutečněno: 29.07.2018
    Tachometr: 22000km
  • Orlické hory ve dvou a ukončení sezony

    Dnes, v pondělí 2.10., když jsem přijel z práce a podíval se na předpověď počasí, bylo jasné, že pokud se do Orlických hor nepodivám dnes, tak letos už vůbec. Studený vítr, ale sluníčko, manželka byla pro, pokud poje

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 02.10.2017
    Uskutečněno: 02.10.2017
    Tachometr: 21800km


TOPlist