renocar_unor



PROFIL MOTORKY

Jawa 250 Travel (2008)

Aktivní Profil uživatele

Vlastník AlešT.
Vloženo 25.5.2008
Aktualizováno 28.8.2018
Zobrazeno 48 519x
HODNOCENÍ PROFILU OD 70 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9


Vloženo: 08.08.2018, Uskutečněno: 07.08.2018, Stav tachometru: 22000 km, Zhlédnuto: 23x


Co říci o motocyklu Jawa 250 Travel po deseti letech?

Je to stroj, který konstrukčně vychází ze 70. let. Konkrétně z Jawy 350, typ 634. Motor pochází ze stejné doby, ale s Jawou nemá nic společného. Je kopií z Hondy CB 250.
Čili motocykl je kompletně vyvážený.
V normalizační době 70. let motorkáři ČSSR toužili po tom, aby Jawa měla 4 takty, 5 rychlostí, 12 voltů, kotoučovou brzdu, sytič karburátoru a...? Co víc, ještě chtít?

Když se nám později v ČSFR a krátce na to v ČR a SR rozšířily obzory, zjistili jsme, že za železnou oponou jsou motocykly, větší, pevnější a především podstatně rychlejší. Ostatně, jako všechno..

Jawa, která od doby staré dobré kývačky, prakticky nic nezměnila, se logicky stala v tržní ekonomice ze dne na den neprodejnou.

Jawa tedy nakonec dokázala za pomoci Číny, splnit požadavky socialistického občana, ale bohužel, s typicky socialistickým zpožděním tedy cirka 20-ti let...

Na druhou stranu, je paradoxní, že toto generační zpoždění, při uvedení motocyklu na nasycený trh, přeci jenom měla co nabídnou.
Lidé se za těch 20 let přeci jen vybláznili. Mít litra co jezdí 300 už není nic výjimečného. Ojetiny jsou dokonce levnější než Jawy...

Motocykl s pořizovací cenou pouhých 60 tisíc, který má vlastně úplně vše, o čem si mohli naši tátové a dnes už i dědové, nechat zdát.

Maximální rychlost 120, tedy trvalá cestovní okolo 100 je na okresky naprosto dostatečná. Rychlostní limity se desítky let nemění...

Tahle motorka je pro mě celkem dotažena v rámci své kategorie, až do konce. Je z ní levný, ale také spolehlivý a nenáročný dělník, který dokáže nabídnout skvělé nostalgické projižďky po okolí.
Nebo i denní dojíždění do práce.

Přál bych si, aby Jawa vyztužila rám, nabídla větší výkon, objem kolem 400 ccm a pokračovala v cestě výroby pěkných, praktických a levných motocyklů, býť s koupeným motorem.
Vedle toho, nechť si dělají experimenty s čím chtějí.

Místo toho Jawa zcela vyklidila pole a stala se pouhým garažovým úpravcem a prodejcem čínských motocyklů...

Závěrem, po deseti letech to vidím prakticky stejně, jako před lety 20. A za dalších 10 let, se patrně mé potřeby nezmění...
I stará/nová Jawa 250 Travel, má co nabídnout, ale bohužel, už si ji novou nelze koupit...

Po technické stránce věci, bych toho příliš neměnil.
Dnes už bych na Travelku například nedával zbytečné cerepetičky. Vyhřívané rukojeti, které si zapnu 1x ročně. Lepší je asi koupit si kvalitní zimní rukavice. Zásuvku na mobil/navigaci jsem využil snad pouze 1x.
Batest je fajn, ale pokud na cestě zapnu světla a vyhřívané rukojeti, vybití baterky stejně těžko zabraním zejména tam, kde nemůžu motor točit.

Zato si velmi chválím použití LED denního svícení. Za dne je motorka vidět lépe než z klasickým potkavacím světlem.

Večer slouží jako celkem výkonná a zároveň velmi úsporná lampa.

Taktéž řetěz doporučuji pořídit tesněný, při minimální údržbě vykazuje vysokou životnost.

Jediná věc, která mi utkvěla, coby technický nedostatek, v paměti, byly dvě věci.

1. vzduchový filtr. Řešení je převzaté z Jawy 125 Travel. Filtrem je malý kousek molitanu. Velmi jednoduché a laciné řešení, nicméně je to krok zpět, v době účinných papírových vložek.

2. Výfuk. Patrně vlivem teploty, se pohnula uvnitř výfuku některá z přepážek, což mělo za následek nepříjemný rachot-drnčení kovů uvnitř výfuku.
Záležitost prakticky neřešitelná, bez řezání a sváření.

Na motorce mi vše funguje tak, jak má a o dalších doplňcích zatím neuvažuji.

Mám sice v plánu ještě nějaké úpravy okolo motoru a přímo v motoru.
Nicméně to je otázka prostoru a času. Ani jedno nyní nemám k dispozici a hlavně, sezona je v plném proudu.

Hodnocení (1x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
AlešT. (3) napsal 20.09.2019 v 06:25

Rollinman: Tak tak, dvestepadesátka poskytuje dost radosti pro vyjížďky tzv. kolem komína, kdy není potřeba mít vytřeštěné oči přilepený na asfat před sebou. O výkonech tyhle motorky nejsou.
Snažím se vzpomenout, proč jsem ve 14 letech toužil po nějaké kapotované 750, ale už se nevzpomínám... Možná jsem chtěl zamachrovat jak umím všechny předjet, všem ujet, letět 200 a doufat, že mě za to bude i někdo obdivovat :) Už asi v 17 mě to úplně přešlo, naštěstí.

Rollinman (0) napsal 16.09.2019 v 21:52

Dík za praktické zkušenosti. I když Travelku nemám, možná něco využiju (řetěz, gumy..). Mám její příbuznou - Hondu CB250 Two Fifty a po druhé sezóně si čím dál víc říkám, že silnější nepotřebuju. Hlavně že motorka jezdí spolehlivě, je lehká a nenáročná, a vyjížďky si užívám v rychlostech tebou popsaných lépe než na šestistovce Yamaze kterou jsem dříve sedlal.
Přeju hodně šťastných kilometrů.


Nejnovější záznamy v deníku
  • Výměna tachometru MMB

    K rozhodnutí vyměnit tachometr při 22000 najatých km, mě přivedl můj známý, kterému jeho elektronický tachometr vypověděl službu. Měl najeto kolem 10.tis. km, tachometr ukazoval nesmysly, rafička lítala, jak chtěla, nak

    Typ: Odborný servis
    Vloženo: 29.07.2018
    Uskutečněno: 29.07.2018
    Tachometr: 22000km
    Komentářů: 4x
  • Jeseníky - Šerák

    Jen krátký záznam z výletu do Jeseníků. 1.7. 2018 Rodina jela Fábií 1.2 HTP, které jsem s přehledem stačil :) Na vrchol Šerák vede nejprve čtyřsedačková a poté dvousedačková lanovka. Levná není, ale nahoru se vyplatí

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 29.07.2018
    Uskutečněno: 29.07.2018
    Tachometr: 22000km
  • Orlické hory ve dvou a ukončení sezony

    Dnes, v pondělí 2.10., když jsem přijel z práce a podíval se na předpověď počasí, bylo jasné, že pokud se do Orlických hor nepodivám dnes, tak letos už vůbec. Studený vítr, ale sluníčko, manželka byla pro, pokud poje

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 02.10.2017
    Uskutečněno: 02.10.2017
    Tachometr: 21800km


TOPlist