29.4.2025 zrcadlení navigace z mobilu
Motorka koupena od adrenalinsport (Jindřiš) - Velmi solidní, přímé, přátelské jednání. Prodej proběhl dle domluvy. Další zkušenosti ohledně servisu budu uvádět postupně v textu.
Výška jezdce: 187 cm
Vybíráno z těchto modelů (a proč jsem nekoupil):
KTM 1090 Adventure R: Nesedí mi vzhled stoje, motorka se mi prostě nelíbí.
Husqvarna Norden 901 Expedition: Vzhledově pro mě lepší než KTM ale CF vizáží vyhrává na plné čáře.
První dojmy - 29.4.2025 zrcadlení navigace z mobilu
Recenze
Jezdím 8 let (doma) výrazně upravené HQ 701. (o strojích dost podrobně "v mých motorkách"). Nájezd cca 130 000 km. MAXIMÁLNÍ SPOKOJENOST s motorkama (model 2017 a 2021) ale také s PRODEJCEM A NAPROSTO ŠPIČKOVÝM MECHANIKEM V SERVISU!!!
Ale...
Nějakou dobu jsem uvažoval o změně. Mezi kamarády jsem vždy tvrdil, že bych NIKDY!!! nešel do ničeho těžšího. Pořád jsem pokukoval po lehčích strojích s menším výkonem, který by mi při nižší váze stroje jistě stačil, ale ono toho v nabídce mnoho není. Spíše bych řekl NIC, co by mě zaujalo a dávalo by mi smysl pro moje využití. Určitě jsem chtěl variabilní motorku se kterou půjde sjet ze silnice. Hrubší terén již nevyhledávám. Většina cest je po vedlejších venkovských cestách. Sem tam nějaká polňačka a v Rumunsku, kam s partou každoročně jezdíme, už jen nenáročné šotoliny. Takže mi po analýze vyšlo, že s přibývajícím věkem prostě směřuji k pohodlnějšímu cestování. Z novinek mě hodně zajímala nová KTM 390 Adventure 2025. Delší dobu "tajili" technické údaje stroje. Když se pak objevily, bylo to pro mě zklamáním. Vyrobili stroj s podobnou váhou mojí HQ 701 ale ostatními parametry naprosto neporovnatelnými. To také podtrhuje unikátnost HQ 701 - fakt super mašina...mimochodem nová - 2025 je o 9 kg těžší, takže zase zhoršení...ale já měl v hlavě "ZMĚNU". Začal jsem tedy pokukovat po dvouválcích. Jezdil jsem na TOP vybaveném Nordenu. Paráda, ale motorka se mi nelíbí a připadala mi příliš obří. Koukal jsem taky na CF moto 450. Tady mi nedával smysl přechod z lehké "vymazlené" HQ 701 s výrazně větším výkonem na motorku která je těžší a výkon i další parametry jsou někde úplně jinde.
Pak se objevila CF 800 MTX.
Na první pohled mě motorka zaujala. Začal jsem se o stroj zajímat. Nakonec jsem v listopadu složil nezávaznou zálohu, protože když bych se pro motorku rozhodl, nechtěl jsem čekat na dodání třeba do podzimu. Trvalo "nekonečné" měsíce než se objevila dodávka motorek v ČR. Předobjednávek bylo asi hodně, jak jsem správně předpokládal. Z první dodávky na mě nezbylo. Čekal jsem tedy na 2 várku. V pondělí 10.3.2025 jsem konečně motorku přivezl domů. Byl to také poslední den kdy u nás bylo trochu slušné počasí. Přihlášení a přidělení RZ proběhlo celkem rychle a tak jsme mohli odpoledne udělat první seznamovací jízdu. Zhruba jen 50 km. Za tak krátkou vzdálenost, navíc s fungl novým strojem není samozřejmě objektivní dělat solidní recenzi, ale pár poznatků napíšu už teď.
Naprostý propadák je štítek. S tím jsem ale počítal. Pokud to s pohodlným cestováním myslí člověk vážně, je většinou nutné krytí výrazně upravit. Asi málo která motorka má z výroby solidní krytí před větrem.
Odpružení na silnici je pro mě pocitově tuhé. V nízkých rychlostech podvozek nerovnosti filtruje velmi málo - nedostatečně. Citelná změna se nekoná ani při natankování plné nádrže. (chválím je, kluky Čínský, do nádrže se fakt vejde udávaných 22 l, což není běžný aby sedělo s údaji ani u věhlasných značek). S přibývající rychlostí je odpružení stále lepší a lepší. Je naladěno na rychlejší ježdění v terénu. Podobně jsem měl továrně nastavenu také HQ 701, model 2021, takže ani toto mě příliš nepřekvapilo. Nutno podotknout, že tlumiče budou po záběhu zcela jistě citlivější a taky to, že jsem zatím neprovedl žádné ladění a jel v továrním nastavení.
Velmi příjemně mě překvapil systém přímého řazení. Reaguje odlišně při řazení se spojkou a při řazení bez spojky, tedy "přímém". U HQ 2021 to je jinak, uživatelsky méně přívětivě.
Motor má proti brutálnímu jednoválci v HQ 701 sametovej chod. To je jedna z věcí o kterou jsem dost stál. Měl jsem trochu obavy zda bude možné jet na pohodu kolem 100km/h, zda to nebude člověka nutit do větších otáček a velkých rychlostí. Je to naprosto na pohodu. Krouťák je parádní. Dá se v pohodě jet v malých otáčkách a motor se i z malých otáček krásně "sbírá", a to se bude provozem jen zlepšovat, takže z toho mám taky dobrý pocit a radost.
Velmi dobrý pocit mám taky z velkého displeje. Počítal jsem, že nejmenší písmena a číslice nepřečtu. Není to tak. Vše je čitelné a řekl bych i přehledné. Údajů mraky, zatím se k tomu nemohu vyjádřit protože nemám vše ještě naštudované.
Jako nedokonalé bych uvedl že displej je sice fakt velký, ale účinná plocha je zhruba o 1 cm ze všech stran menší.
Další příjemná drobnost která mě překvapila, na co jsem u svých předchozích strojů nebyl zvyklý, po odbočení se vypne blinkr.
Motorka je osazena továrním tlumičem řízení. Určitě je to lepší než kdyby nebyl, ale není stavitelný...atd... jezdím s MAXIMÁLNÍ SPOKOJENOSTÍ už asi na 3 motorce (od roku 2008) stavitelný Off road tlumič Scott a nic jinýho bych prostě nechtěl. Vždycky si ho přemontuju na nový stroj, ale znamená to vymyslet nebo koupit uchycení. To jsem měl v plánu také u CF. Při prvním pohledu jsem zjistil že, "soudruzi v Číně" o věcech zcela jistě přemýšlí a dost možná výrazně víc než my tady v Evropě, neboť za krk řízení TOVÁRNĚ umístili M8 závit kde se dá uchytit páka tlumiče. Mohu říci že "slavní" výrobci jako KTM -HQ, nebo třeba Honda (stroje který jsem měl v poslední době "v ruce") silně zaostávají! Jsem přesvědčen, že takových "vychytávek" budu nacházet více a budu to sem pro Vás psát. Rozhodně si nemyslím, že "co je Čínské, je špatné". Dnes už NE, ba možná právě naopak!
Teď pracuju na úpravách aby mi motorka co nejvíce "padla do ruky". Jak budu mít, respektive jak budu v úpravách a poznatcích postupovat, a bude tady u nás na Vysočině trochu příznivější počasí k ježdění zase sem napíšu pro Vás koho to zajímá.
26.3.2025 test úprav na cca 100 km.
Od první jízdy uběhlo pár dnů. U nás počasí nic moc, ale několikrát jsem přece krátce vyjel. Nyní máme necelých 400 km. Proběhla řada úprav. Motorka dostala brašnu, osadil jsem jí "svými" řídítky, které se mnou putují už na 4 stroj. Namontoval jsem tlumič řízení Scott. Na nádrž jsem umístil snadno snímatelnou brašničku na doklady a věci co je dobré mít vždy po ruce. V předchozích jízdách jsem testoval větší štítek, ale i s ním nepříjemně foukalo z boků kde není žádné krytí. Zapracoval jsem na rozšíření štítu v těchto místech a dnešní test měl být hlavně o tomto, jenže bylo větrno a tak podmínky nebyly optimální. I tak je patrné výrazné zlepšení. Po první jízdě jsem úplně povolil tlumiče aby byl jejich chod pro zaběhnutí co nejdelší. S přibývajícími km. vnímám hladší řazení. Odhaduju, že tachometr dost proměřuje. Ve městě na padesátce o cca 4 km. Bude to chtít porovnat s navigací nebo mobilem, aby člověk věděl "na čem je". Dnes taky první polňačka...naprosto na pohodu...a překvapila mě průměrná spotřeba paliva. Pohybuje se od 3,7 do 3,9 l/100. Jestli to moc neproměřuje bylo by to příjemné.
16.4.2025 aktuální foto a info o úpravách.
V pondělí 14.4.2025 proběhla předem domluvená 1 servisní kontrola s výměnou oleje. Vše naprosto na pohodu, takže další pozitivní zkušenost s prodejcem, kde budu také servisovat. Měl jsem dotaz na zrcadlení mobilu v přístroji na motorce. Přesněji řečeno zrcadlení navigace. Dostal jsem pokyny, ale rozchodit se mi to nepovedlo. Ukazuje to kde co...hudbu, telefony...což nepotřebuji nebo snad na motorce ani nechci. Jedna funkce je ale zajímavá a to, sledování pohybu stroje. Jakmile se motorka pohne, okamžitě mám zprávu v telefonu. Dá se také vystopovat kde se právě motorka nachází. To je dobré a užitečné, ale uživatelsky bych nejvíce potřeboval to zrcadlení navigace. Nevzdal jsem to a volal na výhradní zastoupení. Dostal jsem tel.č. na pána, který mi vše velmi pěkně popsal a vysvětli. Z hovoru jsem měl velmi dobrý pocit. Situace je taková, že pro nové stroje se aplikace právě testuje a měla by být do konce dubna nebo začátkem května spuštěna...takže z toho mám velkou radost, protože vedle velkého displeje montovat něco dalšího (telefon nebo navigaci) bych vnímal jako nešikovné. Doufám že apka bude brzy k dispozici a že bude dobře fungovat. Moje první úpravy, takové ty hlavní proběhly. Teď tady k tomu něco napíšu a dodám fotky. Doladil jsem štít, krytí před větrem. Není to úplně stoprocentní. Na HQ mi štít fungoval mnohem lépe, ale posun proti originálu je obrovský, takže zatím budu jezdit takto a třeba časem ještě nějak pozměním. Na HQ jsem měl rally stupačky a krátké páčky. Obojí perfektní věc, ale přemontovat na X nejdou. Koukal jsem tedy, kde tyto věci pořídit. Vyskočila mi nabídka od R/G. Z obojího jsem měl trochu obavu. Páčky jsou na konci hodně zahnuté a stupačky se šroubky ve mně taky nevzbuzovaly nadšení. Přesto jsem obojí objednal, protože co jsem kdy od této firmy koupil, BYLO VŽDY NAPROSTO PERFEKTNÍ A DOKONALÉ! Po namontování jsem se nestačil divit. Páčky se ovládají právě díky tomu zahnutí lépe než běžné, rovné, a ve stupačkách se cítím také lépe než v ostrých zubatých. Navíc budou asi přívětivější k botám. Takže, za sebe, mohu jedině doporučit. Na tlumiče jsem pořídil odvzdušňováky. Na kryt nádrže umístil malou brašničku na doklady. Drží ji magnety. Drží velmi dobře a je snadno odnimatelná. Tento systém používám ke vší spokojenosti na všech našich strojích už asi 17 let. Za sedlo jsem koupil brašnu s 2 násobným zvýšením. Má tuhý vršek je vybavena vnitřními kapsami. Dříve jsem stroje osazoval stále stejnou brašnou a mysle si že nic lepšího není...teď jsem musel změnit názor, protože tato brašnička je lepší. Za štít jsem umístil čištění na plexi helmy. To je taky klasika kterou vybavuju každou motorku. Nesnáším špinavý hledí! Přitom stačí tak málo a člověk si štítek klidně i za jízdy krásně vyčistí...
Dnes bylo u nás poprvé příjemně. Vyrazil jsem bez zateplovacích vložek. Nájezd asi 150 km. Celkový nájezd něco přes 1500km. Motor si sedá. Je to hlavně poznat na přímém řazení. Vypozoroval jsem že v určitých otáčkách, pokud není velká zátěž (netlačí se na pilu) jde řazení naprosto sametově. Když se řadí při větší zátěži, je třeba řadit s důrazem. To platí při řazení na vyšší rychl. stupeň. Dolů se řadí vždy dobře. Převodovka nehází falešné neutrály, jak tomu bývá u HQ 701 a jistě také "sesterských strojů" KTM a Gas Gas, díky továrně vyráběnému ramínku s mizerným ložiskem a slabou pružinou. Po výměně za "vychytávku" už pak tyto problémy nejsou...ale KTM o tom jistě ví a náprava se dlouhé roky neděje... 800 X má zajímavý nájezd na nádrž. Pro mě zase něco nového. Teď dojíždím 3 nádrž s nájezdem přes 1500km. Z obou předchozích měření mi vyšla průměrná spotřeba 4,2l/100 km. Nyní si myslím že bude výsledek malinko lepší, ale i kdyby nebyl je to paráda. Fotky dám do galerie a až bude zase něco nového tak sem napíšu pro Vás, koho "moje kecy" zajímají. Když byste někdo něco chtěli vědět klidně napište rád se podělím o zkušenosti se strojem, i když jich zatím moc není. Už teď vím, že jsem si vybral dobře. Budou určitě další úpravy a ladění, ale jako celek 800X plní přesně to, co jsem od ní očekával a v mnohém převyšuje moje požadavky a představy.
27.4.2025 - 3000 km.
Dnes jen krátký příspěvek zaměřený na spotřebu. Od první jízdy dnes tankována 6 nádrž. Po dnešní vyjížďce nájezd malinko přes 3000km. Průměrná spotřeba mírně klesá. První údaje vycházely 4,2 l/100 km. Poslední měření rovné 4l/100km. Vysledováno tedy, jakmile je nájezd na nádrž kolem 530km, je dobré natankovat. Systém přitom ukazuje spotřebu kolem 3,8l. Odchylku bych nepovažoval za problém, ale je dobré údaj vnímat jako voditko pro motorkáře mého typu, kteří "jezdí na doraz". Samozřejmě "v našich podmínkách"kde je čerpačka "na každém rohu".
Mimo jiné úpravy jsem "otevřel sání" demontáží sacího potrubí. (dvou trubek umístěných před filtrem) Nevnímám mínusy ani klady, kromě mírného snížení spotřeby, ale to je otzka, jde o první měření, a samozřejmě, že je nyní slyšet, jak si motor "říká o vduch"...což mi vůbec nevadí...charakteristický zvuk je dlouhým sáním "komerčně" tlumen. Spokojenost s mašinkou roste s každým kilometrem a každou pozitivně vnímanou úpravou. Přidávám aktuální foto.
Nyní řeším a zkoumám výměnu prvního tlumiče výfuku za "běžnou trubku". Od přátel, kteří vlastní stroje s podobným systémem, (KTM, HQ) mám informace, že díky vysoké teplotě PRVNÍHO tlumiče výfukových plynů dochází (v extrémních podmínkách) k přehřátí tlumiče zadního pérování, což značně omezí nebo dokonce vyřadí jeho funkčnost. (Pod tlumičem zadního pérování je "krabice" tlumiče výfuku umístěna.) Výměnou se problému předejde. Jedna věc je funkčnost stroje a druhá věc "názor EU, zelených a já nevím koho všeho..." ale to už je na jiné téma...Za mě, nám podřezávají větev na kreré jsme všichni! Po motorkách se požaduje Euro 5+, na druhou stranu dovážíme nesmysly přes půl světa...a úplně ideální když je dovážíme lodní dopravou. To je fakt ekologická bomba! Na jednom z našich motovýletů jsme spali v Kotorském zálivu.Kotvila tam výletní loď. Podotýkám VÝLETNÍ!!! Ráno byl v zálivu smog, který si snad nedovede představit ani pamětník z Ostravy. A to byla jen výletní loď...Takže s kravinama euro 5+ nejspíš cesta ke světlým zitřkům nepodede...teda aspoň za mě NE!!!
Pokud se mi výměna podaří zase sem napíšu pro případ, že by úprava někoho zajímala.
29.4.2025 zrcadlení navigace z mobilu.
Včera jsem plánoval trochu delší cestu a dnes ráno zjistil, že už spustili testovací verzi zrcadlení navigace z mobilu na displej motorky. Hnedle jsem to v rychlosti naladil a vyrazil. Čekalo mě přes 500 km a tak nebyl čas na otálení. Myslím že jde o začátek a že na aplikaci snad budou ještě hodně věcí vylepšovat, a nebo možná že mám sám mezery a neumím to zatím lépe poladit. Asi 2x mi navigace z displeje zmizela. Přesněji řečeno zmizel mapový podklad. Info kdy a kam odbočit na displeji zůstalo. Mapa se na displeji ukazuje v daném měřítku které nejde změnit - za mě třeba oddálit aby byl větší přehled kde se pohybuju. Na druhou stranu je zobrazení silnice velmi zřetelné a moc dobře se podle toho jede. (myslím tím zatáčky nebo místa na předjíždění - to jsem zrovna dnes potřeboval protože jsem cestoval v oblasti s hodně zákrutami, silnička úzká... a táhnout se za autem který jede naprosto nesmyslně trvale 40 nebo pomaleji, nebo za kamionem, to člověk fakt nechce...a už vůbec ne na motorce. Jsou vidět i základní údaje o vzdálenosti a době příjezdu do cíle, pár údajů ohledně motorky, zařazený kvalt, samozřejmě rychlost... Co mě hned zarazilo, a co mi chybí je informace o zapnutém blinkru. To si myslím, že by mělo být. Chtělo by to ještě vyladit, co možná nejvíce přiblížit užitným vlastnostem běžné navigace. V mobilu to funguje, tak proč nepřenášet (zrcadlit) opravdu data nastavená aktuálně na mobilu...tak bych si to představoval, ale samozřejmě "nemám o složitostech tohoto typu páru" V každém případě i tento "prvopočátek" je nesrovnatelně lepší než když jsem teď jezdil jen na hlasovou navigaci z mobilu do helmy. To byla fakt bída...
Parádně napsané.
Kde jsi koupil ten štítek?
Ať slouží a kolama dolů.
Děkuju všem za zprávy a komunikaci
. Nevybíral jsem podle ceny, a už vůbec ne podle "politické příslušnosti" státu výrobce
jak tady někdo doporučoval
. Asi jsem to už zmínil v popisu. KTM ani HQ Norden se mi prostě nelíbí, zato MTX ano. Samozřejmě že fůru věcí budu upravovat abych se na motorce cítil co nejlíp. Upravoval bych ale určitě více či méně každej stroj...už to tak prostě mám...
Ať se Vám dobře jezdí na Vašich strojích