Na FB skupině byl příspěvek o použití jiné velikosti ozubeného kolečka (větší), aby se při dlouhých cestách snížily otáčky motoru. No a mě to dalo podnět k tomu, naopak vyzkoušet použití o zub menšího pastorku (14zubů), čímž dojde k celkovému zlehčení převodu. To umožní pomalejší jízdu v techničtějších pasážích v terénu a menší potřebě jízdy přes spojku..
Výměna proběhla bez problému, o jeden zub míň není žádný problém s délkou řetězu a tak největší piplačka byla opět s nastavením roviny kola..
Update:
Dle očekávání se zvětšila nepřesnost tachometru, který snímá otáčky právě na hřídeli výstupu z převodovky.. A tak tacho kecá o 5kmh víc než kecalo do teď - čili 50km/h gps je tacho 60 a 100ka gps je tacho 115. S tim umím žít..
Motor točí cca o 500 výš. Dřív 50kmh(gps) na trojku 3,5t ot. / na čtyřku 3t ot., teď mam +-samý otáčky s kvaltem o jednu vyšším. Ve městě jde jet padesát příjemně na čtyřku a mimo město se šestka dá už od nějakých 65kmh. Jasně - mimo město motor víc točí, 100kmh dřív necelých 5t a teď cca 5,5t. 130ka gps je tuším 147tacho a někde kolem 7t ot/min (to už není moc fajn, ale tak rychle nejezdívám). Pro někoho kdo jezdí běžně přes limity, to nebude.. přecijen vyšší otáčky dlouhodobě nejsou tak příjemný..
Ve městě je jízda příjemnější protože dvojka leccos pobere, nemusí se tak často na jedničku a naopak pade na čtyřku je pohoda. … Mimo město na silnicích nižších tříd v běžných rychlostech je fajn že do zatáček stačí ubrat a pak se to zas rozjede bez potřeby řadit, a taky je moto trošku živější (logicky, na lehčí převod se motor prostě snáz sbírá).. Je to jako jízda na menší slabší mašině, která má kratší kvalty a tak se relativně rychle člověk “dořadí do šestky”. Na dlouhý rychlejší přesuny, jak už jsem psal, to ideální není..
V terénu je kratší převod fajn v místech kde musim pomalu. Kde nechci jet za jedna, kvůli stabilitě nebo aby to tolik nehrabalo…a dvojka se dřív dusila… Rozjíždění do prudších kopců a na měkčím podkladu je taky snadnější. Na druhou stranu na rychlejší jízdu po rovných polňačkách a šotolinách už musím řadit čtyřku, kde dřív stačilo podržet trojku..
Co se spotřeby týká, nemohu posoudit. Tím že nejezdim zas tak moc stejné trasy a navíc teď počítač ujetých kilometrů vlastně natáčí ještě víc než se ve skutečnosti ujede, nepočítám to.
S touto úpravou mám dle tacho ujeto nějakých 850km, většinou kolem komína + velikonoční výlet cestou/necestou do Budějek. Ještě si to chci víc projet a pak se rozhodnu jestli zůstanu u 14z nebo se vrátim na 15ku. Minimálně na plánovanou cestu na Moravu (čistě silnice) tam tu 15ku zas nahodím..
Vlastník | HonzaLK | |
---|---|---|
Vloženo | 26.12.2021 | |
Aktualizováno | 30.12.2023 | |
Zobrazeno | 2 604x |