renocar_duben



PROFIL MOTORKY

Aprilia SL 750 Shiver (2010)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník giacomo
Vloženo 31.3.2017
Aktualizováno 1.7.2020
Zobrazeno 2 360x
HODNOCENÍ PROFILU OD 5 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.8


Vloženo: 17.06.2017, Uskutečněno: 17.06.2017, Stav tachometru: 19079 km, Zhlédnuto: 71x, Firma: BOSCH


Všichni vlastníci italských motorek vám potvrdí, že jejich motorka je úžasná, právě proto, že není dokonalá. My, členové této komunity to nazýváme duší našeho stroje. Duše je to, čím se motocykly italské produkce liší od strojů pocházejících ze země vycházejícího slunce.

I můj Shiver má samozřejmě duši, možná hned několik. I přesto, že patří mezi ty spolehlivější italky, najde se i u něj pár drobných technických řešení, které by mohly být provedeny lépe. Snad právě proto, že byl tento stroj stvořen v zemi takových velikánů, jako Alessandro Volta, André-Marie Ampére či Guglielmo Marconi, leží většina těchto drobných nedostatků právě v oblasti elektriky/elektroniky tohoto stroje.

Jsa s těmito nedostatky obeznámen, myslel jsem, že mne nemůže nic překvapit, neb štěstí přece přeje připraveným. Nicméně během včerejší odpolední vyjížďky, sotva jsem překonal 2 tis. km strávených v sedle Shivera, zatímco jsem dojížděl k železničnímu přejezdu jsem zjistil, že volnoběh u Shivera je značně nestabilní (řečeno dosti diplomaticky), bliká kontrolka diagnostiky a motocykl mě prostřednictvím displeje vyzývá k okamžité návštěvě servisu. Nejsem příznivcem šíření poplašných zpráv a proto jsem na výzvu odpověděl rezolutně - vypnutím zapalování. Až do doby, kdy jsem se pokoušel znovu nastartovat se to jevilo jako dobrý tah. Po zapnutí klíčku jsem však byl znovu poučen, že bych měl okamžitě navštívit servis. Bohužel zůstalo tajemstvím, jak bych to měl udělat, když na jakýkoliv pokus o start motocykl reagoval pouze točením startéru.

Odpojení a opětovné připojení baterie stav nijak nezlepšilo. V diagnostice na palubním displeji nebyla evidovaná žádná chyba. Pojal jsem podezření, že by se mohlo jednat o typický problém, který se u Shivera/Dorsodura často opakuje. Na každé přírubě sání je umístěn jeden tlakový snímač, který snímá aktuální hodnotu podtlaku v sání. Na základě této informace, kterou doplňuje informace o požadavku na výkon ze snímače natočení rukojeti plynu, je řídící jednotka schopna stanovit natočení škrtící klapky, správnou dávku a okamžik vstřiku, hodnotu předstihu zážehu a celé to ukočírovat tak, aby chod motoru byl jakž-takž učesaný. Hodnota jednoho snímače však často vlivem stárnutí 'oddriftuje', nebo se předepnuté měřící diafragma prostě odporoučí a snímač vykazuje stabilní hodnotu, která se většinou téměř blíží nule.

S vydatnou pomocí kamarádů jsem rozebral horní část airboxu a snímače odpojil. Motor pak, alespoň v nouzovém režimu, naskočil. Není to nicméně žádná hitparáda - otáčky se automaticky mění jen v úzkém spektru a motor nereaguje na plyn. Rozhodl jsem se, že raději nebudu pokoušet štěstí a mučit katalyzátor a motorku naložím na vozík a opravím doma.

Den se však pomalu chýlil ke konci, byl jsem minimálně půl hodiny cesty od domova a vozík jsem neměl připravený. Naštěstí dobří a soucitní lidé ještě nevymřeli. Shiver mi zkolaboval přímo před dílnou motorkáře, který rovněž vlastní stroj s duší. Touto cestou bych chtěl Jakubovi z Mělníka poděkovat, že Shivera nechal ve své dílně přenocovat hned vedle svojí 1098.

Druhý den jsem si Shivera vyzvednul a doma začal s opravou. Štěstí přeje připraveným, takže jsem připojil nedávno zakoupenou redukci na diagnostický kabel, spustil GuzziDiag a zjistil, že jeden ze senzorů tlaku v sání se skutečně odporoučel do křemíkového nebe. Chyba P0106 - vadný snímač tlaku zadního válce. Obdobou je P0105, která se týká stejného snímače, avšak pro přední válec. Porovnáním hodnot tlaků v měřených hodnotách GuzziDiagu tuto chybu jen potvrdilo, i když chybnou hodnotu přisoudili přednímu válci - patrně chyba pojmenování měřené hodnoty v SWru.

Oba senzory byly, dle datumového kódu, původní, takže jsem se rozhodl, že pro jistotu vyměním oba, abych za týden neřešil stejnou situaci. Jsou to standardní automotive snímače, které lze dle BOSCH čísla, dohledat i v běžných osobních vozech a koupit je například prostřednictvím AutoKelly, což by vás mohlo vyjít o něco levněji, nežli u Aprilie, nebo v PartsDepotu. Teoreticky to nebyl problém, protože jsem dva kusy skutečně minulý týden obdržel.

Prakticky už je to horší. Snímač, který patří k zadnímu válci lze vyměnit prakticky bez problému. Ne tak ten přední. Přístup k němu je horší, než do trezoru většiny evropských bank. Musí se sundat i střední část airboxu, přičemž povolit dva ze šroubů vyžaduje velkou míru šikovnosti, síly, trpělivosti a invence v kombinaci se správným náčiním. V tomto případě je totiž, co se nářadí týče, méně více a je třeba skutečně krátký křížový šroubovák. Poté co jsou šrouby uvolněny stojíme před poslední výzvou - uvolnit šroub, který drží přední tlakový senzor. Zde je lepší mít šroubovák s flexibilním dříkem. Nicméně s opravdu krátkým šroubovákem se dá úkol zvládnout, uvolní-li se tělo elektronického plynu a přitlačí se ke krku řízení. Získané milimetry pak dokážou šikovní lidé využít. Pak už následuje jen opačný proces kompletace motorky.

Celá akce výměny mi trvala něco přes 2 hodiny. Autorizovaný servis v Itálii by, dle mého odhadu, na tuto operaci spotřeboval cca 20 člověkohodin, 1 kg zrnkové kávy a karton cigaret.

Italsko-německá spolupráce (motormanagement Magnety na Maléry a snímač BOSCH) by mohla dopadnout lépe. Je smutné, že duši italského motocyklu tvoří německé díly. Nicméně dobrá věc se podařila a po vymazání závady hláška URGENT SERVICE konečně zmizela, signály ze snímačů jsou v pořádku a motor si opět přede jako tygr s akutním astmatickým záchvatem.

Horší už snad může být jen italsko-španělská kooperace v podobě odporového modulu Leonelli, který je umístěn společně s většinou relátek pod nádrží. I on je jedním z prvnků, které tvoří duši Shiverů a Dorsodur po celém světě a je častým zdrojem nočních můr jejich majitelů. O tom ale asi až někdy příště...

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
Jiřík636 (0) napsal 01.11.2018 v 11:11

Perfektně popsané, pomohlo - BOREC!
Díky

libac22 (177) napsal 17.06.2017 v 20:03

Hoj . Dost hnusná závada , ale i přes to to jsou nej motorky A tobě + za práci


Nejnovější záznamy v deníku
  • Level 2017 úspěšně dokončen!

    Bez ztráty života a pouze s několika drobnými technickými zaškobrtnutími stroje jsme poslední vyjížďkou úspěšně zakončili letošní sezónu. S Shiverem jsme letos měli dost příležitostí se poznat. Za těch 6500 km jsem se s

    Typ: Vyjížďka
    Vloženo: 28.10.2017
    Uskutečněno: 15.10.2017
    Tachometr: 23413km
  • Kaučukovník japonský

    Zadní pneu, se kterou jsem Shivera koupil (Pirelli Angel ST) se po společně strávené tisícovce km odporoučela do kaučukového nebe. Dojezdil jsem ji prakticky do konce životnosti jen proto, abych alespoň trochu zjistil, j

    Typ: Údržba
    Vloženo: 31.05.2017
    Uskutečněno: 17.05.2017
    Tachometr: 18230km
  • Extenda Fenda by Pyramid plastics

    Už při koupi Shivera jsem na přední blatník hleděl s nedůvěrou. Naneštěstí se po několika vyjížďkách jeho nefunkčnost projevila v praxi. Asi by v tom nebyl problém, kdyby Shiver neměl veškerou důležitou elektriku hned

    Typ: Montáž doplňku
    Vloženo: 31.05.2017
    Uskutečněno: 14.05.2017
    Tachometr: 18110km


TOPlist