3.9.2023
Při návratu z Jawáče jsem zadřel motor. Za jízdy motor ztratil výkon až se zcela zastavil. Po zastavení jsem zkusil s motorem protočit, nešlo to. Říkal jsem si, že bude Jawa asi přehřátá a že počkám až schladne a pak pojedu dál. Po vychladnutí stále nešlo s motorem točit, to už jsem tušil že je to asi v pr... Podařilo se mi cukáním dopředu a dozadu motor rozhýbat, vypadalo to nadějně a dokonce se podařilo motor nastartovat. Bohužel běžel jen chvíli a opět se zastavil a zcela zaseknul. Pak jsem už zavolal domů, aby pro mě přijeli s vozíkem, protože bylo jasné že tohle na místě těžko opravím.
4.9.2023
Sundal jsem v garáži hlavu a válec, abych zjistil příčinu zadření. Píst vypadal dobře, válec také vypadal v pořádku. Bohužel příčina zadření byla ojnice. v horní úvrati měla značnou vůli dole na klice, v dolní úvrati měla naopak malou vůli a šla značně ztuha.
18.9.2023
Následovala demontáž motoru z rámu a rozborka. Jak je vidět na fotkách, blok motoru byl napadený kutilem a lůžka pro ložiska klikového hřídele někdo upravil důlčíkem a kladivem. Spodní ložisko ojnice bylo zcela vysypané, válečky byly sjeté a čep řádně projetý.
3.10.2023
Spojil jsem se s dílnou v Liberci, která umí poškozená lůžka pro ložiska vyvložkovat a opravit. Oprava trvala asi měsíc, cca 3.11.2023 a cena byla asi 3623Kč.
XY.10.2023
V průběhu října jsem postupně sháněl potřebné díly, čistil všechny díly, blok motoru a hlavu válců jsem dokonce vyčistil v ultrazvukové lázni. Bohužel klikový hřídel měl od axiálních podložek projeté drážky a nenašel jsem nikoho kdo by setrvačníky opravil. Nakonec jsem koupil celou klikovou hřídel. Tu jsem si jen přeměřil zda je skutečně správně složená.
31.10.2023
Nainstaloval jsem nový elektronický regulátor AEV. Původní dynamo někdo vyměnil za novější a relé schoval pod sedačku. Všechno sice fungovalo, ale chtěl jsem více místa pod sedačkou a líbí se mi u Jawy jak je všechno kompaktní a schované v motoru. Bylo potřeba upravit dráty v motorce, nějaké vyhodit, jiné prodloužit. Držák je údajně vyrobený na 3D tiskárně. Dal jsem si záležet a použil jsem správné šrouby, aby nikde nepřečnívaly, závity jsem zalepil, aby se šrouby nepovolovaly. Zapojil jsem i kontrolní žárovku dobíjení.
11.11.2023
Všechny díly jsem měl koupené a dal jsem se do montáže motoru. Snažil jsem se všechny ložiska do bloku dostat bez použítí lisu, takže jsem blok nahřál jak jen to šlo, ložiska zchladil ochlazovacím sprejem. Všechny ložiska až na jedno dokonale zapadly na své místo. Pouze krajní ložisko v levém karteru se zastavilo asi 4mm od segrovky. Nahřívání už nepomohlo, takže jsem ty poslední 4mm dotlačil pod lisem. Vymezil jsem také správnou vůli na předlohové hřídeli. Motor jsem úspěšně poskládal a motorku celou smontoval. První start proběhl dobře, ale motor neběžel optimálně, bylo potřeba pohrát si s otryskováním karburátoru, ale to už je jiný příběh.
Následně bych chtěl sepsat všechny náklady co jsem za opravu motoru zaplatil.
Oprava bloku motoru Liberec:
3623Kč
Kliková hřídel, výbrus, píst, regulátor AEV a držák regulátoru:
5253Kč
Ložiska, těsnění, gufera, sada šroubů:
1750Kč
Vymezovací podložky pro předlohovou hřídel, pružiny spojky a další drobné díly:
362,5Kč
Spojkový koš, těsnění spojkové tyčky, těsnění náhonu tachometru, těsnění startovací hřídele:
668Kč
Svorníky válce, klíč k zajištění spojky, tyčka spojky, labyrint kliky:
370Kč
Celkem oprava motoru vyšla na: 12026,5Kč
Vlastník | dave-lister | |
---|---|---|
Vloženo | 29.9.2015 | |
Aktualizováno | 27.5.2018 | |
Zobrazeno | 1 195x |
Dobrá práce.