Už mě nebaví popisovat jen výměnu blinkrů, plexi, baterie nebo jiné spotřební věci. Co třeba převody
U motocyklů, které mají přenos hnací síly na zadní kolo řetězem je poměrně jednoduché upravit koncový převod změnou ozubených kol a tím ovlivnit zda bude motocykl rychlejší a nebo bude mít více síly (popisuji u Sachs MadAss 125). Pro koncový přenos síly kardanem to vypadá jako neřešitelný problém, ale taky máme několik možností, které níže popisuji na příkladu. Každopádně jde o čistě teoretickou úvahu a nikomu nedoporučuji aby to zkoušel, protože tím měníte technické parametry motocyklu...
Náš příklad se týká motocyklu BMW R1200R Classic rok 2011, který má uvedenou maximální rychlost 220 km/h, při zařazeném 6 rychlostním stupni a v 7500 ot./min. Je doplňuji, že omezovač zasahuje v 8500 ot./min.
U každého motocyklu výrobce uvádí převodové poměry pro jednotlivé rychlostní stupně. Ne každý však uvede i převod koncový...
Příklady koncových převodových poměrů:
- 33 / 12 BMW R1200R rok 2010-2011. max 219 km/hod, 7500 ot./min.
- 33 / 12 BMW R1200R rok 2012-2013. max 227 km/hod, 7750 ot./min.
- 34 / 13 BMW R1200RT rok 2010, max 238 km/hod, 7750 ot./min.
- 31 / 11 BMW R1200GS rok 2013-2017, max 215 km/hod, 7750 ot./min.
- 32 / 11 BMW R1200GS rok 2004-2012, max 198 km/hod, 7750 ot./min.
- 32 / 11 BMW R1200GS ADV rok 2010-2011, 218 km/hod, 7750 ot./min.
No a k čemu to všechno? Záměrně uvádím podobné motocykly, které mají koncový přenos síly kardanem a ten je u všech (podle roku výroby) na pravé straně. To znamená, že výměnou koncového převodu můžeme poměr změnit...
Ať už to jsou nebo nejsou složité výpočty, tak proč něco vymýšlet, když to na Internetu najdeme. Na stránkách www.gearingcommander.com najdete pomocníka. Nahrajete si převodové poměry pro svůj motocykl a vše vidíte přehledně v tabulce...
Výsledek by mohl být, že do mého R1200R použiji koncový převod z R1200RT a při stejných otáčkách 7500 ot./min. stoupne hodnota maximální rychlosti na 231 km/hod.
Není to zajímavý ?
Aha, málem bych zapoměl. Údaj o převodovém poměru je vyražen ze spodní strany koncového převodu viz. fotka. Samozřejmě mě to nenapadlo samotného, ale našel jsem borce, který s BMW R1200S jezdí okruhy a ten to vyzkoušel
Vlastník | Piki | |
---|---|---|
Vloženo | 11.1.2019 | |
Aktualizováno | 23.3.2019 | |
Zobrazeno | 1 957x |