PROFIL MOTORKY

ČZ 125/476 (1975)

Neaktivní Profil uživatele

Vlastník droid
Vloženo 10.4.2014
Aktualizováno 13.10.2015
Zobrazeno 3 257x
HODNOCENÍ PROFILU OD 4 UŽIVATELŮ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 9.5


Vloženo: 10.04.2014, Uskutečněno: 10.04.2014, Zhlédnuto: 29x


Takže abych začal tam, kde se začínat má. Na začátku to bylo 16.5.2013 kousek za Slaným. Přivezl jsem peníze a s kamarádem odvezli mojí novou lásku. Bohužel dnes ani nevím co jsme to přivezli, ale v TP bylo napsáno ČZ 125/476 z roku 1975. Motor na motorce byl však z něčeho staršího a o něco větší, než vymezená díra od konstruktérů ze Strakonic. Dovezli jsme ji ve čtvrtek a hned v sobotu začalo několikaměsíční peklo z opravou. Motorka byla celou dobu zaparkována u kamaráda a já pouze dojížděl.



Nejdřív jsme rám zbavili všech nepotřebných věcí a zjišťovali co bude potřeba koupit. Jelikož jsem absolutně netechnický typ a nikdy jsem nejezdil ani na fichtlu, tak celá technická sekce zůstala na mém kamarádovi a já pouze financoval tuhle srandu. S obtížemi jsme dali dohromady první ze seznamu potřebných věcí na dokoupení.

Řetěz 130čl 1/2x5/16+spojka
Guma dorazu sedla
Guma rozety
Fíbr - výpoštěcí šroub M8
Koncovka bowdenu
Matice klíč
Kondenzátor s očkem
Sítko kohoutku
Vnitřní těsnění kohoutku
Vložka izolační
Čelisti 2ks JawaČZ 125/175
Uhlík motodynama
Uzávěr Uhlíku
Držák uhlíku
Lemovka otvoru kohoutku
Lemovka otvoru plováku
Levá rukojeť
Bowden plynu rychlopal
Bowden spojky
Filtr sání - průchozí
Spojka filtr/sedla ČZ477,471
Těsnění pod válec 476-477
Bowden př. brzdy
Potah sedla ČZ
Pružina startovací čeliti
Pružina rozběhové čelisti
Těsnění plovákové komory
Páka klíče přední brzdy
Dolní pouzdro vidlice D16
Horní pouzdro D16









Cena všeho činila necelých 3000,-. Dnes už vím, že čelisti brzd byla blbost a jakákoli eletřina taky. Ale o tom až pozdějš. Doma jsem měl za úkol vyleštit co se dalo, umýt vše, co bylo poctivě zakonzervované bahnem a zbavit rzi vnitřek nádrže. Hned v pondělí jsem odvezl válec na výbrus do http://www.jawadily.cz/ (což byla taky obrovská chyba). Řekli si nemalé peníze a čekací doba 2 měsíce. No nic. Další návštěva u motocyklu byla spíš o motoru. Přišli jsme na to, že ojnice plave na klice a bude potřeba vyměnit jak ojnici, tak ložisko. Klikovou hřídel jsem zabalil do krabice a poslal někam na moravu, kde nechtěli ani tolik peněz a jejich přístup byl velmi příjemný. Odvedená práce za 1 a navíc jsem měl vše doma asi po 14 dnech.



Nyní však začalo peklo se zbavením rzi v nádrži.Byla to snad nejhoří část z celé opravy. První rada byla nalít do nádrže NaOH a zalít jej vařící vodou. Výsledek nebyl žádný. Nestalo se vůbec nic. Další rada byla s kyselinou citronovou. Výsledek se dostavil. V nádrži zůstali pouze rezaté fleky. Další rada přišla kdesi z internetového fóra. Vymlátit rez násilím. Výsledek se nedostavil vůbec žádný. Ať si kdo chce co chce říká, ale mě žádný štěrk, šutry, matice, šrouby ani kačírek nepomohlo. Další rada byla víc kyseliny citrónové. Po této aplikaci skutečně rez zmizela a nádrž vypadala jako nová. Bohužel to trvalo cca 5 minut a nádrř zrezla znova. Před očima jsem viděl, jak rezne. Po nespočetně pokusech jsem použil tento postup. 3 Balíčky kyseliny citrónové a zaílt dvěma konvicemi vařící vody. Nechat cca 3 minuty působit. Vylít kyselinu a vypláchnout jednou plechovkou technického lihu. Vylít a nalít do nádrže velfobin. Zase vypláchnout a vylít. Nakonec na nic nečekat a naplnit nádrž benzínem s olejem. Musím přiznat, že jsem se celkem bál, že přijdu o tak drahý benzín, ale nakonec se vše povedlo a já slavil úspěch (To bylo cca měsíc od té doby kdy jsem s nádrží začal. Motorka již byla pojízdná, ale karburátor mi ucpávala rez z nádrže, ale o tom pozdějš)







Takže máme opravenou kliku, nakoupená všechna ložiska, nový spojovací materiál a těsnění na hřídele.

šroub m5x12
šroub m6x10
šroub m6x16
šroub m6x40
šroub m6x75
šroub m8x10
šroub m8x50
šroub m8x70
šroub m8x80
matice m6
matice m8
podložka
ložiskko 6005 2RS
ložisko 6302 2Z
ložisko 6304 2RS
ložisko 6304 C3
gufero 25x52x7
gufero 30x40x7
gufero 20x30x7

Začalo skládání motoru. V této věci jsem se vůbec neorientoval, a tak jsem byl pouze přihlížeč a komentátor. Po poradě jsme došli k závěru, že lamely jsou ještě ok a na jejich výměnu dojde časem. Nejdřív dynamo, klika, spojka a převodovka a nakonec vše dobře utáhnout. Nutno podotknout, že tohle šlo až divně v pořádku (až na několik strhaných závitů od předchozího majitele).

Estetickou stránku jsem moc neřešil, ale bylo jasné, že stříkání několika věcí bude nutné. Koupil jsem tedy velký sprej s černou barvou. Nejdřív bylo na řadě světlo, jež původní majitel natřel z neznámých důvodů základovou barvou. Otec zatmelil a provedl profesionální nanesení barvy. Nutno podotknout, že kdybych si to udělal sám, tak jsem udělal líp. Další byly na řadě plechy na držení světla a kryt řetězu. Zbytek šel na viditelné místa na rámu.

Tlumiče je dodnes bolístka, která bude chtít další finance. Přední tlumiče kamarád složil a jsou dodnes naprosto v pořádku. Zadní jsou jednoduše v řiti a jednou dojde k jejich výměně. Když dnes jedu, tak sedím pouze na pružinách. Olej zůstal ve sklepě na podlaze.

Pak začalo neúprosné skládání a montování. Celkem mě překvapilo, že jsme neskusili motor nahodit na rámu s kolama a lahví benzínu. Tak přístě. Namontovali jsme řízení, motor, kola a vzduchový filtr. Brzdy z původní objednávky byly na čz 175/502 (takže nepoužitelný). Objednali jsme tedy ještě pár drobností (podložku pod SPZ ... ) a brzdové čelisti. Postupně jsme se dostávali do fáze, že stroj začal opět vypadat jako motorka. Nutno dodat, že jsem se neuvěřitelně těšil, až se budu moct poprvé svézt. První výjezd byl tedy naplánován moc brzo a motorka byla stále ve fázi skládání. Vlastně neodzkoušenou, polorozebranou, nezajetou motorku, měl řídit někdo, kdo řídil naposledy v autoškole (5 let zpátky) a převést jí asi 30 km daleko. Jestli si říkáte, že je to sebevražda, tak to určitě byla. Motorka naštěstí nenastartovala a já žiji dodnes.

Druhý den mi ji kamarád dovezl domu již "pojizdnou" na valníku a se slovy, že už to nikdy nechce vidět odjel domu.

Stav v této době byl zajímavý. Chyběl kryt motoru, zadní kolo se podivně kývalo a celkový stav vypadal doslova na rozpadnutí. Motorka měla zlomený stojan a tak byla stále jen opřená. Koleno výfuku bylo z jawy 250 a tak vlastně skoro těsnilo. Těsnilo tím způsobem, že po nastartování byl perfektně slyšet pohyb pístu ve válci a do tlumiče výfuku se dostalo cca 10% spalin z motoru. Prostě strašný.

Otec pomohl opravit zadní kolo a tak mohla proběhnout první jízda kolem domu. Tím vlastně začíná slibované povídání o elektrice. Motorka svítila a dle kontrolky i dobíjela. Zajímavé bylo, že po delší jízdě vše zhaslo a baterka neukazovala skoro žádné napětí. Dodnes mě velmi fascinuje, že kontrolka se chovala naprosto 100% v pořádku. Při nižších otáčkách mžourala a při přidání plynu krásně zhasla. Při snížení otáček se opět rozsvítila. Myslel jsem si teda, že půjčená baterie je prostě špatná a tím se složil další seznam součástek na dokoupení.

Klíček spínací skříňky BOSCH
Kolík rýhovaný 4x2,5
Žárovka 6V 2W BA9s
Baterie 6N6-3B
Kabel  0,75mm  černý 1m
Kabel 0,75mm červený 1m
Svíčka N17C Brisk
Pojistka 16A - dlouhá
Konektor očko D6 mosaz
Vačka zapalování Jawa,ČZ
Žárovka 6V 35/35W  BA20d
Žárovka 6V  21/5W červená BA15d

Nyní se jednalo o první výměnu elektřiny a příprava na STK. Proměřil jsem stator, zkontroloval rotor a vyměnil všechny kabely. Plně nabil novou baterku a vše jako zázrakem fungovalo.

Odjel jsem tedy na STK kde po několika byrokratických tahanicích mi byla udělena samolepka o provozuschopném motocyklu. Dodnes moc nechápu, jak mi mohla být udělena, ale měl jsem ohromnou radost. Motorku jsem nastartoval a odjel domu. CCA po 50-ti metrech motorka chcípla a již nenastartovala. Tlačil jsem tedy domu cca 7 km a doma jsem zjistil, že na plně nabitou baterku jsem ujel cca 20 km i se světlama. Byl pouze zázrak, že jsem dojel na onu kontrolu. Tam jsem před kontrolorem rozsvítil světla a to byl poslední výdech baterie. Nyní jsem byl na elektřinu na tomto motocyklu "velmi naštvaný" a rozhodl se ke koupi nového alternátoru a bezkontaktního zapalování VAPE. Nejlepší rozhodnutí za dlouhé týdny.

Uzávěr přední žárovky
Žárovka kontrolky 6V/2W
Žárovka 6V/40W-45W
VAPE 6V/100W-jednovalec
Těsnící šnůra 50cm

Dodnes jsem skutečně nepochopil činnost jistícího kolíčku na klice motoru. Jeho zkracování o určitý počet mm a vůbec. Po zjištění, že kolíček na klice není vůbec jsem byl trochu zmatený ale nakonec sem si jej vyrobil z rýhovaného kolíku použitého pro zajíštění poloautomatu. Naštěstí takovéto věci kupuji ve více kusech. No ... začal jsem instalovat sadu na motorku. Po kontrole předpalu jiskry jsem vše radši ignoroval a montoval dál. Přesnost předpalu má být na desetinu milimetru. Tady se jedná o vychýlení o několik mm. Radši jsem zašrouboval svíčku a doufal, že to nějak bude fungovat. Nutno dodat, že místo původního regulátoru napětí je malé a nový usměrňovač se na něj prostě nevejde. Musel jsem tedy vyříznout díru do jednoho kaslíku a usměrňovač jsem musel obrátit a vývod z něj vede přímo do kastlíku. Vše jsem připojil na baterku a místo kontrolky dobíjení jsem dal tlačítko na zhasínání motoru. Fungovalo to sice perfektně, ale s motorkou mi mohl kdokoli odjet i bez klíčku. Stačilo zapnout tlačítlo a nakopnout. Od té doby motorka dobíjí, svítí a startuje v podstatě bez problémů.

Motorka vždy chcípala za chodu a nikdo se nedohodl na příčině. Prostě jedu na polovinu plynu a najednou z ničeho nic prostě chcípne. Počkam 10 sekund, nakopnu a můžu jet další 2 minuty. Musím zdůraznit, že cesta asi 50 km byla přímo horor. No nedávno jsem zjistil, že za všechno může víčko nádrže.

Na burze jsem koupil stojan. Bohužel na motorku s většíma kolama. Po malé úpravě rámu a přivaření dvou částí mám stojan. Sice z péráka, ale moto již nemusím opírat o zdi (na STK celkem blbě koukali). Stojan nedrží ani tak velké procento váhy motocyklu a ani při nandavání na něj snad nepůsobí tak velké síla. Snad vydrží co nejdéle.

Nyní když jedu tak musím každou minutu povolit víčko na nádrži.Další investice budou tedy víčko nádrže, zadní tlumiče a spojkové lamely. Celková cena motorky je tedy nyní cca 16 000,-.

Cenové významné investice: Výbrus, oprava kliky, zapalovací sada a ložiska.

Hodnocení (0x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
mirapulec (5) napsal 23.01.2016 v 14:37

Pěkně sis s ní užil.Ale Já už jsem na cca 30000,-i s koupí,a to bez vape.Ale šlape jak hodinky a teď už bez závad


Nejnovější záznamy v deníku
  • Prokletá elektrika ČZ

    Dámy a pánové Ten ohavný přístroj mě zase nechal pryč od domova ... dvakrát! Poprvé se tak stalo cca 10 km daleko, kde se zapalování rozhodlo odejít na dovolenou, sbalilo se a za boha nechtělo zapalovat. Ani po hodině

    Typ: Oprava
    Vloženo: 21.07.2014
    Uskutečněno: 21.07.2014
    Komentářů: 2x
  • Další série závad

    brý den pánové Tak máme po burze a všechno je namontováno. Onehdá včera jsem jen tak náhodou chtěl jet do práce, když jsem si na konci ulice všimnul , že mám trochu prázdný kolo a že mi to jde trochu do smyku. Existov

    Typ: Oprava
    Vloženo: 06.05.2014
    Uskutečněno: 06.05.2014
  • Burza 26.4.2014

    Tak sme (já a ten peklostroj) včera nakupovali co bylo potřeba. Burza byla na letišti u Velké Dobré, což je tak 10 minut jízdy od domova. První hoďku bylo jen tak čumění na ošuntělé díly z 40 let starých strojů. Z domova

    Typ: Reportáž
    Vloženo: 27.04.2014
    Uskutečněno: 26.04.2014


TOPlist