Už delší dobu sem se zabýval otázkou dvou různých variant karburátorů u tohoto stroje. Předem upozorňuju, že výrobce z nepochopitelných důvodů variantu s karburátory striktně odmítá, přiznává pouze Keihiny používané v masové míře.. Na prvních pár strojích je montován karburátor značky Mikuni, rozměrově větší..bez jakéhokoli označení. Po dlouhém hledání a dokumentování jsem došel k typu PD26J, o průměru difuzoru 26mm..tento karburátor byl původně určen pro čínské stroje se stejným motorem ale o celkovém obsahu 125ccm tj zhruba 2x 62ccm..na první pohled se tento motor odlišuje o dost štíhlejším válcem..podstatné je, že obecnně mají tyto karburátory při stejném průměru difuzoru o 15-20% chudší směs konkrétně proti karburátoru Keihin CVK používaném posléze masově. Lze se pak opodstatněně domnívat, že tento krok byl veden snahou protlačit motorku nějakým způsobem homologací a posléze vyřešit alternativu. Výrobci motorů použitých v travelkách dodávají ogriginelně právě a jen Keihiny, nic jiného.. Když ještě uvážíme, jak tragicky je vymyšlen, nebo spíše odfláknut airbox v travelce - viz ty centimetrové díry mezi samotnou vložkou a tělem airboxu..to, že je filtr třeba pravidelně napouštět speciálním olejem a posléze ho před dalším čistěním prát..je více než zřejmé, že kombinace motoru 253FMM, airboxu jawa původně převzatého z modelu 125 případně dandy a upraveného kusem plechu s přírubou na jiný účel. Tak jsou karburátory Mikuni přímo sebevraždou. Hrozí tedy dost akutně podpálení ventilů, případně zadření přeřátím a jiné.. Nejsem si jist, jestli bylo při testování tohoto řešení použito analyzátoru spalin pro určení optimální směsi..ale pravděpodobně ne, zvláště pak kvůli protlačení homologačními zkouškami pro E3. Dalším aspektem mohla být samozřejmě cena.. Monoblok karburátorů Mikuni vyjde na 4000 Kč, Monoblok Keihin na 9500... jedinou možností je pak přetryskovat tyto karburátory na správné velikosti..to ale bez analyzátoru spalin docela dobře nejde..při této úpravě zdemontovat celý PAIR systém, zaslepit vstupy do hlavy k ventilům případně zavařit vstupy do kolen u verzí motoru, které toto neměly..opravit konstrukční vadu v airboxu a doufat..pořád je to ale risk..proto doporučuji shánět se po patřičných karburátorech Keihin CVK s difuzorem 26mm. Jedinou daní bude pak zvýšení spotřeba na standardní hodnotu +- 3,3-3,6l/100km. S karuburátory Mikuni se dalo jezdit za 2,3l..chudost směsi pak ale byla adekvátní této spotřebě... jako perličku na závěr podotýkám, že karburátory Mikuni mají PLASTOVÉ šoupátka..nevím co k tomu výrobce vedlo nicméně je to docela úsměvné.. Karburátory Minuny byly také mnotovány při výrobě posledních strojů, patrně při "vyklízení skladu", kdy už bylo jisté, že výroba dál nebude pokračovat.. Takže pozor na to.. Přikládám také jakési porovnání a ilustrační foto..
Zde jest odkaz na český eshop s karburátory
Keihin http://www.ndmoto.c...p693-Karburator.html
Mikuni
http://www.ndmoto.c...3789-Karburator.html
Jelikož jsem pořídil náhradní motor i s karburátory Keihin a mám možnost je vyměnit za "horší" Mikuni, bude se patrně můj vývoj ubírat směrem optimalizace i tohoto monstra a posléze zveřejním výsledky, případn navrhnu postup jak vše vyladit do bezpečného stavu.. přecijenom našich krásných motorek Travel 250 není tak mnoho a každý zadřený kousek je neštěstí..
Tímto také děkuji kamarádu Martinu Fišerovi, viz profil zde na m.cz za možnost seznámit se s jeho karburátorem
Vlastník | hrnous | |
---|---|---|
Vloženo | 8.4.2013 | |
Aktualizováno | 5.4.2014 | |
Zobrazeno | 5 471x |
Nazdar Stando, díky za zajímavé informace. S Keihinem jsem se dostal jen lehce pod 4litry na 100.
To, že se ladí směs tryskami je vcelku logické..sám používám ještě analyzátor vyřazeny ze stanice ME..je ale obecně známo, že Mikuni mají až o 15% chudší směs přistejném difuzoru a HT..
Pokud jsem zkoumal pohledem stejné motory např. na výstavách motocyklů (Yuki, možná i Kentoya apod.), tak měly vždy no-name karburátory. A pokud se pamatuji, tak snad i poslední Travelky měly nějaké no-name karbece, ale možná to byly právě Mikuni. Ať tak, či jinak, oba výrobce bych považoval za velmi kvalitní a nespekuloval bych o tom, z jakého důvodu Jawa v průběhu výroby používala to, či ono. Moje informace co o Jawě mám, je spíš toho rázu, že brali vždy to co momentálně bylo k dispozici a co bylo finančně únosné...
Při tak malých počtech vyrobených kusů se opravdu objednávka od objednávky mohly značně lišit a pak nastala v Jawě ruční práce - improvizace atd...
Jinak směs se ladí tryskami, spekulaci ohledně použití karburátoru Mikuni pro účely splění homologace bych proto vyloučil.
Jinak opět skvělé a zajímavé informace a fotodokumentace!