Logo Vision Vision
  • M

Informace o značce

Slavná motocyklová tradice ještě v Česku nezemřela. Čeští konstruktéři opět předvedli, že dokáží dělat zázraky. V neuvěřitelně krátké době a takřka na koleně přivedli na svět malý motocykl, který může konkurovat světovým značkám. Vodňany? Domácí motocyklový průmysl překvapil. Během deseti měsíců vyvinul a připravil do výroby malé jednostopé vozidlo moderní koncepce. Největším překvapením však je, že nový motocykl nenese tradiční českou značku Jawa nebo ČZ, ale skrývá se za ním výrobce balící techniky Mašek. "Vybrali jsme si moped. Je to cenově dostupný stroj, který oslovuje všechny generace motocyklistů. A na trhu takový domácí výrobek chyběl," řekl zaměstnanec firmy pan Zronek. "Začali jsme před rokem v lednu s čistým stolem a rýsovacím prknem připravovat první funkční vzorek. V červenci se už rozběhla výroba prototypové řady. První seznámení veřejnosti s motocyklem se uskutečnilo koncem léta na výstavě Země Živitelka v Českých Budějovicích," sdělil Zronek. Při vývoji a přípravě výroby jednostopého vozidla, které dostalo jméno Vision MV 01, padly mnohé rekordy, co se týká času a vynaložených nákladů. Důležitý však byl hlavně výsledek. "Obrovský zájem lidí na Zemi Živitelce nás přesvědčil, že jsme volili správně," uvedl Panský. "Konstrukční problémy jsme řešili za pochodu. Nikdo nám nediktoval, jakým směrem máme postupovat, ani jaké díly máme použít," řekl Zronek. "A hlavně neexistovalo žádné papírování jako ve velké továrně," konstatoval Panský. Společnost Mašek, divize Moto, nyní vyrábí 50 motocyklů měsíčně s tím, že produkci lze až o polovinu zvýšit. Bude to asi potřeba, protože vedle 42 českých prodejců o motorku projevil zájem i slovenský trh. Jeden stroj už odcestoval ke zkouškám do Mexika. Obchodní kontakty se vytvářejí i ve všech evropských zemích. "Přednost však budou mít čeští a slovenští motoristé," slíbil Zronek.

Historie značky

Neutuchající entuziasmus jihočeských konstruktérů přivedl na svět zcela nový jednostopý dopravní prostředek homologovaný pro přepravu dvou osob, pojmenovaný Vision MV-01. Když mě zavolali pracovníci divize moto mně neznámý firmy Mašek, abych se přijel podívat do Vodňan na nový moped, měl jsem upřímě řečeno radost. Tak ve Voňanech nespí, chuť do další práce jim nevzala ani ztráta slibně se rozjíždějící výroby motocyklů v Moto Unionu. Vzpomínku na Dandy přerušila další věta: ...ale s bývalou firmou nemáme nic společného, přijeďte a uvidíte. Nechal jsem tedy emoce zavřené v redakci a vydal se do jižních Čech. Patřím mezi ty, kteří dají na první dojem, a to nejen při setkání s lidmi. Přijíždím na parkoviště, dynamickým stereotypem vypínám motor, ale celou dobu už přitom pozoruji červený moped, lépe řečeno mokik (má na rozdíl od mopedu pevné stupačky) postavený před vchodem do dílny. Zajímavá, přímo odvážná konstrukce rámu, vpředu vidlice upside-down, centrálně odpružená kyvná vidlice, litá kola, ovladače a páčky na řidítkách může závidět nejeden motocykl: dobrá práce! Garantem projektu "mokik" vedeného pod obchodním názvem Vision je divize moto firmy Mašek z Vlašimi patřící k našim předním strojírenským podnikům. Jejím dosud nejznámějąím "moto" projektem je vývoj a výroba závodních strojů pro krátkou a dlohou plochou dráhu Jaweso. Práce na MV-01 začaly v lednu letošního roku. Cílem realizačního týmu bylo přivést na svět malý motocykl (zůstaňme u méně známého pojmenování mokik), který by se na první pohled odlišoval od všeho, co dosud jezdí v této kategorii po našich cestách, stroj na velmi slušné technické úrovni, který může vést i dvě osoby. Největąím problémem je vždy motor. Z třinácti nabídek dostal nakonec šanci dvoudobý, vzduchem chlazený jednoválec Puch výrobce Hero Briggs Stratton Auto Ltd. o objemu 49 ccm s výkonem 3 k/5000 1/min. Myšlence zhotovit rám z jedné trubky dlouho bránila technologická schůdnost. Celou záležitost nakonec vyřešila speciální, po léta nepoužívaná ohýbačka. Trubka z jednoho kusu nabízí kromě větší tuhosti prostor pro vedení kabelového svazku a lanovodu, ale dokáže nahradit i benzínovou nádrž na 3,6 litrů paliva přístupnou po odklopení sedla. Teleskopická i kyvná vidlice jsou vlasní konstrukce a vyrábí se v mateřském závodě ve Vlašimi. Litá kola dodává slovinský Tomos, speciální pneumatiky vyrobil pražský Mitas. Jakkoli se na finálním výrobku podílejí dodávkou některých komponentů i italští a španělští partneři, většina dílů spatřila světlo světa u domácích výrobců. Ať už se jedná o veškeré plasty, lamináty, sedlo a další drobné díly. Cílem společnosti je v příštím roce dodat na český a slovenský trh zhruba tisícovku mokiků v přijatelné cenové hladině. Zbývá jen dodat, že mokik MV-01 je nutno přihlásit na SPZ, ale jako s vozidlem s konstrukční rychlostí do 45 km/h s ním lze jezdit bez ochranné přilby.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist