Logo Raleigh Raleigh
  • 2

Informace o značce

Firma založená Frankem Bowdenem, stavěla motocykly ve dvou existenčních etapách – první trvala od 1899 do 1906 a na ní navázala poválečná etapa 1919 až 1933. Sídlo firmy je známý britský Nottingham.

Historie značky

Raleigh dovedl vyrobit kvalitní motory a tak není divu, že se jeho agregáty objevovaly i v motocyklech jiných výrobců – jmenujme Allegro, Dunelt, Coventry-Eagle, Mars, Nestoria, Cotton, Soyer, Victoria a ještě pár dalších. To samo o sobě svědčí o jejich přednostech.
Po válce se dostal ke kormidlu společnosti William Comery a světlo světa spatřil model 1919, osazený plochým dvouválcem 698 ccm a vyvedený v duchu opravdu luxusních strojů. Bohužel jeho výroba se ukázala jako dlouhodobě nerentabilní a tudíž neudržitelná, proto byl tento model na přelomu let 23 a 24 nahrazen strojem s vidlicovým dvouválcem sevřeným v úhlu 60 stupňů o objemu válců 798 ccm, ale i tento model byl vyráběn pouze do roku 27.
Raleigh vyráběl i modely s rozvodem SV v objemových třídách 174 ccm a 498 ccm a také OHV modely 348 ccm a 498 ccm.
Ve dvacátých a na začátku třicátých let působil ve firmě šéfkonstruktér D.R. O'Donavan (později známý ve spojitosti s motocykly Carlton), který stvořil úspěšný závodní motor Sturmey-Archer pro speciály Raleigh, ale který používaly závodní motocykly i jiných značek.
Raleigh ploché dvouválce sezóny 1921 měly standartně řetězový pohon kola, což bylo mezi konkurencí té doby něco nevídaného.
Modely 14 a 15, vyráběné v letech 1926-27 se lišily jen velikostí kol. 14ka jezdila menší kola o průměru 24 palců, zatímco patnáctka měla kola 26palcová (pro představu, 26 palců je velikost kol starších horských bicyklů). Ostatní díly byly mezi 14 a 15 zaměnitelné.
Firma se pustila také směrem lehké užitkové tříkolky. Představena byla v roce 1931 s motorem 598 ccm a jejím otcem byl Ivy Karryall, který při vývoji použil mnoho již existujících součástek Raleigh.
O tři roky později se objevuje tříkolka s motorem Sturmey-Archer 724 ccm s válci do V a třístupňovou převodovkou. Lahůdkou byla kliková skříň a skříň diferenciálu z velmi lehké hořčíkové slitiny (normálně je tento materiál výsadou přísně závodních strojů). Stroj dovedl přepravit čtyři osoby. Autorem této tříkolky byl konstruktér T.L.Williams, který později odkoupil práva na stroj a pustil se do vlastní výroby pod značkou Reliant Motor Company. Výroba tříkolky se znakem Raleigh trvala pouhé tři roky. Pozornosti by neměl ujít ani osobní model Safety seven.

Pokud Vám v článku chybí některá data z historie, budeme rádi, když nám pošlete doplnění.


TOPlist