Informace o značce

Značka Ossa je tu stále s námi a to i přes ukončení výroby v roce 1982....ale nepředbíhejme.
Roku 1924 založil Španěl Manuel Giró z Barcelony výrobní podnik pod názvem Orpheo Sincronic Sociedad Anónima (O.S.S.A.).
Zpočátku se firma věnovala výrobě promítaček pro španělský trh. Teprve po druhé světové válce se – stejně jako mnoho jiných výrobců té doby – vrhl na výrobu dvoutaktních motocyklů odvozených z tehdy nadčasového stroje DKW 125. Masová výroba motocyklů započala roku 1949 a vrchol v počtu vyráběných motocyklů čekal Ossu v šedesátých letech, kdy ve velkém exportovala nejen do Evropy, ale také do Severní Ameriky. V pravý čas – do Spojených států a Kanady právě vtrhla vlna popularity terénních závodů a motokrosu. Lehké a silné motocykly Ossa splňovaly ideál terénních strojů a dosáhly výborných prodejních úspěchů.
Historie značky
Úspěch továrnu navnadil zkusit úspěch i v zahraničních závodech a otevřít si tak cestu na mezinárodní trhy. Jezdec Dick Mann pomáhal při vývoji svého závodního stroje 250 ccm pro Dirt-track závody asociace AMA, který ho donesl v závodě Grand national short track v Santa-Fe roku 1969 až k vítězství na čtvrtmílovém oválu.
Byl najat britský jezdec Mick Andrews, aby pomohl vyvinout trialový motocykl. Že odvedl dobrou práci dokládají tituly z Evropského trial šampionátu v letech 1971 a 72. Mimochodem, z tohoto šampionátu se časem vyvinul světový pohár trialu FIM.
Mick dokázal dát vítězný hattrick i ve velice náročné soutěži Scottish Six Days Trial v letech 1970-72.
Bohužel, velké investice do dalších výrobních prostor dostaly evropské výrobce vesměs do „červených čísel“ a byly klíčem k jejich úpadku.
Příchod levných japonských producentů na trh společně s ochromující stávkou zaměstnanců v roce 1977 způsobily pád firmy Ossa. Pokus o záchranu přišel ještě o dva roky později, kdy byla Ossa sloučena s konkurenčním Bultaco, bohužel to nestačilo na vyřešení finančních problémů.
Roku 1982 je továrna Ossa definitivně uzavřena.
I přesto se dál těší rozsáhlé fanouškovské základně a na jejich motocyklech dál závodí nadšenci a hobbíci.
Motocykly s kořeny Ossa :
• Yankee 500, velký off-road, stavěný New-Yorkskou společností Yankee Motor Company. Yankee, také zvaný Ossa-Yankee, byl osazen vzduchem chlazeným dvoutaktním dvouválcovým půllitrem, který zkonstruoval samotný Eduard Giró.
• Ossa BYRA 1000, 977ccm. Čtyřválec. Dvoutakt. Vzduchem chlazený. Dovedete si jistě představit, jaké peklo dokázal rozpoutat takový motor při silničních závodech. Jeho “otcem” je barcelonský konstruktér Fernando Batlló, kdy za základ použil dva motory Yankee. Tento motocykl se zúčastnil závodů 24 hodin Montjuich, ročníku 1972 a 73. Postaven byl pouze jeden kus závodního stroje a jeden kus pro použití na silnici. K vidění je dnes v muzeu Bassella Motorcycle Museum, Alt Urgell.