Informace o značce

Motobécane byl francouzský výrobce jízdních kol, mopedů a motocyklů, založený již v roce 1923. Jeho název je složeninou Moto (motocykl) a Bécane (bicykl).
Značka fungovala až do roku 1981, kdy se dostala k bankrotu a byla odkoupena japonskou Yamahou. Po jejím zásahu se roku 1984 obnovila výroba skútrů, ovšem již pod jinou značkou – MBK (viz. historie MBK).
Prosím, neplést si s firmou Motobecane USA, která pod touto značkou dovážela bicykly z Taiwanu – nemají spolu nic společného.
Historie značky

Motobécane byl spoustu let největším francouzským výrobcem motocyklů. Charles Benoit a Abel Bardin začali spolupráci roku 1922 a o rok později již zkonstruovali svůj první motocykl s objemem 175 ccm – dvoutaktní jednoválec.
Ve třiatřicátém vyráběli svůj první čtyřdobý stroj kubatury 250 ccm.
Ve třicátých letech se značce daří a její prodeje si stojí velmi vysoko a do výroby se dostaly i stroje s podélně uloženými řadovými čtyřválci v objemové třídě 500 ccm a 750 ccm. Zhruba v tomto období vstupuje továrna do světa silničních závodů a vyhrává vytrvalostní závod Bol d´Or.
Po druhé světové válce přichází do výroby jednoválec D45, který vykrývá poptávku po levné dopravě. Jeho nástupcem se stal model Z46 vybavený vylepšeným pérováním.
Stejně jako spousta Evropských výrobců, dostala se i Motobécane v šedesátých letech do ekonomických potíží, díky nástupu dostupných automobilů.




Po prvotním poklesu prodejů přilily olej do ohně nastupující levné a výkonné japonské motocykly a sebraly pro sebe značnoun část trhu.
Motobécane v sedmdesátých letech pokračovala ve výrobě dvouválcové 125 ccm a vyrobila i malou sérii dvoutaktních tříválců 350 ccm a 500 ccm.
Továrna se ještě na sklonku 70. a začátku 80. let zúčastnila závodů Grand Prix a ve své třídě 125ccm posbírala několik vítězství. Sezónu 1980 světového šampionátu dokončila dokonce na celkově druhém místě ve 125 ccm.
Ve třiatřicátém vyráběli svůj první čtyřdobý stroj kubatury 250 ccm.
Ve třicátých letech se značce daří a její prodeje si stojí velmi vysoko a do výroby se dostaly i stroje s podélně uloženými řadovými čtyřválci v objemové třídě 500 ccm a 750 ccm. Zhruba v tomto období vstupuje továrna do světa silničních závodů a vyhrává vytrvalostní závod Bol d´Or.
Po druhé světové válce přichází do výroby jednoválec D45, který vykrývá poptávku po levné dopravě. Jeho nástupcem se stal model Z46 vybavený vylepšeným pérováním.
Stejně jako spousta Evropských výrobců, dostala se i Motobécane v šedesátých letech do ekonomických potíží, díky nástupu dostupných automobilů.




Po prvotním poklesu prodejů přilily olej do ohně nastupující levné a výkonné japonské motocykly a sebraly pro sebe značnoun část trhu.
Motobécane v sedmdesátých letech pokračovala ve výrobě dvouválcové 125 ccm a vyrobila i malou sérii dvoutaktních tříválců 350 ccm a 500 ccm.
Továrna se ještě na sklonku 70. a začátku 80. let zúčastnila závodů Grand Prix a ve své třídě 125ccm posbírala několik vítězství. Sezónu 1980 světového šampionátu dokončila dokonce na celkově druhém místě ve 125 ccm.
Mopedy

Kanaďan Walter Muma si na modelu 50V vyjel v roce 1978 na 11 500 mil dlouhou cestu z Toronta na Aljašku a zpět. Na cestě strávil tři měsíce.
Po přeměně na MBK produkce mopedů pokračovala a MBK ovládlo závodní moped scénu v celé Francii.
Píše se rok 1942 a civilní obyvatelstvo čelí nedostatkům pohonných hmot. Ředitelství Motobécane pověří konstruktéra Éric-a Jaumles-e vývojem dvousedadlového šlapacího auta, které by mohlo soupeřit s konkurenčním Velocarem.

Padesátá a šedesátá léta válcovala nastupující masová automobilní výroba výrobce motocyklů. Špionážní fotografie v L´Auto-Journal z prosince 1961 ukazuje připravovanou odvetu od Motobécane ve formě vyvíjeného malého automobilu. Z útržků fotografií se dalo odhadnout, že nové auto bude sotva tak velké, jako dětské šlapací auto…
Ve skutečnosti byl prototyp dlouhý 2730mm a 1180mm široký, což stačilo na přepravení dvou osob sedících vedle sebe v módní minimalistické uzavřené karosérii. Při pohledu zboku bylo věru obtížné říct, který konec je předek. Prozradit to mohly dvěře z tmavé látky, otevírané směrem vpřed.
Protože výrobce nebyl příliš zběhlý v technice automobilů, spokoljil se s plynule měnitelným převodem (který se o pár let později stal charakteristickým znakem vozů DAF). Pohon obstaral dvoutaktní motor skloněný o 7° do strany, aby se zachovala rovná příď a přední okno se mohlo sklápět stejně, jako tomu bylo u armádních Jeepů.
Ve vývoji byly prokazatelně dvě verze – Microcar a Microvan. Bohužel, do sériové podoby se nedostal žádný z nich…
Protože výrobce nebyl příliš zběhlý v technice automobilů, spokoljil se s plynule měnitelným převodem (který se o pár let později stal charakteristickým znakem vozů DAF). Pohon obstaral dvoutaktní motor skloněný o 7° do strany, aby se zachovala rovná příď a přední okno se mohlo sklápět stejně, jako tomu bylo u armádních Jeepů.
Ve vývoji byly prokazatelně dvě verze – Microcar a Microvan. Bohužel, do sériové podoby se nedostal žádný z nich…