Informace o značce

Německá zbrojovka v Suhlu se zabývala výrobou motorových vozidel už v třicátých letech minulého století, kdy její výrobní plán zahrnoval produkci lidových malolitrážních automobilů značky Simson. Po válce, koncem 40. let, kdy továrna spadala pod vedení sovětského podniku Avtovelo Moskva, bylo rozhodnuto o výrobě lidového motocyklu. Příkaz z Moskvy byl směřován na strojní inženýry Ewalda Dähna, který byl jmenován vedoucím projetku, a Helmuta Pitze. Vývojový tým se skládal ze zaměstnanců, kteří se do té doby věnovali vývoji zbraní. Pro inspiraci se tedy nezkušený Dähn vydal do Berlína, kde se právě vracel do výloh prodejen motocykl BMW R24, a bylo rozhodnuto.
Historie značky

V létě 1949 byly hotové první prototypy, které byly do začátku sériové výroby počátkem roku 1950 v některých detailech zlepšeny. Značka motocyklu AWO byla zvolena jako zkratka moskevského podniku Avtovelo a typ 425 podle čtyřtaktního motoru a 250 ccm obsahu.
Motocykly AWO ovšem nejsou až tak věrnou napodobeninou, jak by se mohlo na první pohled zdát. Východoněmecká zbrojovka se může pochlubit i některými zlepšeními vůči BMW, které bylo inspirací. Je to například magneto zapalování nezávislé na baterii, pohon vačkového hřídele ozubeným soukolím, vlásenková pera ventilových pružin nebo účinná chladící šachta přímo nad spalovacím prostorem. Ani vzhledově není AWO nikterak identické s BMW R24.
Na první pohled je u AWO odlišný robustnější motor, dále hranatější tvar blatníků, tvar nádrže a četnější linkování okrovými a bílými linkami, které dodává motocyklu sportovnější vzhled. Naprosto identické s BMW jsou ale některé díly, které nevyráběl přímo Suhl. Jedná se o věrné východoněmecké kopie renomovaných západoněmeckých výrobců a stupačky zn. Möwe, gumový sedák zn. MEWA tachometr MAW, houkačka a reflektor IKA jako by z oka vypadly svým nevlastním sourozencům z rodin SUM, Magura, Drilastic, Veigel, Bosch a Hella.
Další změny přišly se vznikem Německé demokratické republiky. V roce 1952 neušla znárodnění ani Suhlská zbrojovka a pod novým názvem VEB Fahrzeug un Gerätewerk Simson Suhl pokračovala ve výrobě s drobnými praktickými změnami v detailech motocyklu, který se již tolik nehlásil k původnímu označení a postupně během let přecházel přes značku Simson-AWO až k čistému

Oba typy se vyráběly souběžně až do roku 1960, kdy skončila výroba modelu Touren; model Sport se vyráběl do roku 1961.
