bmw_r1300gs_cartec




Stav převodovky Jawa 250/559

  • 0

    23.10.2021 od airtom

    Prosím oka zkušených odborníků o radu, zda to tato převodovka ještě zvládne, nebo je potřeba něco vyměnit. Koupil jsem Jawu 250/559 na renovaci, zatím nejela, takže nevím jak řadila. Předem díky za konstruktivní komentáře k tématu.
    (P.S. nejsem odborník (zatím ), dělám to pro sebe z důvodu nostalgie, ale to není předmětem dotazu...)

    Odpovědět Doplnit dotaz

Odpovědí (5)
  • 1

    23.10.2021 od JiriBN

    U řadících vidliček sleduj, zda tam není úbytek materiálu, podle fotek se zdá, že je to jen oleštěné provozem. Dále u nich zkontroluj zúhlování, zda nejsou pokřivené.
    Kolečka se podle fotek zdají být v pořádku, nejčastější problém s vyskakováním rychlosti díky opotřebení bočních ozubů a náběhů hřídelí mají 2 a 3.
    U pastorku na hřídeli s náhonem na tachometr se mi zdá počínající piting (možná je to jen špatně utřený olej s trochu nachytaného prachu) tak to zkontroluj.
    Nemáš vyfocený řadící mechanismus tak ten zkontroluj na vůli v nýtu a zda je vše zúhlované.
    Vše záleží od zamýšleného použití moto v budoucnu, na sváteční ježdění párkrát do roka si můžeš troufnout dát horší věci, na nějaké pravidelnější ježdění nebo cestování vše opotřebené vyměň.

    Doplněno:

    Díky za odpověď. Právě to zaoblení náběhu 2. a 3. rychlosti řeším, nevím jestli je to ještě v normě nebo to chce vyměnit jak hřídele tak i kolečka. Nevím co je piting, ale jak píšeš může to být prach nalepený na oleji, úplně jsem tu převodovku nečistil do čista :) S motorkou plánuju jezdit občas, záleží jak se mi to zalíbí. Mám ještě nového Rocketa ;)

    23.10.2021 od airtom

    Doplnit odpověď

  • 1

    23.10.2021 od Grošák

    Ahoj,
    na své motorce bych ji vyměnil a to rovnou za novější provedení ze 634, které netrpí na ten typ poškození, které tam máš. Na fotkách je patrné zaoblení hrany vnitřního/vnějšího drážkování (vnitřního na kolečkách, vnějšího na hřídeli) což povede k vyskakování rychlostí (skoro pokaždý to vyskočí a Ty to tam narveš znovu a ono to vyskočí...). Tady je to perfetně vysvětlené (je to sice pro Velorexy, ale pochopíš to z toho):
    https://www.velorexy.cz/clanek/prevodovka
    Pitting: dej si do google: pittingové poškození ozubených kol a tam je vysvětlení. Vidličku bych vyměnil jednu. Pokud bych měnil převodovku na typ 634, koupil bych si ty ,kované' (myslí se tím odlévané), ty plechové bohužel často nesedí.

    Doplněno:

    Díky. Článek o Velorexu jsem viděl. Převodovka 634 je asi také alternativa, nová ale stojí ranec. Nebo sehnat starší na burze a upravit. Myslel jsem, jestli na to mé občasné ježdění nebude stačit koupit jenom nová kolečka, která by částečně vykompenzovala to zaoblení na hřídelích, které se také nezdá úplně až tak markantní. Ale to je můj laický pohled no...

    24.10.2021 od airtom

    Doplnit odpověď

  • 1

    24.10.2021 od Dzawar

    Ahoj . Jak se koukám , tak to si ten motor neměl vůbec rozdělávat . Ono ty javky mají svoje neduhy , pokud ti někdo kdo to umí udělá kvalitní repasy , tak se to cca 500 -3000km zajíždí . Možná hrany na předlohové hřídely ale díly na jawy jsou prodávány ve velmi široké kvalitě / nekvalitě / . Pokud nemáš spolehlivý kontak na člověka co z Jawou jezdí / skutečně jezdí / tak tam nech co tam bylo .
    Záleží co máš z Jawou v plánu , kolik najet KM/rok . Já najezdím cca 4-6tkm za rok na jawě . Ten stav je trochu zajetá převodovka , občas ti nějaká rychlost vypadne ale to jiný nebude . Ale jezdí se i na výrazně horších kolečkách . Máš ji jako novou ! Po složení doporučuji dát větší vůle .

    Doplněno:

    Díky za zase trochu jiný názor ;) Motor jsem chtěl rozebrat, páč jsem potřeboval zjistit v jakém je stavu a taky jsem ho hodil na otryskání (balotinou samozřejmě). Vypadá to, že někdo přede mnou tam takové poloviční GO dělal. Zatímco klika je v bezvadném stavu, ložiska a gufera snad původní (čili katastrofa), pružiny v kulise řazení prasklé. Zkusím to složit tedy s touhle převodovkou a když to nepůjde, tak si dám rozborku a sborku ještě jednou no.

    24.10.2021 od airtom

    Doplnit odpověď

  • 1

    24.10.2021 od udinar

    Těchto převodovek jsem už složil hodně a tohle bych se nebál použít. Jen snad ty vidličky jsou trochu horší, ale ještě toho dost naběhají. Hodně záleží na tom, jak motocykl udržuješ. Pokud bude motorka jezdit s dobrým a pravidelně měněným převodovým olejem a bude se na motorce jezdit slušně, tak je ta převodovka naprosto v pořádku.

    Doplněno:

    Díky! Ty vidličky jsou jenom vyleštěné. Žádné reálné fyzické opotřebení jsem na nich nenašel.

    25.10.2021 od airtom

    Doplnit odpověď

  • 1

    25.10.2021 od Blecek6443

    Dle fotek vypadá převodovka v pořádku, o dost lepší než tam mám momentáně já. Na živo by se to ale "kontrolovalo" lépe.
    Můj názor je ten, že dá pár desítek tisíc kilometrů, jestliže se k ni člověk bude řádně chovat. Nutno ještě zkontrolovat zúhlování, jak psal JiříBN, ale jinak bych se jí nebál.

    Doplnit odpověď


Otázka je již vyřešena.


TOPlist