yamaha_demo_tour




V Českém Brodě se uskutečnil sraz motocyklů BSA

O prvním květnovém víkendu proběhl v pořadí již 6tý ročník srazu motocyklů legendární značky BSA. Celá akce proběhla pod pořadatelskou taktovkou Veteran Car Clubu Český Brod, při příležitosti konání 22. ročníku soutěže historických vozidel „okruh Českobrodský“.

Kapitoly článku

BSA – tři písmena znamenající Birmingam Small Arms, jsou dodnes symbolem starých poctivých strojů, na které jsou jejich majitelé právem hrdi. Značka BSA se v minulosti postupem času vypracovala až na pozici největšího světového výrobce motocyklů. Přestože tyto stroje sedlali především dědečkové našich tatínků, bylo velice příjemné vidět, že si svou oblibu získávají modely BSA i u mladších generací. Desítky motocyklů značky BSA se na Husově náměstí v Českém Brodě seřadilo před dřevěným prkenným plotem, který sklidil velké ovace již na minulých srazech, a na kterém byly umístěny dobové plakáty a reklamní materiály, vztahující se ke značce BSA. Úžasné bylo sledovat především starší návštěvníky srazu z řad diváků, kteří mezi sebou u strojů živě diskutovali a v jejich očích se zrcadlila velká radost a nadšení z vystavených exemplářů.

Jezdci v dobových oblecích jen dotvářeli skvělou atmosféru, díky níž se každý návštěvník alespoň na chvilku mohl přenést v myšlenkách do období, kdy tři písmena BSA byla synonymem úspěchu.
Srazu se mohly zúčastnit všechny motocykly BSA bez ohledu na rok výroby. Celkem se srazu zúčastnilo 20 motocyklů, od nejstarších, roku výroby 1927 po nejmladší, z roku 1972.

Největší třešničkou na dortu pak byla možnost osobního setkání s obrovskou legendou spjatou se značkou BSA – paní Libuší Šulcovou, která na sraz dorazila na svém dvouválci BSA 770 z roku 1928 se sidecarem české výroby BAF. Setkání s touto neskutečně vitální a usměvavou dámou bylo opravdovým zážitkem. Navíc si zájemci o historii značky BSA přímo na místě mohli zakoupit knihu „Augustin Šulc: Měl jsem motocykly rád“, a nechat si ji od její autorky, paní Libuše Šulcové podepsat. Kniha na svých 144 stránkách obsahuje písemné paměti aktéra Augustina Šulce včetně bohatého fotografického archivu. Autorka knihy svého tchána za jeho života vyzpovídala, sepsala a shromáždila jeho paměti. Výsledkem je publikace s více než dvě stě dobovými dokumenty, katalogy a fotografiemi jak motocyklů, tak i snímků z dílen, kanceláří a jízd. Nechybí snímky a skvělá reportáž jízdy Šulce z Londýna do Prahy v zimě, kdy se probíjel sněhovými závějemi napříč Evropou, a také z průjezdu Angličanů, kteří na BSA jeli kolem světa a zastavili se v Praze.

Ozdobou celé akce byly britské motocykly značky MATCHLESS, dvouválcový model Silver Arrow 400 SV z roku 1930 a dvouválcový model Silver Hawk 600 OHC z roku 1931. Tato značka působila v motocyklovém světě mezi roky 1904 až 1966, a jejíž okřídlené “M“ se v této době stalo osvědčenou značkou kvality, výkonnosti a pokroku.

Návštěvníci srazu se do Českého Brodu sjeli ze všech koutů republiky, a nejen to, po své ose přijeli například manželé ze sousedního Německa na strojích BSA ZB31 rok 1952 a BSA B50SS Gold Star rok 1971.

K vidění však bylo i mnoho dalších zajímavých modelů motocyklů nejrůznějších značek, od české produkce JAWA, ČZ, PRAGA, přes nádherné americké stroje HARLEY DAVIDSON, britské TRIUMPH, ARIEL, německé BMW, či francouzské motocykly AUTOMOTO. Kromě motocyklů bylo možné si na náměstí prohlédnout velké množství automobilů známých světových značek.

V pravé poledne pak registrovaní účastníci „Českobrodského okruhu“ zamířili na osmdesáti kilometrovou jízdu v okolí Českého Brodu. Trať soutěže vedla po pozemních komunikacích 2. a 3. třídy přes Poříčany, Chrást, Velenku, Kersko, Semice, Přerov nad Labem (Obora) na Mochov, Vyšehořovice, Vykáň, Kounice a zpět do Českého Brodu. Tento okruh se jel dvakrát. Velkým lákadlem pro registrované posádky byla nová plaketa, která je replikou historické plakety třetího ročníku závodu v roce 1936. I pro účastníky srazu BSA bylo připraveno překvapení v podobě nové plakety.

Během závěrečného zhodnocení byly vítězům předány poháry a další hodnotné ceny. Jízdy se zúčastnilo celkem jedenáct motocyklů BSA vyrobených v letech 1927 až 1971.
V průběhu celé akce na Husově náměstí probíhal doprovodný program, k poslechu zahrála živá hudba v podání kapely DĚSBAND a díky stánkům s občerstvením nemusel žádný návštěvník nikterak hladovět.

Akce se vydařila opravdu výborně, a to nejen díky krásnému slunečnému počasí, ale také díky pořadateli celého srazu – VETERAN CAR CLUBU ČESKÝ BROD. Rozhodně se bylo na co dívat a již nyní se těším na její další pokračování opět za rok.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

František Hadt - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
anery přispěla 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
BMG přispěl 3 Kč
Sečus přispěl 3 Kč
Palma8 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist