husqvarna_svartpilen_801_2




Praga 500 a Praga 350, motocykly, které už oslavily devadesátiny, budou na prodej!

V evropských zemích, které nezasáhl osud socializmu, jsou dražby vozidel běžné. U nás zahájil pravidelné dražby historických vozidel Pavel Kočí, současně s pořádáním burz veteránů a součástek, na výstavišti v Lysé nad Labem. Dražby se konají vždy na jaře a na podzim a ta nejbližší se už blíží -  koná se 11. 11. 2023.

Dražit se bude 20 historických automobilů a motocyklů a mezi nimi se jako vždy objeví něco velmi lákavého a neobvyklého: pro zájemce o historické motocykly to budou tentokrát stroje Praga 500 z roku 1932 a Praga 350 vyrobená v roce 1930.

Motocykly Praga patří ze sběratelského hlediska k tomu nejlepšímu, co je možné si vybrat mezi historickými cestovními sériově vyráběnými československými motocykly. Rozšířenější, ve větším počtu kusů vyrobená i dochovaná, je pětistovka. Je i svým vznikem starší, její první model se pod označením BD původního výrobce Breitfeld-Daněk začal vyrábět už v roce 1926. Od roku 1929 byla pak vyráběna továrnou Praga.

Její konstruktér J. F. Koch byl vizionářem, jenž pro tento motocykl využil prvky, které se staly samozřejmostí motocyklové konstrukce až o desítky let později. Z nich nejvýraznějšími jsou monobloková konstrukce pohonné jednotky a ventilový rozvod 2 x OHC. Také možnost demontáže převodovky i klikové hřídele při ponechání motorového bloku v rámu a zásoba oleje přímo v motorovém bloku jsou prvky, které významně zapsaly tento stroj nikoli jen do naší, ale do světové historie motocyklové konstrukce.

Motocykl Praga 500 je proto jedním z mála extrémně pokrokových motocyklů, zkonstruovaných v Československu. Navíc proti sběrateli podobně vyhledávanému motocyklu Jawa 500 OHV „rumpál“, který byl vyráběn podle německé licence (Wanderer), je Praga 500 skutečně česká. Pro kombinaci monoblokové konstrukce, rozvodu 2 x OHC a data výroby bude tento motocykl vždy vysoce ceněným veteránem nejen u nás, ale také v globálním měřítku.

Beďar, jak se půllitrové pragovce přezdívalo pro původní označení BD, je motocyklem, který nikdo nepohaní. Impozantní vzhled vysokého motoru a jeho krásný zvuk nahradí jeho nepříliš vysoký výkon. Není to žádný závoďák, pouhých patnáct koní se 170 kilogramů těžkým motocyklem moc necvičí, ale z vlastních zkušeností můžu potvrdit, že to v tomto případě vůbec nevadí.

Tahle motorka dělala parádu už v době mého mládí kdy jsem na ní jezdil, a mnohem větší obdiv sklízí dnes. Jen si nemůžu odpustit vzpomínku na to, jak jsem dva týdny kulhal poté, když mě při startování kopla. Bylo to krátce poté co jsem ji koupil a spletl jsem si směr otáčení levé rukojeti, kterou se nastavuje předstih zážehu.

Podobně také motocykl Praga 350, považovaný na počátku třicátých let za pokrokovější, bude vždy cenným veteránem. Důvodem je opět jeho pohonná jednotka, na tehdejší dobu neobvyklé konstrukce. Čtyřdobé motocyklové motory mívaly v první polovině třicátých let většinou postranní ventily (rozvod SV), méně často OHV. Moderní rozvod OHC s vačkovou hřídelí v hlavě válce (který je dnes u moderních motorů samozřejmostí) byl před devadesáti lety ojedinělý. Výjimečný byl i pohon zadního kola kardanovou hřídelí. Z dnešního pohledu přispívá k vysoké hodnotě motocyklu také nízký počet vyrobených a dochovaných kusů.

Přelom dvacátých a třicátých let znamenal po světové hospodářské krizi velmi problematické období pro výrobce velkých motocyklů. Některé zachránil přechod k výrobě menších kubatur s dvoudobými motory (například i naši Jawu), jiní výrobu motocyklů ukončili. Skončila i výroba motocyklů Praga – výroba pětistovky byla pro nízký zájem trhu o velké motocykly snižována až po výrobu posledních kusů sestavených z dílů v roce 1933. Třistapadesátky byly vyráběny od roku 1930 do roku 1934. Ty jsou nejen pro svoji konstrukci, ale i pro nízký počet dochovaných kusů velmi ceněnými veterány. Zároveň představují i skutečně dobrou investici, a to nikoli jen jako veterán, který je mezi sběrateli v kurzu, nýbrž jako historické vozidlo, které má právo být zařazeno stejně jako Praga 500 mezi naše technické památky.

Praga 500, která bude dražena, se dochovala v originálním stavu, kompletní a prakticky téměř zcela původní. Jde o poslední, pátou výrobní sérii. Stroj nebyl dlouhá léta provozován, pochází ze sbírky zahraničního sběratele. Před aukcí nebyl oživován.

Dražená třistapadesátka naproti tomu prodělala renovaci, ale už kdysi dávno, a proto pro ni ještě nebyly použity žádné kopie dílů, které se začaly v pozdějších letech objevovat. Také v tomto případě se jedná o originální stroj, dlouhá léta neprovozovaný, pouze vystavený v soukromé sbírce zahraničního sběratele. Nyní proběhl šetrný předprodejní servis včetně oživení motoru, který je možné nastartovat.

Na listopadové dražbě se bude nabízet dvanáct motocyklů. Mezi nimi budou i všechna tři provedení Jawy 500 OHC z padesátých let.

Chybět nebude ani Jawa 175 Special a jako obvykle ani pár „pincků“, malých motocyklů Jawa 50.

Někoho zas osloví Kawasaki KZ 1000 v policejním provedení z USA. Je to prý první motocykl, na který zareagovali zájemci po zveřejnění nabídky dražby na internetu.

V nabídce také budou velmi hodnotné automobily a z pohledu motorkáře může být zajímavé sledovat i přetahovanou o vlastně naprosto nezajímavý automobil Škoda 105 – jenže s nájezdem ověřených pouhých 834 kilometrů!

Dražit se bude také ministerská TATRA T700 V.

Lákadlem Retro Garáže je tradičně i tombola vstupenek, do které tentokrát vložil Pavel Kočí, pořadatel motoristické burzy a dražby, opravdu hodnotnou cenu. Kdokoli přijde, může nečekaně vyhrát motocykl Jawa 250/559 panelku, doplněnou dobovými "revmaplechy", ve velmi zachovalém původním stavu, funkční a s doklady. Informace o celé akci Retro Garáž, o burze i o dražených vozidlech jsou na www.retro-garaz.cz.

 

Vyvolávací ceny vybraných motocyklů a automobilů:

RARITNÍ PRAGA 350 BCS
Rok výroby: 1930
Vyvolávací cena: 790.000 Kč

JAWA 500 OHC 15/02 SAJDA
Rok výroby: 1957
Vyvolávací cena: 650.000 Kč

JAWA 175 SPECIAL
Rok výroby: 1946
Vyvolávací cena: 150.000 Kč

JAWA 500 OHC 15/01
Rok výroby: 1956
Vyvolávací cena: 690.000 Kč

JAWA 500 OHC 15/00
Rok výroby: 1953
Vyvolávací cena: 790.000 Kč

PRAGA 500BDS
Rok výroby: 1932
Vyvolávací cena: 890.000 Kč

KAWASAKI KZ 1000 POLICE
Rok výroby: 1993
Vyvolávací cena: 90.000 Kč

TATRA T700
Rok výroby: 1996
Vyvolávací cena: 1.750.000 Kč

ŠKODA 105S (JEN 834 KM)
Rok výroby: 1985
Vyvolávací cena: 250.000 Kč

Více na https://www.retro-garaz.cz/nadchazejici-aukce/

Informace o redaktorovi

Jan Čejchan - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist