Motocyklová revoluce: Honda řada CB
Text: Jan Krajíček | Zveřejněno: 4.4.2010 | Zobrazeno: 48 190x
V seriálu o zaniklých značkách končí historie většiny slavných výrobců prostým konstatováním, že nedokázali konkurovat drtivému přílivu nových motorek asijské provenience. Během šedesátých a sedmdesátých let tak na trhu proběhla doslova motocyklová revoluce. Co za ní však stálo? Jak je možné, že tito dravci dokázali během několika let vymazat z motocyklové mapy velké společnosti, jejichž pozice se zdála být pevná a neotřesitelná? Jednou z příčin této revoluce v historii motorek byla bezesporu modelová řada CB japonské Hondy.
Z dnešního pohledu se právě přelom šedesátých a sedmdesátých let minulého století jeví jako mezník mezi klasickou a moderní etapou motocyklové historie. Motocyklový svět zažil během krátké doby velkou přeměnu. Výraznou měrou k tomu přispěla Honda se svou novou koncepcí motocyklové výroby. Díky kvalitním, spolehlivým, vysoce výkonným a přitom levným strojům vyráběným v obrovských sériích učinila z motorky záležitost širokých vrstev. Motocykl se tak stal, spíše než prostředkem přepravy jako doposud, dostupným koníčkem a masovým fenoménem moderního životního stylu.
CB77 SUPERHAWK
Superhawk se vyráběl v letech 1961-1967 a představuje mezník ve výrobě Hondy. Už jen samotný motor tohoto stroje byl na dobu svého vzniku vskutku výjimečný. Dvouválec o obsahu 305 ccm dosahoval výkonu 29 koní. Superhawk dosahoval rychlosti až 160 km/h. Jeho motor navíc představoval u sériových motocyklů dosud málo vídanou konstrukci. Ventily obou válců ovládal jeden vačkový hřídel a zároveň měl každý válec vlastní karburátor. Ačkoliv to byla záležitost spíše závodních speciálů, Hondě přinesla úspěch. Navíc nabízel již v základní verzi elektrický startér, který byl dosud vyhrazen motocyklům dražších kategorií. Příznivé jízdní vlastnosti i při vyšších rychlostech zajišťoval neobvykle pevný rám, v němž byl
Kvalitní zpracování jednotlivých částí, výborný motor, skvělé jízdní vlastnosti a v neposlední řadě příznivá cena byly důvodem, proč se Superhawk stal nejprodávanějším motocyklem

Úspěšný Superhawk se dočkal několika modifikací a odvozených typů. Paralelně se vyráběl model CB72 (někdy označovaný jako „Dream“) se čtvrtlitrovým motorem o výkonu 24 koní a s vnějšími úpravami. Bez elektrického startéru, zato s většími koly, zmenšenou nádrží, zvednutými výfuky a zespoda chráněným motorem byl vyráběn typ CL77 Scrambler, terénní verze Superhawku.

Prodejní úspěch, který CB77 Superhawk zaznamenal, připravil Hondě dobrou pozici na světových trzích, kterou japonská společnost zúročila díky následujícím, ještě úspěšnějším, modelům. Prakticky během jedné dekády se tak Honda vyšvihla mezi největší motocyklové značky světa a právě ona zapříčinila krach mnoha tradičních výrobců.
CB450
Za první skutečnou „velkou“ motorku v historii Hondy je považován model CB 450 vyráběný od roku 1965. V základu tento stroj vyšel z úspěchy ověnčeného Superhawku, přinesl však další progresivní prvky. Nejradikálnější změnu přinášel podvozek, konkrétně nové tlumiče. Kvalitní odpružení spolu s vylepšeným uložením zadní kyvné vidlice a ergonomicky tvarovaným sedlem z CB450 učinilo takřka univerzální stroj každodenního použití. Ačkoliv CB450 kvůli robustnější konstrukci a těžšímu motoru nedosahovala tak příznivých jízdních vlastností ve městě jako Superhawk, právě díky kvalitnímu podvozku a pevnému uložení motoru bez vibrací poskytovala příjemnou a pohodlnou jízdu ve vyšších rychlostech. Nakonec ani ovladatelnost ve městě nebyla oproti konkurenčním modelům stejné objemové třídy nikterak špatná, a tak se motocyklu dostalo výborného přijetí v odborných recenzích i mezi běžnými uživateli.CB450 poháněl dvouválec o objemu 444 ccm (na rozdíl od svého předchůdce v provedení DOHC se dvěma vačkovými hřideli), který dosahoval výkonu nejprve 43, později až 45 koní. Maximální rychlost byla výrobcem udávána 180 km/h, přičemž podle dobových recenzí se

První verze tohoto stroje byla označena jako CB450K0, na severoamerickém trhu pod přezdívkou „Black Bomber“. Elektrický startér byl již standartem, stejně jako velká oblá nádrž a čtyřrychlostní převodovka. Verze K1 („Hellcat“) pak od roku 1968 přinášela díky upravené nádrži modernější a drsnější vzhled. Velkou změnu znamenala také nová, sportovně odstupňovaná pětirychlostní převodovka, která z CB450 K1 učinila skutečného dravce na silnicích. Tento úspěšný a oblíbený model se v různých modernizacích (např. s kotoučovou brzdou) pak vyráběl celých devět let.
Ačkoliv Honda CB450 nesklidila takový obchodní úspěch jako CB77, nabízela kvalitu a spolehlivost dostupnou široké vrstvě zákazníků. Cena 1000$ za takový motocykl byla totiž na severoamerickém trhu více než přijatelná. Za vzrůstající oblibou Hondy na úkor tradičních

CB450 se tak s různými úpravami vyráběla do roku 1974, než ji nahradila CB500T. Dvouválcový půllitr sice kromě kotoučové brzdy a inovovaného podvozku nepřinesl nic převratně nového, ale právě v tom byla jeho výhoda, neboť za bezkonkurenční cenu 700$ nabízel osvědčenou kvalitu a solidní spolehlivost. Díky kvalitní a léty prověřené koncepci výkonného dvouválce se Honda postupně zbavovala především britských konkurentů, kteří se svými zastaralými a drahými motorkami pomalu začali vyklízeli světové trhy. Tuto dominanci umocnily koncem šedesátých let minulého století čtyřválcové Hondy, které jsou dodnes považovány za jedny z prvních moderních superbiků.
CB350
Konce šedesátých let se však nenesl jenom v duch prvních supersportů. Honda nezapomínala ani na ostatní segmenty trhu a proto pokračovala v produkci motocyklů, použitelných v každodenním provozu severoamerických velkoměst a jejich předměstí. Roku 1968 tak byla představena CB350, která měla spojit výhody předchozích modelů řady CB. Nový motocykl se mohl pochlubit progresivním podvozkem a pětirychlostní převodovkou jako CB450 a současně s osvědčeným motorem odvozeným z CB77. Objem však byl oproti Superhawku zvýšen na 325 ccm při výkonu 36 koní a max. rychlosti 160 km/h. Ačkoliv se tato motorka většími rozměry blížila své větší sestře CB450, zachovával si takřka stejnou hmotnost jako Superhawk, což jen napomáhalo dobré ovladatelnosti stroje, již tradičnímu prvku strojů Honda.CB350 byla tudíž pro své dynamické jízdní vlastnosti hodnocena jako ideální dopravní prostředek do příměstského provozu a především díky široké škále svého využití se stala nejprodávanější Hondou přelomu sedmdesátých let (celkem téměř 300 tisíc kusů). Drtivá většina CB350 byla prodána právě v USA, kde se tento stroj během své výroby v letech 1968-1973 stal nejrozšířenějším motocyklem na amerických silnicích. CB350 se dodnes těší velké oblibě a mnohdy stále ještě slouží v každodenní dopravě.

CB750
Legendární Seven-Fifty byl od roku 1968 vyvíjen ve spolupráci se severoamerickými prodejci pod přímým dohledem Soichira Hondy. Jeho společnost již měla zejména v USA dávno skvělou pověst. Zákazníci nyní toužili po velkých a rychlých strojích, právě po takových, jaký představil již v létě 1968 koncern BSA/Triumph. Jejich třičtvrtělitrový tříválec Rocket 3 ohromil brutálním výkonem a extrémním jízdním zážitkem a právem byl záhy vyhlášen nejlepším motocyklem na trhu. Rocket 3 se tak stal úplně prvním superbikem v dnešním slova smyslu. Na jeho prodejních úspěších se pochopitelně snažili přiživit i dodavatelé, Rocket měl však jednu podstatnou vadu-jeho export do USA brzdily problémy mateřské BSA, která nestíhala uspokojovat hladovou poptávku po svém převratném stroji. Američtí dealeři proto nabádali Soichira Hondu, ať urychlí vývoj svojí vlastní supersportovní motorky, která by se svými parametry skvělému Rocketu co nejvíc přibližovala.CB750 tak byl nakonec ušit na míru severoamerickému trhu. Když byl po zhruba ročním vývoji



Model CB750 s rozvodem OHC se vyráběl do roku 1978 a každý rok se Honda představila s vylepšenou a upravenou verzi (CB750K0, K1, …, K8). Od roku 1979 pak byly tyto motocykly vyráběny s rozvodem DOHC a na trhu se ve značně modernizované podobě udržely až do roku 2003. V roce 2007 pak byla v Japonsku představena speciální „retro-edice“.
Honda CB750 ohromila svět a japonská značka tak opět slavila úspěch se svou koncepcí velmi výkonného, spolehlivého a relativně levného motocyklu, který posunul zážitek z jízdy o několik stupňů výše. Čtyřválcová Honda se tudíž záhy stala královnou sportovních motocyklů a vzorem pro ostatní výrobce. Na trůnu vydržela čtyři roky, než ji sesadila devítistovková Kawasaki Z1. Přesto začínalo být již zkraje sedmdesátých let minulého století zřejmé, že motocyklová budoucnost bude Hondě patřit stále více.
Čtyřválec přinesl Hondě fenomenální úspěch a proto se s ním rozhodla zaútočit i na poli středních objemů, kde už beztak svými dvouválci dominovala. Roku 1970 tak vznikl model

V letech 1972-74 se dokonce vyráběla CB350 Four. „Nejmenší Four“ ale nebyl pro Hondu příliš dobrou volbou, neboť motor o síle 33 koní byl pro těžkou konstrukci motocyklu příliš slabý. Ačkoliv čtyřválcová třistapadesátka dosahovala o něco vyšší maximální rychlosti, než její dvouválcová sestra CB350, kvůli větší hmotnosti, horšímu průběhu výkonu a koneckonců i vyšší ceně sklízel malý čtyřválec převážně kritické reakce a pro drtivou většinu zákazníků byla volba mezi dvou- a čtyřválcovou Hondou naprosto jasná.


Čtyřválcový motor si v průběhu sedmdesátých let našel v motocyklovém světě své pevné místo a dnes si bez něj moderní motorky nedokážeme představit. Byla to zásluha právě Hondy, která začala udávat hlavní směr vývoje a naprosto dominovala nad ostatními světovými značkami. Její převaha však nebyla samozřejmá, na paty jí totiž začínaly šlapat hlavně její konkurenční japonské značky Suzuki, Kawasaki a Yamaha, které vycházely z podobných základů jako Honda, z levné a kvalitní výroby výkonných strojů. Honda se tak po čtyřválci potřebovala prezentovat s dalším moderním konceptem, kterým by opět překvapila svět. V roce 1978 se jí to bezezbytku podařilo.
CBX1000
Když tento motocykl roku 1978 spatřil světlo světa, vyvolal v motoristickém světě obrovský a bouřlivý ohlas. „Rychle do budoucnosti, buďte první ve světě zítřka…“, hlásaly reklamní slogany Hondy. Nový motocykl byl vskutku jako z jiného světa. Sériově vyráběný litrový šestiválec byl dosud naprosto nepředstavitelnou záležitosti, najednou se však bez okolků vynořil a otřásl motocyklovým světem.


Výkonnostní parametry CBX1000 byly stejně brutální, jako jeho chování na silnici. Podle dobových recenzí nebyla sice hmotnost 272 kg na dynamice jízdy prakticky patrná, poměrně výrazně se ale projevovala v ovladatelnosti stroje, kde předchozí modely Hondy nastavily laťku skutečně vysoko. CBX ale nebyla v žádném případě motorka na dojíždění do práce a jízda s ní vyžadovala zručnost a zkušenosti. K bezpečnému zkrocení tohoto kolosu napomáhaly tři kotoučové brzdy, vpředu zdvojené a nově umístěné také na zadním kole.
Jak již bylo řečeno, Honda sice na poli šestiválců Benelli hravě překonala, ani ona se však, přes svou ohromující sílu, nikdy ve velkém měřítku neuchytila, ačkoliv zejména v USA byl trh na její přijetí, jak se mohlo zdát, dobře připraven. Litrový šestiválec předstihnul nejen veškerou konkurenci, ale také celou svou dobu. Motorkářská veřejnost zatím nebyla na stroje tak extrémních vlastností připravena. Nespoutaný výkon a náročná ovladatelnost jej



Díky všem předchozím modelům počínaje Superhawkem zkraje šedesátých let se Honda během dvou desetiletí stala jedním z největších producentů motorek. V její řadě CB se tak uskutečnil přechod od klasických motocyklů k moderním strojů, v jejichž vývoji udávala Honda směr. Mnoho klasických značek pod tlakem Hondy zaniklo, neboť ta nebyla zatížena tradiční, po mnoho let neměnnou produkcí, naopak se v této zlomové době snažila jít cestou neustálého vývoje. Díky řadě CB se tak motocyklovému světu otevřely nové směry budoucího vývoje.