husqvarna_svartpilen_801_2




Mars A20 – pionýr pokroku

V aktuální záplavě moderních motocyklů a nových modelů je občas dobré ohlédnout se do minulosti. Abychom si totiž mohli uvědomit, na jaké filozofii jsou postaveny moderní stroje a pochopit jejich podstatu, je třeba vědět i to, kde to všechno začalo.

Jedním z průkopníků ve světě motorek je i dnes již zapomenutá německá značka Mars. Ta začala vyrábět v roce 1903 a v německém Norimberku přestála i dvě zatěžkávací zkoušky v podobě světových válek. Za jeho zlaté období lze považovat právě roky mezi oběma válkami, kdy vznikaly dnes jen těžko ocenitelné klenoty. Jedním z nich je i průkopnický model A20, spadající do série Weiße Mars. Motocyklu se sajdkárou se za dvanáct let produkce vyrobilo jen zhruba tisíc kusů a jeden krásně restaurovaný exemplář, vyrobený v roce 1921, se nachází i v ruské sbírce Motorworld.

A byl to právě Mars A20, který na začátku minulého století přinesl některé zajímavé technické vychytávky. Jeho zvláštností je už samotný rám. Jedná se prakticky jen o jednoduchý obdélníkový profil z oceli, který je základem celé motorky. V jeho vrchní části je umístěna odpružená vidlice a řízení, ve spodní je potom namontováno zadní kolo, pochopitelně pevně zavěšené. O pohodlí se v tomto případě staralo jen odpružené sedadlo jezdce. Spolujezdec na tom byl o něco lépe, neboť sajdkára byla uchycena na dvojici dlouhých listových pružin. Přímo v rámu byly umístěny také nádrže na olej a benzín a dokonce i přihrádka, určená na rukavice nebo drobné předměty.Motor je uchycen v pomocném rámu pod hlavním profilem a jedná se o jednotku, pyšnící se na svou dobu velkým objemem 956 ccm. Dvouválcový čtyřtaktní boxer je chlazený vzduchem a v motocyklu je umístěn tak, že jeho válce směřují dopředu a dozadu. Už o pár let později tato konfigurace zcela vymizela a nahradilo jí uložení boxerů s válci do stran, které známe dodnes. Motor je dílem německé značky Maybach a disponuje dlouhým zdvihem 95 mm. To umožňuje výkon 12 koní na klice a velký točivý moment, který neměl problém rozhýbat stroj s jezdcem i spolujezdcem v sajdkáře.Na zadní kolo se síla přenášela dvoustupňovou převodovkou. Jednalo se prakticky jen o dvě spojky, každá umístěná na svojí hřídeli s jiným převodem. Přes převodovku byla řešena i jediná, jednoduchá brzda. Problém spočíval v tom, že jakmile se přetrhl řetěz, motocykl byl zcela bez brzd. Spouštění motoru je poplatné dávným dobám a spočívá v ručním roztáčení klikou, trčící z levé strany.

Na svou dobu byl Mars A20 luxusním motocyklem, určeným zejména pro smetánku. Tomu odpovídá i netradiční sněhobílé zbarvení, doplněné ručně malovanými linkami a jen decentními logy značky. Honosně působila i sajdkára čalouněná kůží, která kromě místa pro pasažéra obsahovala i slušný zavazadelník.I přesto, že Mars skončil již před více než padesáti lety - konkrétně v roce 1958 - jeho odkaz žije dál právě skrze sbírky. V Německu si historie značky váží natolik, že v roce 1983 vznikla dokonce série poštovních známek s obrázky některých modelů.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (26x):



TOPlist