Jízda veteránů Brno-Soběšice
Text: Jan Krajíček | Foto: Jan Krajíček | Zveřejněno: 2.10.2010 | Zobrazeno: 20 163x
Poslední zářijová sobota patří ve veteránském kalendáři již tradičně jízdě do vrchu a výstavě historických vozidel, kterou pořádá brněnský Veteran Automoto Club. Ten letos slaví padesát let činnosti a snad i proto se minulý víkend do areálu ústavu Kociánka sjely skutečné skvosty z doby dávno minulé.
Kapitoly článku
Předpověď počasí, která už zkraje minulého týdne věštila deštivý víkend, naštěstí nevyšla, a tak byl minulou sobotu takřka ideální motoristický víkend. Už od rána kroužila Brnem a okolím historická auta a motorky. Všichni měli jeden cíl - areál Ústavu sociální péče pro tělesně postiženou mládež Kociánka, který hostil výstavu veteránů a odkud stroje startovaly do jízdy do vrchu.
V kategorii řemenových, tedy nejstarších motocyklů, zaujal asi nejvíc svou bezvadnou dobovou patinou Douglas 2 3/4 HP z roku 1919 s podélným motorem boxer. Zvuk téhle motorky je ostrý, práskavý, ale přitom poměrně tichý.
Docela neobvyklým strojem, který rozhodně nebývá na srazech veteránů k vidění často, byl i Scott Squirrel z roku 1923. Zaniklá anglická značka Scott se proslavila na svou dobu neuvěřitelně výkonnými dvoutakty, ktaré měly tehdy unikátní vodní chlazení! V závodním provedení Tourist Trophy se účastnil závodu také nádherný černobílý Scott, u kterého jen odborníci zblízka poznali, že se nejedná o původní stroj z roku 1929, ale o mladší repliku.
Z dalších předválečných motorek zaujalo třeba NSU, které je se svým jezdcem, Petrem Hošťálkem, již tradičním účastníkem našich veteránských srazů. Jen já jsem zelenočerný německý stroj o výkonu 4 koní viděl letos už asi počtvrté. V historicky nejnabitější kategorii Vintage nechyběly kromě českých strojů Praga nebo Premier ani skvosty z britských ostrovů, jen namátkou šlo o Sunbeam 9, Triumph CN, AJS R10 nebo Matchless V. Zvláštní kategorii pak vytvořila necelá dvacítka motocyklů Ariel, od malého stroje z roku 1916 až po velký čtvercový čtyřválec Square Four z roku 1952. Nezaměnitelný červený Ariel Red Hunter 500 ccm poznávali někteří diváci starších ročníků narození na první pohled, tyhle motorky byly u nás hodně rozšířené ještě po válce.
Dvojnásob to potom platí o strojích fenomenální značky BSA, která byla v prvních poválečných desetiletích absolutně největším motocyklovým výrobcem světa. Jedenáct těchto strojů vytvořilo samostatnou kategorii. Nechyběl legendární BSA S28 Sloper s charakteristickým nakloněným válcem, jedna z nejhezčích předválečných motorek, ani známý model M20, nejrozšířenější vojenská motorka všech dob, kterou sedlali během druhé světové války vojáci britské, americké i ruské armády a která se před Únorem '48 objevovala i v barvách naší ČSLA. Mně se v téhle kategorii asi nejvíc líbil BSA Empire Star z roku 1937. Je to stroj, který byl nejrychlejší seriově vyráběnou předválečnou motorkou.
Kromě slavných britských značek se diváci v zaplněné zahradě Kociánky kochali také zhruba desítkou amerických motorek. Tři indiáni a několik harlejů ukázaly typickou americkou produkci z let 1922-42. Hlavně naleštěný Indian Scout z roku 1928 se sajdou byl skutečnou ozdobou brněnské akce.
Kromě Arielu a BSA se ve zvláštních kategoriích zúčastnily letošních Soběšic také značky Rudge Withworth a Norton. Rudge se prezentoval krásnou řadou meziválečných závodních motorek, tyhle stroje patřily ve své době k nejrychlejším.
Další slova by už byla jen navíc, za vše mluví fotogalerie. Už teď se můžeme tešit, co nabídne další ročník. Na závěr se už jen sluší napsat, že letošní Soběšice nabídly spoustu krásných strojů, parádní počasí a atmosféru, která voněla dávnou dobou, kdy jezdit v jedné stopě znamenalo mít kromě síly a zručnosti taky odvážné srdce.
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz