BMW R-71 versus M-72
Text: Jan Schiller | Foto: Jan Schiller | Zveřejněno: 2.3.2011 | Zobrazeno: 103 030x
Na různých srazech veteránů, ale především na vojensko historických rekonstrukcích přibližujících dobu a boje z druhé světové války, ale žel bohu i ve filmech, máme často možnost spatřit motocykly se sidecarem, které mají představovat originální stroje z druhé sv. války, přičemž na výrobním štítku mají vyražen např. rok 1975 a motocykl s údajným originálem nemá zhola nic společného. Absolutní nemožností je příměr Ural či Dněpr = Sahara. To je holý nesmysl, mimo toho faktu, že oba stroje používají boxer motor, spolu nemají naprosto nic společného.
Kapitoly článku
Foto Sahara BMW R-75. Na titulní fotce naproti tomu M-72m (1956) se sidecarem - jiná kola a upravená přední vidlice, res. uchycení blatníku.

Vlevo a vpravo: M-72m v solo provedení (1956). Nahoře: M 72 r.v.1952 (nejbližší možná poválečná verze pro přestavbu na BMW R-71).
Část první: Motocykl
„V poslední době nám tu nějak podezřele přibývá bavoráků, lze BMW spolehlivě rozlišit od ruské Emky?“ „Mám-li na to dát svůj podpis, chci vědět, že se jedná o to, za co se to vydává“… Toliko citát z rozhovoru mezi mnou a jistým testačním komisařem pro testace historických vozidel.BMW R-71, raná verze s ručním řazením. Dole: BMW R-71.

R-61 nyní v renovaci.
Důvody vydávat přestavěnou Emku při prodeji za BMW jsou nasnadě. Cenové rozdíly jsou markantní. Zatímco pojízdnou slušnou „Emku“ můžete po starší amatérské renovaci sehnat okolo 60.000,- Kč se sidecarem, originální BMW tak s bídou za 130.000,- Kč před renovací, a to ještě v sólo provedení. A původní sidecary, to už je vůbec kapitola sama pro sebe. Také v počtech vyrobených kusů je markantní rozdíl. Motocyklů BMW R-61 se vyrobilo 3747 ks a R-71 se vyrobilo 3458 ks, zatímco u motocyklu M-72 se pohybuje číslo produkce okolo 60000 kusů různých modifikací.
Něco ze zákulisí: Překupníci a různí domácí „stavitelé“ vám jsou schopni při prodeji tvrdit, že se jedná o 100% originální stroj BMW. Většinou ale jen do té doby, než zjistí, že jste odborně na výši a velmi dobře tuto problematiku ovládáte. Poté přichází na řadu prodejní trik, a sice, že tomu vlastně vůbec nerozumí, že to takhle zdědili nebo dostali výměnou za hotovost od starého pána, který jim (jejich rodině) dlužil peníze za to či ono, ale protože je nemá, tak s těžkým srdcem přenechá tedy případně tohoto super veterána apod. Velkým problémem je, pokud sebou nemáte fundovaného kamaráda. Za dobu, co se tomuto tématu věnuji, jsem už slyšel nejrůznější pohádky, někdy opravdu až humorné, když se človíček snažil různými historkami potvrdit originalitu a historii stroje. Dozvíte se, že „technický stav je samozřejmě dobrý, motocykl jezdí, akorát je tam nějaká drobná chybička v elektrice a momentálně nejde nastartovat“. No samozřejmě… Na to povětšinou reaguji: „Pane, to nevadí, spínačku, regulátor i dynamo-vše prostě vynecháme. Stačí jen baterie a 2 dráty, které zapojíme na kladívko za indukčku, ukostříme, šlápneme a …ejhle vždyť to nehází jiskru, tak jak to může tedy jezdit?“ Toto je klasika nejen v případě těchto motocyklů, s tím se asi setkal kdekdo, ale pojďme si trochu posvítit na ty „skoro-bavoráky“, jak to tedy doopravdy bylo s tím ukradením licence a jak lze bezpečně tyto stroje od sebe rozlišit nade vší pochybnost.
Technická dokumentace ke stroji M-72 rané verze, do roku výroby 1952.