yamaha_demo_tour




Yamaha YZ250F a YZ125 GYTR: Oslava padesáti let motokrosové vášně tří ladiček

Víte, že motokrosový model YZ si odbyl svůj debut už v roce 1974 a s modelovým rokem 2024 Yamaha slaví výročí padesáti let na motokrosových tratích? Právě proto Japonci přichystali speciální edici v retro barvách a ta pochopitelně zahrnuje i zbrusu novou dvěstěpadesátku YZ250F 50th Anniversary, kterou jsem si vyzkoušel ve Francii. Jaký na mě udělala dojem nová lehčí dvěstěpadesátka s novým rámem a hromadou dalších inovací?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Na začátek si pojďme v rychlosti proběhnout těch 50 let, přeci jenom takové výročí nemůžeme odbýt jenom pár řádky. V roce 1955 udělala Yamaha první krok v závodění v terénu a postavila na start dvoutaktní 125 a 250. Ve fabrice to vzbudilo velké nadšení a v šedesátých letech vyvíjeli YX26, ze kterého později vznikl speciál DT1. S rokem 1974 Yamaha poslala na motokrosové tratě první YZ, přesněji řečeno YZ250 s dvoutaktním motorem a dvojicí tlumičů na zadku. Ty v roce 1975 nahradil jeden centrální se systémem monoshock. V sedmdesátých letech přišly první tituly a důležitým milníkem byl světový titul, který vyjel Hakan Andersson na stroji YZM250. V roce 1974 zazářil v sérii AMA SX 250 Pierre Karsmakers a v letech 1977/78 a 79 Bob Hannah, který urval tři tituly za sebou. Ve větší kategorii 500 cm3 získal v roce 1977 a 1978 dva světové tituly Heikki Mikkola.

Osmdesátá léta znamenají debut kapalinou chlazeného dvoutaktního motoru YZ250 a nástup velkého ýzeta YZ490 se čtyřrychlostní převodovkou vycházejícího z YZ465. Opět se jednalo o velice úspěšné období, které znamenalo tituly ve světovém šampionátě, v seriálu AMA 250 SX a poprvé také v kategorii 125 cm3. Jmenujme borce, jako byli Mike Bell, Neil Hudson, Danny LaPorte, Hakan Carlqvist, Jacky Vimond, John van den Berk, který získal tituly na zmíněné 125 a za rok na 250. Dost zásadním milníkem je rok 1998, kdy motokrosové oddělení tří ladiček vsadilo všechny karty na čtyřtaktní motokrosový speciál a poslalo do světa model YZ400F vycházející z továrních strojů motokrosařů Bartoliniho a Henryho. Tenkrát jim nikdo nevěřil a motokrosový svět velkou budoucnost čtyřtaktům nedával. Dost možná všechny překvapil světový titul v roce 1999, který vybojoval Andrea Bartolini na stroji YZ400FM v kategorii pětistovek a první výhra na čtyřtaktu v seriálu AMA SX 250 Douga Henryho. Rok 2000 znamenal nástup dalšího čtyřtaktního modelu YZ426F a o rok později přišla menší YZ250F. V roce 2003 už nastal čas YZ450F a do té doby se jelo s ocelovými rámy. O tři roky později ocel nahradil hliník a také to se dá považovat za dost zásadní krok novodobých motokrosů tří ladiček.

Úspěchy na motokrosových tratích nepolevovaly a zasadil se o ně fenomenální tovární jezdec a několikanásobný mistr světa kategorie MX1 Stefan Everts, ale i neméně talentovaný borec Antonio Cairoli v kategorii MX2, který později dal jeden titul na Yamaze v kategorii MX1. Tituly ve světě i v Americe přidali také jezdci Chad Reed, Heath Voss, Yves Demaria, David Philippaerts nebo James Stewart. V roce 2010 Yamaha představila zakloněný „obrácený“ motor, kdy bylo sání na přední straně a výfuk vzadu a postupem času ho používala jak 450, tak menší 250. V tomto období zářila na Yamaze dáma a několikanásobná mistryně světa Kiara Fontanesi a titul mistra světa vyjel také Romain Febvre. Dařilo se i za velkou louží, kde Yamaha vyhrála tituly v kategorii AMA SX 250. Od roku 2020 do roku 2023 Yamaha stále patřila mezi nejlepší a v roce 2022 bodovala v Americe díky Elimu Tomacovi v kategorii AMA SX, světový šampionát opanoval v roce 2021 Maxim Renaux. V tomto období se dařilo také juniorům i jezdcům evropského šampionátu. a mezi ženy se stala mistryní světa Nancy van de Ven.

Jak vidno, půl století je lemováno velkými úspěchy a Yamaha rozhodně má do dalších dekád na co navazovat. Teď se už pojďme podívat na modelový rok 2024 a novou Yamahu YZ250F. Vývojový tým si dal pět cílů a těmi jsou lehkost řízení a lepší ovladatelnost, lepší ergonomie, vyšší výkon ve vršku, jednoduší práce s aplikací Power Tuner App a ve finále také důraz na celkovou kvalitu a zpracování.

Důležité je úvodem připomenout, že nová dvěstěpadesátky vychází ze čtyřistapadesátky poslední generace a dost zásadním prvkem je nový rám, který je víceméně stejný jako u YZ450F a nová je také podsedlovka, kdy je baterie umístěna pod sedlem. Rám je u YZ250F poslední generace o něco užší a je v něm jinak umístěn motor. To všechno má vliv na lepší ovladatelnost, podobně jako nová užší nádrž s kapacitou 6,2 litrů. Na zadním kole je nová osa s větším průměrem o 5 mm a zapracovalo se také na zadní brzdě. Yamaha se netají tím, že dvěstěpadesátka pro rok 2024 je lehčí a podařilo se ušetřit jedno kilo, takže suchá váží 99 kg a připravená jet 105 kg. Jelikož se zásadním způsobem změnil rám, bylo potřeba přizpůsobit pérování, takže nastavení podvozku KYB doznalo také zásadní změny.

Jezdec nejspíš pocítí užší stavbu v oblasti chladičů, protože tam je motorka o 5 centimetrů užší díky změně přívodu vzduchu. Už tam totiž nenajdeme přívodové tunely, protože mašina si vzduch bere z boku, a to je tím důvodem zúžení v oblasti chladičů. Jiné jsou také plasty, které kladou důraz na lepší pohyb jezdce a nový je například přední blatník i tabulka, která konečně schová brzdovou hadičku. Rozdílná je ergonomie, tedy pozice jezdce, takže nyní se trošku změnil triangl stupačky-sedlo-řídítka. Větší je vzdálenost mezi sedlem a stupačky, konkrétně o 10 mm, stupačky jsou o 5 mm níže a o 5 mm víc vzadu. Úpravami prošlo i sedlo, které je o 15 mm plošší, přesněji řečeno není v celé délce tolik probrané, a o 5 mm vyšší. Řídítka pak nabízejí možnost nastavení dopředu a dozadu pomocí upevnění v brýlích. Yamaha YZ250F se může pochlubit novými detaily, jako je tištěná grafika přímo na plastech, logem na potahu sedla, modrými prvky na motoru, novým chráničem na řídítkách, odolnějším vodítkem řetězu, inovovanými chrániči vidlice, ale také měřiči časů na kolo v aplikaci.         

Pro lepší průběh výkonu a lepší výkon ve středním a vysokém pásmu otáček Yamaha YZ250F modelového roku 2024 dostala úpravy na sání a již zmíněném přívodu vzduchu do airboxu. Motor dostal nový o 30 % širší rozvodový řetěz a o 30 % silnější ozubená kola a nový napínák, což by se mělo podepsat na vyšší spolehlivosti a odolnosti. Yamaha zamakala také na aplikaci Power Tuner a ta je nyní stejná jako u YZ450F modelového roku 2023. Nabízí jednodušší ladění a sedm kroků úrovně od jemné charakteristiky po agresivní. Obsahuje nastaveni kontroly trakce, launch controlu (pomocníku startu), informace o údržbě, měření času na kolo nebo příručku motoru a nastavení pérování a ukládání si jednotlivých map.

Mapy lze editovat a ukládat si různé profily například podle trati nebo podle povrchu. Novinkou je nastavení kontroly trakce, kdy Yamaha nabízí tři stupně, tedy vysoký, nízký a zcela vypnutý.  Nastavit lze také pomocník startu, launch control, kdy jde například nastavit otáčky při startu mezi 8000 a 14 000. Launch control se aktivuje skrz přepínač map a buď se deaktivuje stiskem stejného tlačítka, nebo při zařazení třetí rychlosti. A pokud se někdo nespokojí se sérií, tak má možnost pořídit širokou škálu originálního příslušenství nebo doplňků GYTR. A jak se na YZ jezdí? Podívejte se do druhé kapitoly!

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
David Jelínek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
technasia přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist