globalmoto_duben_nolan




Triumph Rocket III Roadster

Největší sériově vyráběný motocykl na světě, Triumph Rocket 3, se na tak exkluzivní a drahou mašinu prodává vcelku dobře, ale není to ten prodejní trhák, v jaký v Triumph doufali. Zvláště o americkém trhu se soudilo, že amíci chtějí auta a motorky s velkými motory, a tohle přece je s objemem 2,3 litru. Což jen dokazuje, jak je nebezpečné vycházet ze stereotypů namísto z důkladného marketingu.

Kapitoly článku

Ano, severoamerický trh je opravdu největším odbytištěm cruiserů a tyto stroje opravdu mají velké motory, ale většina jezdců má zájem spíše o dostatečně velký výkon než o co největší motor! Navíc dají přednost spíše tradičnímu vzduchem chlazenému V-twinu před podivným řadovým trojválcem nabízeným britským výrobcem. A co víc, většina tamních jezdců si také nedovede představit mašinu bez loga ‘Harley-Davidson’.
S tím posledním toho Triumph asi moc nenadělá, ale od příchodu nového ředitele Tue Mantoniho před pěti lety se Britové naučili alespoň pečlivěji zpracovávat své marketingové studie. Lepší pochopení trhu v USA pak vedlo k vývoji nového Thunderbirdu s motorem 1700 ccm V-twinu a posílení pozice této značky v sektoru cruiserů, dalším důležitým krokem pak byla změna zaměření modelu Rocket 3 na jiný image a cílovou skupinu.
Tato změna zaměření Rocketu neznamená jen novou marketingovou kampaň. Znamenalo to také zastavení výroby stávající podoby původního modelu Rocket 3 (Triumph jich ale má ve skladech dostatek na pokrytí všech objednávek do poloviny roku 2010). V provozu zůstala pouze výroba verze Rocket 3 Touring a na montážní linky vyrazil hlavní aktér dnešního testu, Triumph Rocket III Roadster.
Ve srovnání s původním modelem Rocket 3 je zde hodně nových rysů, asi nejdůležitější je ale změna jízdní pozice. Nové sedlo posunulo jezdce o 14 mm dopředu a o 10 mm výše, zatímco stupačky se přestěhovaly hned o 123 mm dozadu a 22 mm níže. To přineslo mnohem agresivnější a sportovnější pozici - tedy alespoň v kontextu cruiserů - a doprovodilo navýšení výkonu o 9 koní na celkových 148 k (109kW) a 14procentní zvýšení točivého momentu na 221 Nm. Jako by Rocket 3 potřeboval víc krouťáku...
K dalším změnám patří přechod na dvojité tlumivky výfuku (že by to byla příčina nárůstu výkonu, motor je jinak stejný jako předtím kromě změny mapování řízení pro lepší proudění výfukových plynů), nové zadní jednotky odpružení s měkčími pružinami a lepším tlumením, brzdy se systémem ABS již ve standardní výbavě, přidané údaje na přístrojích, například dojezd na nádrž, a přepracovaná převodovka za účelem měkčího řazení.
To je vše, snad ještě kromě matových a lesklých barev a dalších několika malých detailů, ale stačilo to k posunutí tohoto stroje do úplně jiné skupiny, ve které bude soupeřit s motocykly typu V-Max a Harley V-Rod.
Po výkonové stránce může nový Roadster vtrhnout mezi konkurenci s hlavou hrdě vztyčenou... Původní Rocket 3 byl inzerován jako motocykl s vůbec nejvyšším zrychlením v rozmezí 0 - 50 km/h a s přidaným výkonem a krouťákem rozhodně bude i nadále vybočovat z řady. Při razantním rozjezdu jej dokonce nemusíte ani příliš vytáčet, protože už od volnoběžných otáček má víc krouťáku než Suzuki Hayabusa a nejvyšší hodnoty dosahuje na neuvěřitelně nízké hodnotě 2 750 ot/min. Oukej, celá mašina váží se všemi náplněmi hutných 367 kg, ale povolení spojkové páčky vám i tak udělí zrychlení jako z praku.
Doprovodná zvuková kulisa je temnější a hrubší než dříve, což zvyšuje strhující dojem z jízdy. Motocykl je v této nové verzi seškrcený na maximální rychlost 192 km/h, takže pokud chcete vyrazit lámat rekordy třeba na letiště, asi se budete muset porozhlédnout po jiné mašině. I tak ale zůstává pekelně rychlý...
I přes svoji trochu děsivou velikost a výkonové parametry Zůstává Rocket 3 Roadster snadno ovladatelným a přátelským bajkem pro každodenní projížďky, tak jak byste to očekávali od každého Triumphu. Motor je sametově měkký a posaz a jízdní poloha je přirozená a díky velkoryse řešenému sedlu také pohodlí, takže se nemusíte obávat ani delších cest. Do palivové nádrže můžete nabrat až 24 litrů, ale 2,3litrový motor dokáže s hladinou v nádrži pěkně rychle zahýbat a budete rádi, pokud se vám podaří na nádrž dát 240 km. To asi moc cestovatelů nezláká, ale na danou sílu a výkon to zas tak přehnaná spotřeba není. Spotřebě nepomáhá ani aerodynamická stránka věci, kvůli které je jezdec zcela vystaven větru, pokud nesáhne po celku účinném doplňkovém štítku.
Měkčí odpružení je dobrým pomocníkem na horších silnicích, kdy zajišťuje kontakt kola s vozovkou i v místech, kde předchozí verze již poskakovala a děsila řidiče. Nový model při jízdě slibuje na tuto kategorii překvapivě velkou porci důvěry podpořenou navíc systémem ABS – brzdy samy o sobě mají výkonu na rozdávání a nyní se nemusíte bát je využít naplno.
Motocykl drží vcelku dobře rovnováho, ale obrovská zadní pneumatika 240 mm se odráží na řízení, kdy se zvláště za nižších rychlostí stroj chová malinko necitelně a od určitého stupně náklonu má sklon padat do zatáček. Není to nic vážného, ale mohlo by to být lepší, ovšem znamenalo by to použití rozumnějšího zadního kola - a tahle mašina přece nechce být rozumná. Něco za něco, řekl bych, že to je dobrá výměna.

O přesné řízení a obratnost tady ale ani příliš nejde. Tohle je spíše kategorie street-rod než street-fighter, jak jej Triumph označuje. Tahle mašina má zastrašit ostatní (kromě svého řidiče), má vypadat drsně a obrovsky a má s řevem zmizet od semaforů s naprostou důvěrou, že se jí v tom nikdo nevyrovná.
A přesně to se jí daří, navíc s nádherným zvukem. Má pekelný odpich, přitom působí propracovaným dojmem a je nádherná. Určitě to není stroj pro každého (nebo pro každou - protože z dosud 18 000 prodaných kusů Rocket 3 jich 350 zakotvilo u dámských majitelek), ale pro správně zaměřeného zájemce nemůže být lepší volba. Osobně mě hřeje na srdci vědomí, že takovéto stroje existují.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):



TOPlist