husqvarna_svartpilen_801_2




Triumph Daytona 675

První ohlasy na téma tohoto motocyklu nezvěstovaly žádné revoluční změny. Motocykl je na oko podobný svému předchůdci a opírá se o shodná konstrukční řešení. Stroj je lehký, snadno ovladatelný a silný. Trojválcový motor má být ve středním rozsahu nejen silnější než čtyřhrncové šestistovky, ale také lehčí, užší a kompaktnější.

Předcházející vtělení Daytony 675 si vydobylo pověst rychlého, silného stroje, který perfektně obstál při sportovním použití, avšak tvrdé nastavení zavěšení a pozice řidiče znamenaly nepohodlí na běžných silnicích. Stroj byl ostrý, živý a přímo stvořený k řádění, ale každodenní život není jenom o řádění.
Jakoby v odpovědi na tento proud komentářů Triumph při modernizaci soustředil hlavní úsilí právě na podvozek. Nová je přední vidlice i centrální tlumič vzadu. Brzdný systém využívá nové třmeny monoblok a novou brzdovou pumpu. Stroj je odlehčený o 3 kg, i když ani jeho předchůdce s váhou 165 kg nebyl žádný tlouštík.
Hnací jednotkou je starý dobrý známý tříválec z předcházejícího vydání 675. Motor si ponechal tu samou strukturu i rozměry, optimalizovány byly vnitřní komponenty. Díky tomu se podařilo vymáčknou 3 koníky navíc, což nyní dává celkem 128 koní při 12 600 ot/min. To je vynikající výsledek, i když ještě důležitější je přenos síly. Motor Daytony disponuje velkým krouťákem už při přibližně 6-7 tis. ot/min., což mu dává výhodu při ostré závodní jízdě... o tom ale až za chvíli.
Na závěr popisu změn je třeba připomenout jemné stylistické změny, z nichž nejdůležitější je nový tvar sání vzduchu. Návrháři si při linkování vzhledu motocyklu nijak zvlášť nevymýšleli, protože už samotný pohled na tento závodní stroj je radost sama o sobě. Námi testovaný exemplář se představuje v sexy a fotogenickém provedení. Asociace s rozevlátou sukýnkou nad kolena je zcela na místě.

Útočící Siréna?

Výjezd na závodní dráhu doprovází několik dojmů. První a nejdůležitější je pocit skvělého spojení s motocyklem. Konstruktéři vytvořili stroj, na kterém motorkář s výškou 180 cm nalezne dokonalou pozici. Umístění stupaček, výška nastavení řídítek a především sedadlo spolu s profilovaným sedlem spolujezdce – všechno to pomáhá pořádnému opření se do motocyklu.
Lehkost a hbitost. To jsou další dojmy. Úzký motor dovoluje úzkou stavbu motocyklu. Stroj se řídí velmi lehce, změny směru se jeví jako instinktivní. Změna zavěšení s regulací tlumení zvlášť pro vysoké i nízké rychlosti ani v nejmenším neubrala nic ze stability a lehkosti ovládání. Daytona dokonce i při prudkém brzdění bez vzrušení zachovává klid a při vypálení ze startovní pozice se neprojevují tendence k rozkmitání. Síla potřebná k vedení motocyklu je velmi malá a volba stopy nečiní žádné problémy. Triumph vymetá zatáčky hbitě a precizně jako chirurg pracující se skalpelem. Britové vybavili 675-ku tlumičem řízení, ale nastavení podvozku je v pohodě i bez něj a i ve svém základním nastavení postačí na každodenní i amatérsko-závodní využití.
Brzdy Nissin jsou zvoleny ideálně. Velmi velká brzdná síla, perfektní dávkování. Podle vzoru jiných evropských výrobců Triumph používá ocelové hadice, díky čemuž ani po mnoha kolech nedochází k vadnutí brzd.
Na úplný konec jsem si nechal motor. Tříválec pracuje hladce a přímo, a navíc bez vibrací či jakýchkoli rušivých projevů. Ručička na otáčkoměru se bleskově šplhá nahoru, dokonce i když přidáme plyn při poměrně nízkých otáčkách. Převodovka funguje velmi dobře, o poznání lépe než u předcházejícího modelu, i když zahřátá na dráze vyžaduje rázné pokyny. Odstupňování jednotlivých chodů nedává důvod naříkat. Bez exempláře 2008 lze jen těžko zjistit, o kolik lépe pracuje nový motor po modifikacích, každopádně jsme si všimli plynulejšího chodu a ochotnějšího vytáčení s nižšími vibracemi. Zvuk vytočené Daytony přitom svým řezavým jekotem potěší srdce každého závodníka.
Neobyčejný výkon hnací jednotky vynikne hlavně na závodní dráze v houfu čtyřválcových šestistovek. Triumph má na startovních pozicích přímo chuť skočit soupeřům na záda. Vysoký otáčivý moment a jeho velmi dobrá dostupnost zajišťují takový výjezd ze zatáčky, o jakém si řadové čtyřky mohou nechat zdát v nejhlubším spánku. Opravdu! Říkám vám, na tomto nástroji se dá létat jako na petardě.
A jak je na tom dříve kritizované pohodlí u předchozích verzí? Změnou zavěšení se značně zlepšilo. Stroj se po ulicích pohybuje živě a hbitě skoro jako skútřík. Štíhlá figura, malé plexi a nízká konstrukce tomu velmi pomáhají. Pro každodenním použití se také hodí displej, informující např. o takových věcech, jako je průměrná spotřeba. Velkým plusem je ukazatel zvoleného rychlostního stupně, malým mínusem je jeho malinkatý rozměr. Nakolik je pohodlné sedlo velkým kladem, natolik se citlivými tématy stávají otázky převážení zavazadel, spolujezdce nebo místa pod sedlem. Nejedná se však o turistu, ale o sportovní stroj! Pochválit je potřeba takové vychytávky, jako jsou ventilky na kolech směrované na bok, což vydatně ulehčuje kontrolu tlaku.
Mimo město stroj bere dech dokonalým řízením a snadností ovládání. Nevelký štítek bohužel příliš nepomáhá chránit vyšší řidiče. Je potřeba se buď, ukrýt za plexi, a nebo se držet na rychlostech pod 140 km/h. Bez ohledu na to je nový Triumph k řidiči výrazně přátelštější než jeho ortodoxně sportovní předchůdce. Jsme přesvědčeni, že právě zlepšené užitné vlastnosti se v největší měrou přičiní o úspěch tohoto motocyklu.

Čekání na úspěch

Když už mluvíme o úspěších. Triumph díky svému úsilí získal možnost startovat na Mistrovstvích světa WSS, na kterých si (na tak mladý tým) nevede vůbec špatně. Britové vědí, že v případě sportovních motocyklů těžko najít lepší reklamní tahák než úspěchy v závodech. A ty se určitě dostaví, protože 675-ka v sobě skrývá silný potenciál. Kromě závodů jsou rovněž důležité odezvy v médiích a srovnávacích testech. Třikrát za sebou Daytona vyhrála test „Master Bike” prováděný západními novináři. To s jistotou svědčí o postavení motocyklu na trhu.
Čím dál častěji vídáme také naše závodníky, jako např. Vaška Bittmana .
Jakým způsobem se všechny tyto mediální úspěchy promítnou na reakci normálních smrtelníků? V ČR zatím tato britská značka nemá status odpovídající jejím tradicím a výrobkům, avšak nová Daytona 675 zde může mnohé změnit. Po poslední modernizaci i tento velmi dobrý motocykl byl ještě více vyšperkován. K nadprůměrné sportovní dokonalosti se Britům podařilo přidat náklonnost k uživateli i obyčejnou radost z jeho užívání. Teď se 675-ka jeví jako vybroušená, vypilovaná a připravená do boje.

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (26x):
Motokatalog.cz



TOPlist