husqvarna_svartpilen_801_2




Piaggio Medley 125 S: Šikovný pomocník s posíleným srdcem

Ani malý, ani velký, prostě tak akorát. Navíc je nyní modernější, zvládne připojení k mobilnímu telefonu a dostal nejvýkonnější motor ve své třídě. Přesně takový je městský skútr Piaggio Medley 125 S ve své poslední verzi.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Piaggio Medley je co do velikosti a ceny zlatou střední cestou mezi nejmenší řadou Liberty a největší Beverly. Také je zároveň největším rivalem a konkurentem evropského bestselleru od Hondy, modelu SH. Na světě už nějaký ten pátek jezdí, a proto nikoho nepřekvapí omlazovací kúra. Jeho letošní omlazená verze přináší několik novinek. Těmi hlavními je vylepšený motor 125 iGET, nový LED světlomet, digitální přístrojovka a možnost propojení s mobilním telefonem.

Cena byla stanovena na 86 900 Kč za základní provedení a 88 900 Kč za verzi S, čímž se Medley řadí doprostřed mezi své největší soupeře v dané kategorii – dražší Hondu SH 125i s cenovkou 94 900 Kč a levnější Kymco People S 125i za 77 990 Kč. Všechny tři skútry nabízejí v základu kompletní LED osvětlení a digitální přístrojovku. Kymco navíc jako bonus nabízí v základní výbavě velké plexi a užitečný topcase, Honda zase inteligentní klíček Honda Smart Key ovládající společně zapalování, sedadlo, plnicí víčko a zámek řízení.

Medley 125 a Medley S 125

Právě druhou jmenovanou verzi Piaggia Medley S jsme měli k dispozici k testu. Od té základní ji okamžitě poznáte podle zubatých kotoučů, červeně obšitého sedla, červených doplňků místo chromu a digitální přístrojovky. Rozdíl mezi oběma verzemi jsou přijatelné 2000 Kč a já osobně bych tyhle koruny za lepší přístrojovku určitě dal. A co všechno za těch bezmála 90 000 kaček člověk dostane?

Díky designovým červeným prvkům působí „esková“ verze oproti usedlejšímu základu více rebelsky. Stejně tak nová imitace mřížky chlazení na přední kapotáži s červeným rámečkem, dalším charakteristickým prvkem dražší „eskové“ verze. Vše je však věcí pohledu, co se jednomu nelíbí, druhého může okouzlit a nový vzhled Piaggia si určitě své obdivovatele najde.

Hodně se mi líbí nový hlavní LED světlomet, který nejen že dobře vypadá, ale také hodně dobře svítí. Pokud zhasnou všechny lampy, nemusí být jízda půlnočním městem noční můrou.

Nejvýstižněji bych tento agilní městský skútřík charakterizoval slovy mrštný a praktický. Svými kompaktními rozměry je Medley předurčeno pro městský život. S hmotností 144 kg je ve společnosti svých nejbližších konkurentů s přehledem nejtěžší (Honda SH má hmotnost 136,5 kg a Kymco New People S váží 130 kg). Nadbytečné kilogramy jsou však perfektně zamaskovány, a se skútrem se na místě velice snadno manipuluje. Bude vyhovovat jak menším chlapům, tak především holkám. Na stojan jej zvládne dát i ten, kdo není pravidelným návštěvníkem posilovny. Délkou není o moc větší než nákupní košík a všude se vejde a vyjede. Kam nevyjede, tam jej velmi snadno vytlačíte. Zkrátka super parťák a pomocník pro každý den. A ta obratnost, otočíte se s ním doslova na pětníku.

Mám rád ten pocit, kdy poprvé sednu na motorku a okamžitě se na ní cítím jako doma. A Medley je přesně takové. Vše je na svém místě, ovladače můžu obsluhovat klidně poslepu. Sedlo položené 799 mm mně osobně vyhovuje, postavy do 170 cm výšky však mohou mít problém dosáhnout celým chodidlem na zem (vyzkoušeno kamarádem přesně 170 cm vysokým). To je docela škoda, protože zatímco snadná manipulace se skútrem nahrává zejména drobným řidičkám něžného pohlaví, výška sedla jim může dělat problémy. Dlouhány jako jsem já potěší velkorysý prostor pro nohy. Ani při plném rejdu se koleny nedotýkám řídítek, bravissimo! Myšleno je i na spolujezdce. Pro jízdu ve dvou je Medley vybaveno šikovně výklopnými stupačkami a černými madly. Na svou velikost nabídne skútr i druhému pasažérovi slušný prostor pro život.

Modře podsvícená přístrojovka s LCD panelem je jednou z nejviditelnějších změn oproti staršímu modelu a určitě potěší všechny hračičky a milovníky Bluetooth konektivity. Tahle technická finesa doposud malému Italovi scházela a zejména mladým uživatelům se tohle bude líbit. Svým provedením neurazí, ale také nenadchne. Škoda, že v době stále populárnějších TFT displejů se v Piaggiu nenechali vyhecovat konkurencí a použili jen „obyčejné“ LCD. Vzdáleně mi tak palubka připomíná digitálky z osmdesátých let. Na druhou stranu zobrazuje vše podstatné, neschází ani zobrazení užitečné hodnoty dojezdu či spotřeby paliva. V menu se lze pohybovat pomocí tlačítka na řídítkách a dvou gumových čudlíků na přístrojovce. Na velký displej se vejde většina údajů najednou, takže vlastně není potřeba téměř nic přepínat. Při ostřejším slunečním svitu ale dá čtení údajů na přístrojovce trošku více práce.

Medley je standardně vybaveno systémem start/stop. Ten funguje spolehlivě a bez problémů. Pokud ale někdo tento systém nemusí, může si ho jednoduše stiskem tlačítka vypnout. Naštěstí si skútr pamatuje nastavení systému i po vypnutí zapalování.

I Medley dostalo konečně do sériové výbavy technologii pro komunikaci s mobilním telefonem. MIA systém umožňuje po nainstalování aplikace Piaggio do mobilu telefonovat, volit si hudbu a dávat rozkazy hlasovými povely. Na přístrojovce vidíte, kdo vám právě telefonuje a podle toho hovor přijmete či nikoli. Aplikace v telefonu ukazuje jízdní statistiky o skútru a například i končící platnost STK. V porovnání s nejlepším modelem koncernové Vespy ale moc dobře víme, že Italové dokážou provedení infotainmentu dotáhnout o nějaký ten level výše. Fajn mi přijde funkce vyhledání vašeho skútru na parkovišti. Kdo navštívil někdy Itálii, ihned pochopí…

Na to, jak je Medley štíhlé a kompaktní, zvládne pobrat docela slušný náklad. Ve své třídě nabízí nadstandardní úložný prostor pod sedlem, hravě totiž polkne dvě integrálky (musí být ale menší než XL), nebo velký víkendový nákup. Tomu se Kymco People nevyrovná, modernizované „esháčko“ na tom bude podobně. Je zde však vidět snaha pár výrobních nákladů ušetřit a například prostor pod sedlem není osvětlený a chybí mi tam zásuvka pro nabíjení. Alespoň že jej lze otevřít jak elektricky stiskem tlačítka na řídítkách, tak i mechanickou cestou pomocí páčky v uzamykatelné přihrádce před koleny řidiče. Tento kastlík je druhým a také posledním úložným prostorem. Svým tvarem sice není tato přihrádka až tak moc praktická, ale běžně velký telefon do ní uložíte a také si jej tam dobijete. Výčet praktických prvků zakončí tolik oblíbený klasický háček. Je to sice maličkost, ale dokáže kolikrát hodně pomoci.

Jednoznačně největší změnou k lepšímu je motor, který je jako jediný ve své kategorii vyladěný na nejvyšší možnou legislativní hranici 11 kW, což je proti stávajícím 9 kW, pro „esháčka“ tak běžným, sakra rozdíl. A na jízdním projevu je to fakt znát. Medley je pocitově o dost živější. Do 50 km/h zrychluje pěkným kvapem, a pokud u semaforů nenarazíte na „čipnutou tédéíčkovou oktávku“, budete na další křižovatce s přehledem mezi prvními. I tachometrovou osmdesátku dosáhne celkem rychle, pak už je akcelerace vlažnější. Maximálku jsem z něj dostal tachometrových 115 km/h. V těchto rychlostech už jízda není moc příjemná z důvodu absence jakéhokoli plexi. Komu by to hodně vadilo, musí sáhnout do kasičky a plégo si z nabídky originálního příslušenství dokoupit.

Medley však nemá ambice pokořovat rychlostní rekordy a dosažená maximální rychlost je na město ažaž. V mých očích se Piaggio Medley stává nekorunovaným králem dnes již téměř adrenalinové záležitosti zvané proplétání v kolonách. Je to jeden z mála způsobů, jak se dostat z jedné strany města na druhou v rekordním čase. Úplně nejlépe se Medley cítí v centru města v malých uličkách. A to nejen díky perfektní ovladatelnosti, ale také zásluhou velkých kol a naladění podvozku. I velké kanály zvládá s grácií, na příčných nerovnostech nedává rány, ani neposkakuje, čímž se hodně podobá plavné Hondě SH, ale oproti ní mi přijde celkově hravější. Zadní tlumiče s nastavitelným předpětím pružiny lze nastavit do pěti možných poloh. Kombinace 16“ kola vpředu a 14“ kola vzadu pohltí nejednu díru a kanál, kterých je po městě víc než dost. Na kola si Medley obulo Micheliny CityGrip. Pokud se stane, že to s rychlostí trochu přeženete, podrží vás kotoučové brzdy s dvoupístkovými třmeny a dvoukanálovým ABS. Ostré jsou tak akorát a se 144 kg vážícím skútrem si hravě poradí. Perfektně se dávkují a nechají se ovládat klidně jedním prstem.

Jako správný pracant bude Medley svému pánovi sloužit s minimálními náklady. Důkazem toho může být spotřeba do 3 l/100 při jízdě stylem „pořád plnej“ a dlouhé servisní intervaly na výměnu oleje 10 000 km. Nádrž pojme 7 litrů a k benzínce budete muset zajet každých 200 km. Tady Medley na etalon úspornosti Hondu SH trošku ztrácí, protože jsem se již několikrát přesvědčil, že „esháčko“ umí jezdit minimálně o půl litru úsporněji a inovovaný letošní model by měl být ještě úspornější.   

Závěrečné zhodnocení

Piaggio Medley 125 S je kvalitně zpracovaný skútr bez výraznějších slabin, který uspokojí nejen všechny milovníky italské produkce. Provedené změny mu evidentně prospěly. Především díky posílenému motoru to není žádná nudná nákupní taška, ale spíše takový malý andílek s ďáblem v těle. Svižné přemísťování v centru města je jeho parketou. Tam se také cítí nejlépe. Lehký, hbitý, perfektně ovladatelný, praktický a v souladu s dnešní dobou si výborně rozumí s mobilním telefonem. To vše s minimálními náklady na provoz. Je to zkrátka skromný pracant a pomocník s dobrým rodokmenem. Kdo si chce tento model vyzkoušet, může se přihlásit na testovací jízdu na těchto stránkách.

Medley S 125

Medley 125

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ mrštnost a obratnost, snadné ovládání
+ výkonný motor
+ nízké provozní náklady


- problém pro menší postavy došlápnout na zem celou nohou
- neosvětlený podsedlový prostor


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 21 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zuza79 přispěla 3 Kč
BMG přispěl 9 Kč
WobRetnuh přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist