KTM 990 Superduke
Text: Jan Cihelka , Michal Moucha | Foto: Michal Moucha | Zveřejněno: 26.5.2005 | Zobrazeno: 21 104x
Konečně nastal ten dlouho očekávaný den a já si vyzvedával u dovozce KTM fy. SETTE s.r.o ve Vlašimi, kýženého Super Duka. Motorku tvarů „Picasových“ a zábavy nefalšované. A skutečně, tvary onoho stroje jsou opravdu výstřední a rozhodně vzbuzující zaslouženou pozornost. Toto se mi potvrdilo krátce po převzetí stroje, když jsem dorazil na Brněnský okruh, kde právě probíhal značkový den jednoho japonského výrobce. Vzápětí po příjezdu byl Duke v obležení a stal se jednoznačně nejokukovanější a nejobdivovanější motorkou. A fotogenický to on je.
Kapitoly článku

Pod sedlem vykukují dva nádherné, lesklé výfuky šikmo seříznuté a z vnějšku překryté opět lesklými kryty proti spálení nohou spolujezdce. Produkují zvuk ryzího charakteru ovšem nikterak obtěžující. Zadní blatníček vypadá tak trochu jako ocásek rysa obecného a jeho součástí je i držák RZ.
Příhradový rám je svařen z chrommolybdenových trubek v černé barvě a má příkladnou pevnost.


A teď konečně jízda. Zde opravdu lze vytknout jen málo co. Nebo spíš téměř nic. Motorka není malá. Výšku sedla má 855 mm a rozvor 1435 mm. A to třeba u mne při výšce 186 není k zahození. Dokonce je taková, jak bych si ji pro sebe sám navrhl. Posaz je uvolněný, řidítka daleko tak akorát, abyste na nich neleželi a zároveň aby jízda do sto padesáti byla přijatelná. V podstatě vzpřímený posaz. Nohy jsou v přirozeném úhlu a nikde nic nepřebývá a neláme se. Ale je tu jedno ale. To abychom nebyli úplně bez chybičky. Nádrž má ve spodní části takové „žebro“. Pokračuje od sedla směrem k chladiči. A právě to žebro které je pouze stylistickým prvkem a neskýtá žádnou dutinu nebo cokoliv důležitého, byla vlastně jediná protivná věc na téhle motorce. Prolis totiž tlačí z boku do kolena v závislosti na délce končetin blíž nebo dál k „jablku“ nebo podkolenní jamce až do přechodu v stehno. A po nějaké době v sedle, kdy nohy cpete k nádrži, aby je vítr nevyvrátil z kyčle se dotyčné místo stane téměř nesnesitelným. Přimlouval bych se za zahlazení nebo alespoň nějakou mechovku, která udělá to žebro snesitelnějším.
A pak ještě jedna věc. Vzhledem k strmému úhlu řízení 66.5 st. a stopě 103 mm je motorka mimořádně dobře ovladatelná a kličkování v provozu a pokládání do zatáček jde úplně samo. Ani při brždění v náklonu se nedostavuje žádná nepříjemná reakce. Prostě brzdí a dál drží sklon a stopu zvolenou řidičem. Nikam se nezvedá ani nepadá. Ovšem právě díky této geometrii se řízení na nerovnostech a ve vyšších rychlostech stává jakoby nestabilním, rozklepaným a nejistým. To platí i o poryvech větru nebo při předjíždění kamionu turbulence v jeho blízkosti. Ne tedy na spadnutí nebo mít strach z rozhození ze zvoleného směru. Jen si prostě každý uvědomí, že zde něco chybí a že to něco je tlumič řízení, aby to celé eliminoval a jízdu zpříjemnil. Hned bych ho namontoval, být motorka moje. Ale znovu zdůrazňuji. Nemá to zásadní vliv na jízdní vlastnosti. Spíše je to věc pocitu a jistoty.
Co se týče jízdní dynamiky. Zde je zábavy vrchovatě. Přidáte – jedete. Zvlášť nájezdy na dálnici byly efektní nebo nástup při předjíždění. Na dvojku v sedmdesáti, osmdesáti vrknete přes spojku, hups a už to jede. Po zadním, přeřadit za tři a ve stopadesáti valíte pryč za vyjevených pohledů ostatních řidičů. Cestovní rychlost je rozumná tak do stopadesíti, pak už jedete ve vichřici. Motor jede v pěti tisících a na požádání katapultuje Duka s vámi vpřed i na šestý rychlostní stupeň. Maximálku jsem nezkoušel, protože v dvěstědeseti mi chtěl vítr sundat přilbu i s hlavou a tak jsem to vzdal. Ale bylo ještě kam jít. Motor plněný vstřikováním precizně plnil mé příkazy a neshledal jsem nikde žádných mezer nebo propadů. Dokonce to bylo všechno tak rychlé, přesné a silné, že na tupější motorce bych asi byl rychlejší v technických pasážích. Zde totiž platí: jak se do lesa volá, tak se z něj ozývá. Cítíte opravdu úplně všechno a zpětná reakce od podvozku motivuje pud sebezáchovy. Což je vlastně dobře.
A jak to tedy uzavřít. Mám rád zábavu. Mám rád adrenalin a rychlou jízdu. A rád jsem středem pozornosti na motorce. Pokud jste stejní jako já, tak zde je přesně stroj, který je stvořený pro Vás a Vaše touhy a potřeby. Nic na cestování a dálnici. Ale okresky a silnice první a druhé třídy jsou jeho, tím pádem jim budete společně se „Super Vévodou“ vládnout. To celé za nějakých 380 tisíc vměstnaných do 184 Kg oceli, hliníku a plastu..
Informace o redaktorovi
Jan Cihelka - (Odebírat články autora)
Michal Moucha - (Odebírat články autora)