ktm_zari




Indian Scout Sixty: Nejmenší z indiánských zvědů

Tak za tento motocykl na českém trhu jsem opravdu rád. Díky legislativě to sice chvíli trvalo, ale každopádně buďme rádi, že se zadařilo. V našich poměrech nemohlo být trefnějšího okamžiku než právě rok 2020, kdy model Scout slaví 100 let od uvedení na trh. Kromě výchozího modelu v podobě testovaného Scout Sixty nebo temnější verze Bobber Sixty tak můžete aktuálně sáhnout třeba i po silnější vyšperkované verzi Scout 100th Anniversary Edition.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Americkou legendu podobně jako třeba konkurenční H-D není třeba dlouze představovat. Pod křídly značky Polaris to této značce mezi motocykly svědčí a pravdou je, že ani české zastoupení nezahálí. Není tajemstvím, že nedávná historie nebyla této značce vždy zrovna nakloněna, ale zdá se, že opět svítá na lepší časy. Právě testovaný motocykl je bez diskuze branou do světa značky Indian, a tak je ho třeba brát. S litrovým motorem spatřil světlo světa již v roce 2015, ale k nám si našel cestu v této motorizaci a provedení až v letošním roce. S „šedesátkovým“ motorem je tento motocykl pro mne jedno velké a příjemné překvapení.

Již při prvním přiblížení vás vtáhne do dění jednoduchý a přímočarý design, který jen podtrhuje bezchybné zpracování do nejmenšího detailu bez sebemenších imitací a náhražek. Motor, světlomety, blatníky a kola nezapřou inspiraci v původním návrhu z minulého století. Na druhou stranu je vše podpořeno moderními prvky, což nejlépe dokazuje třeba sice v temné barvě maskovaný, ale i přesto nepřehlédnutelný hliníkový rám. Troufnu si tvrdit, že i když tohle třeba nemusí být váš šálek kávy, tak po svezení přeci jen pozměníte trochu názor. V základu se prostě jedná o čistokrevnou záležitost stvořenou pro radost ze samotného ježdění.

Celkově jednoduchý a přímočarý koncept motocyklu ještě více umocňuje nízké těžiště, celkové rozložení hmoty a bezchybná ovladatelnost. S rozvorem 1520 mm nepatří v rámci kategorie tento Scout rozhodně mezi dlouhány a je to dobře znát i při samotné jízdě. V rámci příplatkové výbavy můžete vybírat z široké nabídky příslušenství, záleží to jen na vaší představivosti. V základu montované sedlo zaručuje dostatek pohodlí i na delší trati a příjemně tvarovaná řídítka s ovladači na vás nechystají výraznější záludnosti. Celému dění vévodí centrální budík s malým LCD, podobně jako u konkurence, s ovladačem a přepínačem na řídítku a vše je doplněno o malé kontrolky. Oproti silnější verzi zde nenajdete nabíjecí USB konektor a oproti konkurenci, například od Triumphu, je i pevně dána poloha budíku. Vše ostatní je klasika, tak jak bychom čekali, včetně spínací skříňky z boku.

Motoricky se zde jedná o kapalinou chlazený moderní DOHC agregát, který se velice rád točí, takže zvukový projev je spíše jak na nějakém naháči, nicméně v rámci příplatků lze i toto vyřešit jistě hlasitější koncovkou výfuků. Velice sympatickou volbou je možnost sáhnout po přiškrcené verzi 35 kW v rámci kategorie A2. V základu můžete vybírat z testované indiánské rudé barvy, temně černé nebo kombinace metalicky bílého provedení s šedivou barvou v červeném ohraničení. Pokud samozřejmě tíhnete více ke kategorii bobber, není problém, trochu jiný styl, ale v podstatě stejné technické provedení.       

Ať už tedy testovaný Sixty nebo Bobber Sixty, oba motocykly jsou poháněny moderním kapalinou chlazeným agregátem s rozvodem DOHC o objemu 999 ccm. Motor konstrukčně vychází z velkého modelu Scout, ale je zde menší vrtání a vše je navíc doplněno o pětistupňovou převodovku. Výsledkem je mimo jiné i nižší hmotnost. Motor jde plynule pěkně od spodu, pocitově spíše jak na nějakém naháči. I přes nižší objem a výkon oproti původnímu vzoru neztratil nic na zajímavosti a charakteristice, kterou bychom očekávali od mohutného dvouválce. Motor jde velice lačně za otáčkami a maximální výkon papírových 78 koní dosahuje v maximu kolem 7200 ot./min. Bravurní stavba  a zpracování s velkými mohutnými koly potom vše náramně doplňuje. V myšlenkách jsem si tak trochu vzpomněl na legendární Vulcan od Kawasaki, který však disponuje pouze 649 ccm motorem. Pojetí cruiseru se sportovněji střiženým motorem není rozhodně na škodu a dokáže zaujmout širší publikum příznivců. Vše podtrhuje i výborná ovladatelnost díky dobře rozložené hmotnosti a nízkému těžišti. I v klidové fázi je motocykl velice dobře ovladatelný, což při tomto objemu ocení mimo jiné i dámy.

Motocykl na první usednutí sedne naprosto bezchybně do ruky. Možná pro delší jízdu a pohodlnější průjezdy zatáček by se hodily plošinové stupačky, ale to je jen jeden z mála detailů, které bych asi trochu řešil. V základu bych malinko možná posunul řadičku, ale to si každý může nastavit dle libosti. Oproti silnější verzi je zde pětistupňová převodovka, která vše zvládá bez větších potíží, ale při maximálních rychlostech je znát, že by motor „dal“ i víc a nezapře svůj původ.

Velká 16“ kola pomůžou při větších nerovnostech a jen tak vás nic nerozhodí. Jízda je každopádně velice čitelná a průjezdy zatáček na tento typ motocyklu až překvapivě bezproblémové a návykové. Samozřejmě v základu se jedná o velice holý motocykl, takže nelze čekat výraznější ochranu proti nepřízni počasí, o čemž jsem se přesvědčil i v rámci testu. Při své výšce 182 cm jsem neměl sebemenší pocit, že bych se za motocykl neposkládal. I po delší cestě to bylo bez větší únavy s úsměvem od ucha k uchu. Velice mě překvapila vzadu montovaná dvojice tlumičů, která v kombinaci s pohodlným sedlem nedala šanci nepohodlí. Samozřejmě opravdu velké nerovnosti pocítíte, ale to na každém takovém motocyklu.

Snad jen lehčí kritiku snesou brzdy. Již po prvních pár metrech v zatáčkách z Roztok k Vltavě bylo jasné, že tady se bude muset hodně tlačit na pilu. Neřekl bych, že brzdy jsou špatné, ale oproti ostatním motocyklům na trhu podobné kategorie ani jinak dimenzované. Jen je třeba přijmout fakt, že prostě musíte být trochu více ostražití a nebát se v případě potřeby zatlačit a vymáčknout z nich maximum. Jakmile si ale dostatečně osaháte jejich možnosti a limity, není v tom problém. Oslím můstkem se při tomto zjištění vracím k ABS, které je dnes povinností. Nic proti tomuto systému, který má jistě své bezpečnostní opodstatnění a přínos, ale je vidět, jak je svět ve škatulkách. U takto velkého motocyklu jistě není na škodu, nicméně za cenu tohoto příslušenství bych se možná přimlouval spíše za druhý kotouč vpředu a z hlediska bezpečí mé maličkosti bych se cítil asi o chlup lépe. V rámci testu se ustálila spotřeba na slušných 6,3 l/100 km. Motocykl přitom disponuje klasicky střiženou indiánskou nádrží o objemu 12,5 l.

Jedná se o velmi příjemný motocykl dané kategorie. Velkým překvapením oproti papírovým předpokladům bylo pro mě celkové chování, hravost a bezchybná ovladatelnost. Je vidět, že značce Indian to pod křídly Polaris svědčí. Pokud nad kategorií motocyklů v tomto ražení vážně přemýšlíte, myslím, že Scout může být jasnou volbou a vstupenkou do kategorie opravdu velkých motocyklů. Za své peníze dostanete kvalitně a poctivě zpracovaný motocykl bez falešných příkras a s duchem legendy, která i po letech neztratila nic ze své jednoduchosti a originality. Každopádně v konkurenci H-D a Triumphu je s ním třeba počítat hodně vysoko a za svůj peníz dostanete nečekaně hodně indiánského povyku a zábavy. Cena testovaného motocyklu činí cca 336 tisíc Kč s DPH.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Honza Fuka - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ motor
+ zpracování, ovladatelnost a rám
+ jednoduchý a bezchybný vzhled v každém detailu a úhlu pohledu


- fungující brzdy by mohly být o trochu kousavější
- vyšperkování a úpravy základní verze nepatří k těm nejlevnějším


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 9 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist