MX nářadíčko jezdící republiku aneb Honda CRF450R Tomáše Petermanna
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 9.12.2010 | Zobrazeno: 20 159x
Mašiny s prudkou reakcí na plyn, pérováním tvrdým jak skála a účelovou konstrukcí bez jakýchkoliv serepetiček. Tak i takhle se dají charakterizovat motokrosové speciály třídy MX1, které nemají s nikým a ničím slitování. Pokud se jedná o vyladěný kousek co se prohání po tratích českého mistráku, platí předchozí řádky dvojnásob.
Kapitoly článku
Závody takovéto úrovně si žádají několik úprav, které jsou nezbytnou nutností, a bez nichž by to v mistráku prostě nešlo. Týkají se motoru, podvozku a pochopitelně ovládacích prvků, jako jsou řidítka, páčky, stupačky, ale i nejrůznější protektory partií, které jsou na ráně. V tomto případě je základem sériová Honda CRF450R modelového roku 2010, tedy skoro na chlup stejná, jako jsme otestovali s Petrem Bartošem na podzim 2008.
Úpravy na motoru
Tomáš vyměnil origo výfukový systém za titanový Akrapovič, jež dokáže nadělit cirka šest koníků výkonu. Daleko víc než o získání dalších plnokrevníků, jde o zlepšeníÚpravy na podvozku
Jak dobře známo, podvozek hraje u motokrosu obrovskou roli, takže je jasný, že se bez zásadního zákroku ani tato céerefka neobejde. Tomáš v tomhle směru spoléhá na ladiče z Miro Racing Suspension. Jak na předku, tak na zadku jsou nahrazeny sériové pružiny za tvrdší racingové. Mění se také planžety a pochopitelně olej. Jak Tomáš říká, za málo peněz hodně muziky.Individuální nastavení
Každej, kdo podlehl bahnivému pokušení, dobře ví, že bez svých oblíbených řidítek to prostě není ono a špatně nastavené páčky taky dovedou pěkně zabrnkat na nervy. Proto jsou profíci na své nastavení hodně hákliví a věnují mu velkou pozornost. Kolikrát se nejedná pouze o páčky, stupačky, gripy a řidítka, ale i o tvrdost a tvarování sedla včetně jeho povrchu. Tomášova Honda dostala širší stupačky Pro Circuit za zhruba 3000 Kč, řidítka Twinwall za 4000 Kč a pro větší odolnost byly namontovány výztuhy chladiče a hliníkový kryt motoru Works Connection v cenové relaci kolem 5000 Kč.Tomáš dal pár koleček na zahřátí a přichází řada na mě. Honda vzbuzuje respekt už na volnoběh hlubokým chraplákem linoucím se z titanového Akrapu. Nechci se nechat jeho soundem rozhodit a tak se rychle vrhám do sedla, abych už byl na trati.
Reakce na plyn je fakt pekelně prudká, takže si to bude chtít dávat na pravačku bacha a vyvarovat se i sebemenšího nechtěnýho vrknutí. Ještě mám v živý paměti mojí dvoutaktní dvěpade, která na tohle byla opravdovou specialistkou a nejednou mě dokázala pěkně povodit. Ze začátku mašinu zbytečně držím ve vysokých otáčkách a tím se připravuju o dost sil. Zkouším proto jezdit na vyšší rychlostní stupně v nižších otáčkách, což se jeví jako daleko efektivnější a přispívá k daleko plynulejší jízdě. Je až překvapivý, jak Céerefo funguje ve spodku a ve středním pásmu otáček. I když si ve výjezdu ze zatáčky špatně zařadím, čtyřtaktní jednovál se ochotně posbírá a valí dál jako by se nechumelilo.
V zatáčkách působí Honda velice jistě a rozhodně se s ní nemusím přetahovat. Ovladatelnost téhle hadimršky je i přes pekelně tvrdý podvozek hodně slušná. Jak už bylo zmíněno, Tomáš má pérování naladěno přesně podle svých potřeb… prostě aby fungovalo jak má, je potřeba CRF pořádně držet pod krkem a upalovat vyšší rychlostí. Proto by mi vyhovovalo pérování o něco povolit a přizpůsobit tak svému tempu. Brzdy dělají přesně to co se od nich žádá a nemám s nimi žádný problém. Hoňky mám s hodně romašírovanou písčitou tratí, která mi nedává šanci alespoň na chviličku orazit. Ať vzpomínám jak vzpomínám, v Bělé jsem trať v takovéhle formě nezažil. Nejsmutnější na tom všem je fakt, že asi ani nezažiju, protože to má holka spočitaný...
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)