gmoto_lambretta2




Honda SH125i vs. Piaggio Medley 125 S: Když dva dělají totéž…

…nemusí to být totéž, říká se ve známém pořekadle. Jenomže v případě Hondy SH a Piaggia Medley tohle neplatí, tam je to přesně naopak – tyhle dva skútry připomínají dvojčata. Ovšem po narození od sebe oddělená, protože výchovu absolvovaly každý jinde.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Městské skútry na velkých kolech, dělníci pro úplně každý den v kterékoli evropské metropoli, od ledna do prosince – to je kategorie, kde tyto dva skútry svádí svůj zápas. Ba co víc, ony jí dominují, když ji Honda SH de facto zpopularizovala. V roce 2001 přišla japonská značka se stopětadvacítkou, po čtvrt století o okamžiku, kdy měla premiéru padesátka, a od té doby je všechno na evropském skútrovém trhu jinak. A Piaggio silně kontruje, ovšem modelem Medley až od modelového ročníku 2016, neboť do té doby to byl model Beverly, jenž zastával funkci městského přesunovadla. Teď už je Beverly jen ve verzích 300 a 400, tedy vyšší třída, prémiová stopětadvacítka je Medley a pod ním najdeme levnější a hlavně drobnější a slabší Liberty. U Hondy je hierarchie úplně stejná, nahoře trůní letos nová SH350i, potom máme SH125i a nabídku zdola uzavírá Vision, též pro letošek pozměněný. Piaggio v Česku prodává i verzi Medley 150, Honda ji sice vyrábí, ale u nás se nenabízí.

První dojem

Jemný elegán proti drsnějšímu týpkovi z ulice, tak by se dal popsat okamžik, kdy Hondu s Piaggiem postavíme vedle sebe. Vidíte jasně, že ten koncept je u obou shodný, sedla vypadají úplně stejně a jsou i ve stejných výškách, řídítka stejná… Ale po stránce stylingu je tam větší rozdíl, než býval ještě předloni. Důvod je jasný, zatímco Piaggio zůstává věrno takovým těm klasickým tvarům s předním světlometem v krytu řídítek, Honda esháčku nadělila úplně nový kabát a nebála se zase jednou zatřást pravidly – na řídítkách je jenom pozička, hlavní světlo je v čumáku nad předním blatníkem. Je to lehce kontroverzní, ale také hned vidíte, že je SH modernějším strojem, žádný lehký facelift. Jestli je to dobře nebo špatně, to záleží jen čistě na vkusu zákazníka. Sám se nemůžu rozhodnout, čemu bych dal přednost.

A jak už bylo řečeno, Medley vypadá drsněji, což je i záležitostí verze S, která se kromě dvoutisícového rozdílu proti základní verzi liší právě barvami, v tomto případě bílo-černou kombinací s červenými doplňky. Nové přední LED světlo mu sluší, nicméně blinkry zůstaly stále žárovkové. To u Hondy je vše výhradně z diod, taky zde nenajdeme tolik černých nelakovaných plastů a ty lakované, v našem případě červenou metalízou, mají fakt hezký lak. Světlá kola, sem tam trocha chromu, jo a pozor, ten kufřík vzadu je v ceně! Japonský stroj (vyráběný však také v Itálii) se netváří zdaleka tak sportovně a pasovat bude spíše k jemnějším typům – potetovaného kulturistu si na něm nedokážu dost dobře představit. Na Medley jo.

Co se sezení týče, když zavřete oči, skoro byste nepoznali rozdíl. Já přeskakoval z jednoho skútru na druhý a možná má Honda o chloupek výš řídítka a možná má Piaggio o chloupek širší hefty, ale jinak je ergonomie prakticky totožná. Žádné rozvalování se, pěkně takový ten židličkový posez a úzká řídítka, abyste se protáhli každou zácpou. Vaše zadnice rozezná sedla, ale těžko říct, které je lepší, a nejvíce informací o odlišnostech vám tak dají chodidla – Honda má rovnou podlahu a na ní takové jemné ostré bodlinky, což je super za mokra, že vám nekloužou nohy. Piaggio se rovnou podlahou pochlubit nemůže, protože má malý tunýlek s víčkem nádrže. Tady Honda boduje, protože i ona má od loňska nádrž pod nohama, akorát že celou ukrytou v podlážce a tankujete otvorem pod háčkem na tašku.

Přístrojovka

Tady se nůžky rozevírají více. V obou případech se sice můžete těšit na LCD displeje, již žádné ručičky, ovšem provedení je naprosto odlišné. Piaggio má klasiku, černá čísílka na světlém pozadí, taková ta kalkulačka, ale pěkně velká a dokonce má i otáčkoměr a teploměr chladicí kapaliny. A u verze S dokonce i možnost konektivity se smartphonem. Displej se ovládá čudlíky hned vedle a tlačítkem na pravém řídítku. Honda má sice také „jen“ LCD, ale s inverzním zobrazením a dokonce dva – hlavní větší nahoře a menší doplňkový dole. Působí modernějším stylem, ale zejména na ten spodní musíte už víc ohnout hlavu. Ale zase tam jsou údaje, které tak často vidět nepotřebujete. Přepínání je dvojicí tlačítek z levého řídítka, každým jeden displej. U esháčka žádnou konektivitu nenajdete.

Praktičnost a výbava

U skútru, který vás vozí do práce a na nákupy, pro spoustu lidí důležitější parametr než nějaký motor. Medley je takový starosvětštější, neoslňuje blbinkami, zato nabízí víc těch důležitých věcí. Tak třeba prostor na drobnosti před vašimi koleny, o ten esháčko v nejnovější generaci přišlo a je to teda škoda. Pod sedlem, kam se dostáváte elektrickým tlačítkem z řídítka, potom Piaggio Hondu naprosto deklasuje, protože do Medleyka dáte v pohodě dvě integrálky! Fakt nechápete, kam se to do toho relativně malého skútru vejde. Ale to je ten fígl s menším zadním kolem. A ještě máte k dispozici velký bytelný nosič. Výklopný háček na tašku tady je také, ale musíte se popasovat s tím tunelem mezi nohama.

O tom, že má Honda rovnou podlahu (a prostornou) a nad ní háček, již řeč byla. A taky má kufr v základní výbavě, dost velký a „smart“, tedy propojený se zamykáním skútru, otevíráte ho stlačením elektrického čudlíku na jeho spodní straně. Pod sedlo se leze čudlem u spínací skříňky (stejně jako do nádrže, víčko se efektně odklápí do strany) a kromě již známého prostoru na jednu integrální helmu, kterou SH dostalo již před delší dobou, je tady nově, díky tomu přesunu nádrže dolů, ještě další a poměrně velký prostor vzadu. V součtu tak budou úložné prostory obou skútrů asi dost podobné. Co Honda ve své výbavě ještě přidává, je kontrola trakce a bezklíčkové zapalování.

Motory

Tady by to mělo být velké vítězství Piaggia Medley, protože Italové loni praštili do stolu a nacpali do městského skútru „plnotučný“ 15koňový agregát, jaké jsme doposud znali jenom z maxiskútrů. Jenomže ono to tak jednoznačné není. Honda má sice „jenom“ 13 koní, ale na maximálku jedou skoro stejně a hlavně skoro stejně jedou i při akceleraci. S podobně těžkým jezdcem dokáže Medley získávat metry náskoku jen velice pozvolna.

To ale zjistíte až tehdy, když jedete vedle sebe. Jinak po celou dobu máte subjektivně pocit, že je Medley silnější. Je to tím jeho projevem. Prostě Ital. Hrubší, divočejší, hlasitější, emočnější. Člověk přidá na výjezdu ze zatáčky a má pocit, že úplně vystřelil. Na Hondě takové emoce nezažijete, ta je taková až metrosexuální, uhlazená. Motor běží tiše, skoro o něm nevíte, a celkový dojem je takový trochu mdlejší než u Italky. Jenomže čísla na tachometru i přímé srovnání vás přesvědčí o tom, že je Honda v tom, co dělá, úplně stejně efektivní, jenom se tím tak nechlubí. Přeci jen krouťák mají oba motory identický, stejně jako otáčky, kde ho najdete. Přitom Piaggio má delší zdvih a kratší vrtání, takže byste čekali naladění spíš na spodek. Jenomže jsou to skútry, a tady záleží, jak je nastavený variátor.

Jak Medley, tak SH jsou vybaveny systémem start & stop (s různými názvy), na obou skútrech lze jednoduše deaktivovat překlápěcím tlačítkem. Jejich chování se lehce liší. Piaggio startuje o chloupek déle než Honda, což je dáno tím, že má klasický startér, ale jsou to fakt zlomky vteřiny. Po zastavení ale jeho motor zdechne dříve. Honda má to své alternátorové startování, naprosto tiché a neuvěřitelně rychlé, po dojezdu k semaforu ovšem blafe na volnoběh docela dlouho. Mně by se líbilo to zkombinovat: startování Hondy, rychlejší chcípnutí Piaggia.

Podvozky, brzdy & ovladatelnost

Hledat rozdíly při jízdě v podvozcích je snad ze všeho nejtěžší. Fakt se musíte soustředit. Ale po chvíli už dokážete oba skútry rozeznat a vlastně celkem bezpečně. Stačí přejet první zpomalovací pruh nebo vymést kanál. Piaggio je sportovec nejen duší, ale i tělem, a naladění jeho odpružení je tvrdší než u Hondy. Ne extrémně, není to drncák, ale poznáte to. A taky do toho promluví menší zadní kolo, Medley totiž trochu podvádí a vzadu má jenom čtrnáctku. Prostě menší kolo nepřekoná nerovnosti tak ladně jako větší, stejně jako to větší nedokáže tak lehce zatočit. Ale v obou těchto ohledech jsou ty rozdíly tak minimální, že jenom podle velikosti kol nemá smysl skútr vybírat. Piaggio jde jinou cestou než Honda, ale ne horší nebo lepší.

Esháčko pokračuje ve svém přístupu „Mr. Smart“ i na podvozku. Je naladěný komfortněji, ale ne vyměkle, a co jsem napsal ohledně velikosti zadního kola u Piaggia, si u Hondy akorát otočte. Poznáte ho, víte o něm, třeba i na kruháči (obutí jsou shodně Michelin City Grip u obou skútrů), a někdy je to prostě lepší a někdy horší. Co se mi u SH jednoznačně líbilo víc, jsou brzdy. Ne snad účinkem, tam je možná o chlup lepší Piaggio, ale v dávkování. Zatímco na Medley jsou páčky tvrdé a musíte za ně vzít dosti zhurta, u Hondy se měkkost a citlivost podobá sportovní motorce. Že jsou oba skútry vybaveny ABS a nikoli propojenou funkcí, snad ani při ceně nemusíme zdůrazňovat.

Dvojčata, ale…

Ach ano, co vlastně ceny? Opět, jako všechny parametry v tomto testu, skoro stejné. Informace ve videu už neplatí, to bylo natáčené loni, teď je cenový rozdíl ještě menší. Honda zůstává na svých 94 900 Kč, což je na jednu stranu nejvíce v této kategorii, na stranu druhou si myslím, že si to japonská značka klidně může dovolit. SH je top produktem, královnou svého segmentu, a s tím výrazně modernějším vzhledem, výbavou i kufrem v základu zbytku světa odskakuje. Nový motor je kultivovaný a jak se ukázalo, dostatečně silný, aby dokázal držet krok i s papírově (nej)silnější konkurencí. Navíc o nějakou decku méně žere, ale při spotřebách kolem 2-2,5 l/100 km je to argument tak pro dobrý pocit.

Piaggio za své Medley letos chce už 89 900 Kč, přičemž testované Medley S je za 91 900 Kč. Pouhé tři tisíce rozdíl. Tenhle skútr je „jen“ lehkou evolucí předchozího modelu (což může být pro leckoho spíše klad) a jeho hlavním tahákem je samozřejmě ten 15koňový agregát, kterým se žádný jiný měšťák chlubit nemůže. A co mu zůstává, je ten obrovský prostor pod sedlem a italské emoce. Zkrátka tyhle skútry jsou si podobné nejen svým vzhledem a rozsoudit, která koupě bude výhodnější, v tomto případě nelze. Řekněte si, který se vám líbí víc, nebo jaké emoce od skútru chcete, a podle toho se rozhodněte. Dobrou volbou jsou každopádně oba.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Honza Fuka - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Honda
+ moderní design
+ výbava
+ celková uhlazenost

Piaggio
+ nejvýkonnější motor ve své kategorii
+ prostor pod sedlem
+ dravost


Honda
- méně emocí
- vyšší cena

Piaggio
- Hondě neujíždí, ačkoli to čekáte
- tvrdší podvozek s menším zadním kolem


Který skútr byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 55x
  2. Hlasováno: 47x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist