Honda CRF450R
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 22.1.2009 | Zobrazeno: 27 119x
Nedávno jsme vám přinesli testík motokrosového speciálu Honda CRF250R. Hodně napověděly první dojmy mistra Evropy Petra Bartoše, kterému dvěpade obvzlášť padlo do ruky. Popravdě, měli jsme co dělat, aby si ho nenaložil do svého obytňáku a neupaloval s ním domů. Dnes jsme se však s Petrem podívali na zoubek také zbrusu nové Hondě CRF 450R modelového roku 2009.
Kapitoly článku
Honda CRF450R si pro letošek nachystala hned několik novinek. Bezesporu mezi ty nejzásadnější patří elektronické vstřikování paliva a fungl nový hliníkový rám. Elektronické vstřikování tohoto motokrosového speciálu funguje bez akumulátoru a k natočení čtyřdobého Unicamu postačí impulz od startovací páky. Vstřikování je navíc vybaveno systémem automatického nastavení, které dává motoru naprosto stejnou charakteristiku při jízdě v rozdílných nadmořských výškách. Pokud si budete chtít pohrát s mapováním vstřikování, stačí nastartovat pécéčko, připojit ho k mašině a pomocí HRC kitu céerefko několika kliky myši poladit.
Do palivové nádrže nuladevítkové čtyřipade natankujete dokonce o 1,5 litrů méně než u
Japonský čtyřlístek si rozdal barevné karty již dávno. Po motokrosových tratích se prohánějí zelené Kawasaki, modré Yamahy, žluté Suzuki a červené Hondy. Temperamentní červená barva motokrosovým Hondám opravdu sluší a ani CRF450R modelového roku 2009 není vyjímkou. Kromě červené, která halí přední blatník, boční spoilery nebo podsedlový kryt vzduchového filtru, dostala nezvykle hodně prostoru stále více trendy bílá. Na bílé chrániče kluzáků přední vidle spolu s přední číselnou tabulku jsme dávno zvyklí, ale bílý zadní blatníček plynule přecházející do minimálních bočních tabulek je u Hondy novinkou. Nejdříve mi tahle kombinace tak nějak neseděla, ale nutno přiznat, postupně se dostávala víc a víc pod kůži.
Při pohledu zprava určitě zaujme svod výfuku s krátkou titanovou koncovkou posunutou o 115 mm dopředu. Pozornosti stoprocentně neunikne výfukové koleno vedené z levého výfukového kanálu před motorem, ale i rámem. Že je bohužel tak trochu na ráně asi není potřeba zdůrazňovat. Vysvětlením tohoto řešení může být sladění elektronického vstřikování a optimalizované délky výfukové soustavy.
V hliníkovém rámu je zaklíněn jednoválcový čtyřtaktní kapalinou chlazený motor SOHC se
Podvozek CRF450R dostal zcela nový hliníkový dvojitý páteřový rám 5. generace. V zemi vycházejícího slunce se při jeho výrobě využívá z velké části technologie odlévání, a také proto se podařilo docílit vyšší boční a torzní tuhosti, stejně jako ušetřit 410 gramů váhy.
Čtyřipáďo dostávám do rukou po úvodní rozcvičce na velice příjemné dvěstěpadesátce, motokrosové mašině pro hobbíky jak dělané. Je mi jasný, že adaptace na velké CRF nebude jen tak. Prvním větším překvapením je jeho uzoučká stavba a také tvrdé sedlo ještě o cenťák níže než u dvěstěpadesátky. Po rozzáření kontrolky signalizující připravenost elektronického vstřikování ke startu CRF našlapuji. Unicam okamžitě začíná brumlat čtyřtaktní písničku hlubokým, avšak utlumeným tenorem. V převodovce klapne jednička a pomalu povoluji uzdu stádu padesátipěti hřebců. Masivní zátah od spodku má fakt šťávu. Hned v prvních metrech zjišťuji, že si budu muset dávat na pravačku sakra pozor. Reakce motoru na plynovou rukojeť je totiž okamžitá a přední kolo se strašně rádo podívá ku zamračené obloze.
Při vlítnutí do prvního toboganu koriguji směr průjezdu stehny. Velkému CRF to nedělá větší problém a poslušně tobogan vykrouží bez potřeby vynaložení velké síly. Ani v pomalých zatáčkách, kdy se v hluboké rozmočené koleji točíte kolem nohy, nemá velké CRF tendenci zamykat řídítka a padat do vinglu. Tvrdší podvozek s továrním „setupem“ si dokáže spolehlivě poradit s každým výmolem, roletou i dopadem po poletu vzduchem. I když je tvrdší, nikdy mě neodměnil nepříjemným kopancem do řidítek nebo roztancovaným nervózním zadkem. Je otázkou, do jaké míry na to má vliv progresivní tlumič řízení. Sám za sebe musím říct, že jsem jeho účinek nebyl schopen postřehnout. Je dost pravděpodobné, že při přímé konfrontaci s jiným strojem bez tlumiče řízení by bylo možně rozdíl zaregistrovat…
Při lítání po těžké rozmáčené trati střídám pouze první tři rychlostní stupně krátké a přesné převodovky. Motor je pružný v celém spektru otáček a se stosedmi kilovým čtyřipáděm dokáže pořádně zacvičit. Popravdě, na špičku výkonu se dostávám jen hodně zřídka. Je to pak velikej kalup a raději to nechávám na Petra. Brzdy se jeví jako dobré, ale asi bych je mohl lépe ohodnotit za suchých podmínek a na pevnějším povrchu ve vyšších rychlostech. Nicméně, jak přední, tak i zadní brzda byla dobře dávkovatelná a na kluzkém písku mě nevystrašila žádným záludným zahryznutím do brzdných kotoučů.
Honda CRF450R je bezesporu sportovním nářadíčkem pro jezdce, kteří už něco mají za sebou. Je parádně ovladatelná, na čtyřipade neobvykle uzoučká a po motorové stránce pekelně ostrá. Sice platí, že obsah 450 kubíků vytáhne z lecjaké šlamastiky a odpustí špatné zařazení rychlosti, ale i přes to si myslím, že pro víkendového hoblíka bude daleko lepší volbou „menší“ čtyřtaktní setřička Honda CRF250R. Velké CRF je k mání v námi testované červenobílé kombinaci a pokud vás uhrane, nezbyde než vytasit 189 900 Kč (prosinec 2008). V porovnání s japonskou konkurencí to není málo, ale dostane oproti konkurenci navíc progresivní tlumič řízení, precizní zpracování a v neposlední řadě spolehlivost, kterou je Honda pověstná.
A jak sedlo fungl nové CRF450R novopečenému Mistru Evropy Petru Bartošovi? To se dovíte v další kapitole testu!
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)