Honda CBR 929RR Fireblade
Text: Pavel Růžička | Foto: Lukáš Růžička | Zveřejněno: 23.10.2000 | Zobrazeno: 48 426x
Od roku 1992 si Honda CBR 900 RR Fireblade získala mnoho příznivců a přibývá jich stále více. Tento model je od svého vzniku každý druhý rok modernizován. Každá modernizace si dává za cíl snížit hmotnost a zvýšit výkon, aniž by se zhoršila ovladatelnost nebo jízdní komfort. V celé historii tohoto motocyklu však přináší model roku 2000 vůbec nejvíce změn.
Kapitoly článku

Ventily ovládají nové vačkové hřídele, které jsou duté a lehčí. Lité hliníkové písty, byly nahrazeny kovanými hliníkovými, které přispívají opět ke snížení hmotnosti. Dosud používané karburátory byly nahrazeny moderním, počítačem řízeným vstřikováním PGM-FI, které v sobě zahrnuje automatický sytič. Vstřikování spolu s elektronickým zapalováním bylo integrováno do kompaktní skříňky. Ta se stará nejen o ostrou, přesnou reakci motoru, ale i o nízkou spotřebu paliva a co nejnižší hodnotu škodlivin ve výfukových plynech. Bez problémů tak splňuje nejnovější normu EURO-1. Nový je také výfukový systém. U předních výfukových svodů a u nového systému přívěry H-TEV je použit titan. Ten je znám svou nízkou hmotností a vysokou pevností. Z něj je vyrobena i přepážková konstrukce hliníkového tlumiče výfuku. Spoje mezi koleny a tlumičem výfuku jsou z nerezové oceli. Celý výfukový systém dodává stroji větší výkon a činí ho tak lehčím. Nově odstupňovaná je převodovka, lze s ní přesně řadit a umožňuje ostré zrychlení prakticky v celém rozsahu otáček.
Podvozek je zcela nové konstrukce a skýtá mnohem vyváženější poměr tuhosti pro ještě preciznější a jednodušší ovladatelnost. Dvojitý páteřový rám vychází vpředu z masivního odlitku hlavy řízení a vzadu se zbíhá v místě, kde je současně ukotvena tlumící a pružící jednotka odpružení zadního kola. Je nutno podotknout, že rám je i dostatečně pružný a nevznikají tak ani žádné neklidnosti stroje. Vpředu je nová vidlice typu Upside-Down plně nastavitelná a vzadu je opět nově vyvinutá kyvná vidlice odvíjející se od kyvných vidlicí používaných na závodních strojích NSR 500. Dobře si Fireblade počíná v zatáčkách. Přešel z šestnáctipalcových na sedmnáctipalcové třípaprskové ráfky. Ty jsou obuty do pneumatik značky Bridgestone, vpředu 120/70 ZR 17, vzadu 190/50 ZR 17. O spolehlivé zpomalení stroje se starají vpředu dvoukotoučové brzdy o průměru 330 mm s čtyřpístkovými třmeny a vzadu jednoduchá kotoučová brzda o průměru 220 mm.
Posez je sportovní, ale zajišťuje docela dost pohodlí. Jste opřeni do řidítek a není problém zalehnout. Dá se i lehce kontrolovat moment, než se vám motocykl začne zvedat na zadní kolo. Pro spolujezdce je to už horší a na delší cesty je lepší jet spíš v jednom. Pod zadním, výklopným sedlem je úložný prostor na zámek a jiné drobnosti. V kapotáži je integrován plně elektronický, jednodílný panel. Uprostřed je otáčkoměr s bílým číselníkem, nalevo potom vícefunkční digitální displej. Je na něm rychloměr, hodiny a počítadlo denních i celkových kilometrů. Dole jsou umístěny potřebné kontrolky. Fireblade je vybaven bezpečnostním systémem zapalování H.I.S.S. Motocykl CBR 900 RR Fireblade není rozhodně pro začátečníky. Je to supersportovní stroj, určený především pro sportovní jízdu nebo na závodní dráhu. Je nabitý moderní technologií, a proto se i jeho cena vyšplhala na nynějších 449 000 Kč a může si to rozdat třeba s KAWASAKI ZX-9R nebo YAMAHOU YZF-R1.
Informace o redaktorovi
Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)