journeyman_brezen




Honda CBR 600F

Suveréně nejprodávanější cestovně-sportovní motocykl celosvětového trhu dosáhl za čtrnáct let trvající výroby, fantastických, 320 000 prodaných kusů. O tom, že se jedná o skutečně nejzdařilejší šestistovku všech dob svědčí i ten fakt, že se CBéro stalo jasným etalonem kvality pro „zbytek světa“.

Kapitoly článku

Nová sportovnější verze modelu CBR600FI dostala do rodného listu příponu Sport. Nejen design verze Sportu je úplně v duchu sportovní sólo jízdy, ikdyž pohledově nejmarkantnější rozdíl spatří naše oko právě v této partii.

Dělené sedlo nabízí jezdci více prostoru pro nezbytný pohyb na motocyklu při ostré sportovní jízdě. K sportovním účelům je motor - přímo výrobcem, připraven pro případné závodní úpravy. Sací vačky jsou ostřejší o 0,3mm, ventily mají dvě pružiny a na hlavní hřídel (která byla prodloužena o 2,5mm) převodovky byla osazena jedna spojková lamela navíc, což má příznivý vliv na bezproblémový přenos krouticí síly na zadní kolo. Srovnáváme-li obě provedení šestistovek mluvou čísel, zjistíme, vedle již shora uvedeného, že je provedení Sport v suché hmotnosti o jeden kilogram lehčí a ručičku na váze tedy vychýlí na hodnotu 168 kg.

Delším podrobnějším zkoumáním obou modelů, dojdeme k poznání, že rozdíl v sériovém provedení mezi oběma typy je především v naladění podvozku. Sport věren svému typovému označení poskytuje sice méně pohodlí nežli F-íčko ovšem díky již zmíněnému přepracování podsedadlové části vyztuženému rámu se zesílenou kyvnou vidlicí (pro větší stabilitu stroje při prudké akceleraci při výjezdu ze zatáčky) dokáže vyplnit přání i hodně náročných „pilotů“. Pokud již hovořím o podvozkové části, nedá mi nezmínit se o možnosti jeho snadného doladění a to nejen proporcím řidiče, ale i profilu „tratě“. Celkové rozměry obou modelů jsou totožné a vykazují hodnoty 2060 x 685 x 1130mm. Rozvor je však u modelu Sport o čtyři milimetry menší. Přínos tohoto zkrácení rozvoru je teoretický a v praxi jej (na okruhu) pozná, jenom opravdu zkušený jezdec. Narozdíl od tohoto - jeden zub rozety navíc u sekundárního převodu Sportu, pozná i běžný uživatel. Brzdový systém jakož i celá přední vidlice jsou totožné u obou modelů. Na předním kole 120/70ZR17 tedy skvěle odvádí svou práci dva kotouče o průměru 296mm na nichž jsou osazeny brzdicí třmeny, jejichž čtyři pístky jsou zhotoveny z lehké slitiny, což opět svědčí o faktu, že se u Hondy věnuje pozornost každému detailu. Zadní kolo 180/55ZR17 je osazeno jedním kotoučem o průměru 220mm tento kotouč je pak osazen jednopístkovým brzdícím třmenem lehké konstrukce. Laik od sebe oba modely vcelku snadno rozezná a to nejen díky již zmíněné podsedadlové části, madla na konci sedla "efka" a absence hlavního stojánku u Sportu, ale rovněž podle zbarvení z lehké slitiny vyrobeného rámu. Zatímco u Sportu je rám povrchově upraven (práškovým lakem) na černo u CBR600FI zůstává v „přírodní“ barvě použitého materiálu. Obří „nozdry“ začleněné do přední části kapotáže zabezpečují dostatečný průchod vzduchu do více jak osmilitrového airboxu. Ten má za úkol obstarat dostatečné množství vzduchu pro vstřikovou jednotku

PGM-FI

, která je opět totožná pro oba modely. Korpusy obou motorů jsou rovněž takřka totožné a liší se vlastně jen v zesílení spojky u Sportu. Jedná se tedy o čtyřdobý vodou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem DOHC se čtyřmi ventily na každý válec. Celkový objem 599cm3 určuje vrtání 67mm a zdvih 42,5mm. V sériovém provedení vykazují oba motory výkon 110 koní při 12.500 ot./min. a největší krouticí moment 67Nm je dosažen při 10.500 ot./min. Model Sportu je však již přímo výrobcem předurčen k dalšímu snadnému zvýšení těchto hodnot.

Velmi příznivá je u CBéra výška sedla – 810mm. Takto vysoko – nebo, chcete-li nízko, umístěné sedlo výraznou měrou napomáhá ke snížení těžiště celého stroje a potažmo tím napomáhá k jeho skvělé ovladatelnosti. Nižší posed rovněž dodává řidiči větší jistotu a doslova hravou ovladatelnost. Vyslovenou lahůdkou jsou pak výjezdy ze zatáček při brutálním zrychlení. Celkové tuhosti a skvělé ovladatelnosti CBéra rovněž přispívá plně nastavitelná (předpětí i útlum) masivní přední vidlice s průměrem nosných trubek 43mm a zdvihem 120mm. U zadního centrálně odpruženého kyvného ramene systémem Pro-Link je rovněž možné plně nastavit předpětí a útlum plynového tlumiče. Přesto, že jsou oba modely již v sériovém provedení velmi zdařilé je v nabídce celá spousta dalších doplňků – počínaje tlumičem řízení přes laděné výfuky, přestavbové kity atd. Palivová nádrž, která svým tvarem přímo vybízí k „zalehnutí“ dovoluje natankovat 18 + 3,5 litru, což by při deklarované spotřebě mělo stačit na zdolání 300km. Berte však tento údaj s rezervou, neboť skutečnost bude silně ovlivněná pravou rukou a ryzostí sportovního srdce „pilota“. V modelovém roce 2002 byla u provedení Sportu doplněna nabídka (trochu okoukané) červeno/černá kombinace o velice líbivé - stříbrno/černé provedení a bílo/ temněmodré, které svou kombinací silně připomíná VTR 1000SP2. V závěru mi dovolte uvést několik málo historických dat. Za čtrnáct let výroby CBR600 prošel tento model několika omlazovacími kůrami. Asi nejvýraznější proběhla v roce 2001, kdy byla celá koncepce totálně přepracována a to nejen v oblasti rámu. Karburátory nahradila vstřiková jednotka a v tomto roce byl do výroby vedle CBR600F souběžně zařazen model Sport.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist