Harley-Davidson Fat Boy: Muscle bike v saténovém županu

Fat Boy je další model z řady notně upravených strojů nové platformy. Styl mu však zůstal, jeho jízda je klidná. Napěchovaný motor kroutícím momentem má raději rozvážného řidiče a jede nejlépe především rovně.

Harley-Davidson Fat Boy: Muscle bike v saténovém županu

Kapitoly článku

Fat Boy byl třetí model z nové řady motocyklů výrobce, který jsem měl možnost testovat. Po nejlepším Harley všech dob, novém Fat Bobu, jsem okusil načančanýho Breakouta a myslel si, že už není víc, co by mě vzhledově oslovilo. Fat Bob totiž není prvoplánový a z fotek je jeho design z určitého úhlu pohledu sporný. Jeho kouzlo ale přichází záhy, při prvním pohledu. Pokud máte rádi luxus a masivní design podpořený fortelností, je číslem jedna právě tento Fat Boy.

Chromované plné disky Lakester osazené pneumatikami 160 mm vpředu a 240 mm vzadu by samy o sobě působily dost lacině, pokud by nebyly doplněny blyštivým perleťovým lakováním a dalšími pochromovanými díly. Hlavy válců, kryty výfuků, masivní konstrukce světlometu, konzole na nádrži Bullet Hole obepínající budík a i zmiňované disky kol mají povrch luxusnějšího chromu, který doslova nutí si na něj sáhnout. Výrobce na svých stránkách uvádí, že jde o saténové chromované prvky, a já jen zvedám palec vzhůru. Jedním slovem nádhera.

LEDkový přední světlomet, který mimochodem svítí nejlépe z výše uvedených modelů, vzbudil rozruch všude, kde jsem zastavil. I náš fotograf Jirka chvíli přešlapuje a přemýšlí, z jakého úhlu pohledu ho nejlépe vyfotit. Ze tříčtvrtečního pohledu dává prostor k největším připomínkám. Jakmile však koukáte na čistý profil anebo jej vidíte zepředu a ještě za jízdy, je to jiná. To zadní část na to jde jednoduše, Harley-Davidson totiž zadní LED světlo chytře zakomponoval do blinkrů. Pak už jen nasadil zadní tlustou pneumatiku a svět je zas o fous veselejší.

Posed je nízký, sedlo je umístěno 675 mm nad zemí. Plotny jsou tam, kde je očekáváte a jediné místo, kam jste nuceni se podívat, je levá noha, přesněji bota, která se dotýká bloku převodovky. Pravá noha má prostoru víc, a proto vás ten nepoměr trkne. Není to ale tak, že jedete na motorce a vadí to. Neotravuje to, tedy aspoň při mé velikost bot č. 42. Stačí druhý, třetí rozjezd a už na to nemyslíte. Když už jsme u nohou, tak zde nenajdete klasické dvojí řazení pata-špička, za to je potřeba si připlatit. Za co však nepřiplácíte, a co dostanou všichni, kdo se tu uvelebí, je skvělý pocit, jak dobře vás motorka ukotví uvnitř stroje. U sportovnějšího modelu Fat Bob občas poskakujete po sedadlu, i přesto, že je kvalitní, tak zkrátka nedosahuje ergonomie a velkorysosti Fat Boye. To je dáno i polohou za řídítky, která je pohodovější a ve spojení s měkčeji naladěným tlumením i vypolstrováním sedla jde o velký relax za řídítky.

Řídítka mají příjemný tvar a jsou více natočeny k vám. Pohled směřuje přes stylový budík, ze kterého se dobře odečítají informace, aniž byste klopili zrak příliš dolů. Je umístěný na devatenáctilitrové palivové nádrži a zahrnuje pětipalcový digitální tachometr a analogový otáčkoměr. Počítač zobrazuje zařazenou rychlost, ukazatel dojezdu na nádrž, hodiny, počítadlo kilometrů a množství paliva v nádrži. Veškeré ovladače na řídítkách jsou snadno dostupné a chyběl mi zde jen tempomat (Cruise control kit za příplatek cca 250 USD). Většinu času při dojíždění do práce totiž trávím na dálnici a zvykl jsem si jej používat. Navíc Fat Boy se na rovinkách cítí dobře a jasně tím dává najevo, kam tenhle tlustej chlapec směřuje.

Pohodlí je nutně podpořeno poctivými 317 kilogramy pohotovostní váhy, která je na našich silnicích často výhodou. Nekvalitní dálnice nebo nepříliš zakroucené okresky má Fat Boy v malíčku a jeho rozvor 1665 mm vás drží neustále v klidu a pohodlí. Neberte mě za slovo, dálnici D1 neberu jako dálnici, ale občasné nerovnosti a výmoly, které známe všichni, tu dáváte s přehledem a relax není ničím narušen. Pro mojí výšku 177 cm bych si přikoupil jen menší větrný štítek, ale dlouze bych se rozmýšlel, protože to jako vždy odnese celkový vzhled. Pokud neprší nebo není silný vítr, dá se rychlost 110 km/h zvládnout bez toho, abyste se krčili.

Tam, kde vás zadní pneumatika na dálnici drží rovně, se musíte o to víc snažit ve městě. Kruhové objezdy si doslova plánujete dopředu a řekl bych, že i model Breakout se mi občas vodil lépe než Fat Boy. Na suchu jsem měl v druhé půlce týdne z podvozku informací o dost víc. Nicméně do náklonu musíte tlačit na řídítka víc, než jste zvyklí, a pokud už se tam dostanete, zas vás limitují plotny. Pokud vám tohle vadí, nebude Fat Boy pro vás. Mně škrtání v náklonu nevadí, beru to jako hlásiče náklonu, prostě dokud neškrtnu, tak můžu ještě přidat.

Když už projíždíte zatáčku, tak je jízda stabilní, a vytratí se i těžkost známá při přechodu do náklonu. Nový podvozek postavený na úplně novém rámu podpořený progresivnějším tlumením je lepší a to jak v již zmiňovaném pohodlí, tak právě při průjezdu zatáčkami, kdy se nekroutí a není tupý. Nenechte se však příliš unést. Zaměření motocyklu je primárně na rovné úseky a příkladné pohodlí. Obě uvedené disciplíny zvládá dobře, ale jakmile chcete něco navíc, jako třeba mrštnost po městě nebo rychlého společníka na okresky, tak bohužel.

S motorem o objemu 107 kubických palců (1745 ccm) s názvem Milwaukee-Eight® se ale nebudete nudit nikdy a nikde. K Fat Boyi se prostě hodí. Ani bych nemusel mít nutně silnější verzi 114 kubíků a užíval bych si každé přidání. Rozdíly mezi motory jsou nepatrné a menší točivost i umírněnější reakce na plyn přece na pohodovém chopperu nikoho mrzet nemusí. Hladké vyladění křivky, sametová spojka a precizní dávkování plynu je daleko důležitější a to tady dostanete v maximální míře. Ani jednou se mi nestalo, že bych si zanadával kvůli špatné odezvě na zvolenou polohu plynu nebo při náhlé změně reakce na zatížení motoru. Vždy všechno krásně čitelné, podpořené mocným náběhem kroutícího momentu. Motor si nechá líbit i školácké chyby, jako hodně podtočený motor a vybublá bez zaškobrtnutí nahoru bez nutnosti přeřazení. Perfektní práce.

Kvalty padají do motoru s pořádným lupnutím, ale každé přeřazení je rychlé s perfektní odezvou. Někdy se vám sice nechce tak mocně udávat impuls do řadičky, ale nedá se nic dělat, zkrátka musíte. Jednička lupne nejvíc, pak už to není tak drsné a cvakání do vaší boty je příjemné a precizní, žádné dvojité zarachtání a podobně. Brzdy jsou na tom hůř, tedy je potřeba i zde na to pořádně šlápnout/za to vzít, nicméně není to gumové a pryč už je stará známá sterilita. Odezva však není bůh ví jak citlivá a chlapácký motocykl, má holt chlapácké brzdy (rozuměj, žádají větší stisk). Je to jako můj Ford Mustang. "Jo brzdí to, ale musíš na to šlápnout". Zadní brzda vám u Fat Boye dost pomůže, ale zas vás rovná při nájezdu do zatáčky. Prostě zvolněte a nejančete.

V zrcátkách toho není příliš vidět. Možná by stačilo je uchytit opačně zespod řídítek, jako to mají jiné modely a bylo by to snad lepší. Občas jsem o ně i zavadil, když jsem sundával ruku z řídítka, například při zdravení protijedoucího motorkáře. Z dalších praktických informací je spotřeba paliva, která se ustálila po týdnu na 5,7 litrech na sto kilometrů. Z důvodu každodenních přejezdů po dálnici rychlostí 130 km/h a brutálních rozjezdů na semaforech, se zvýšila spotřeba nejvíc. Jakmile jsem zvolnil, dostal jsem se na 5,1 litrů. Společně s 19litrovou nádrží slušný dojezd. Spolujezdec má relativní pohodlí a prostoru je tak akorát. Přesto by se, díky silnému zátahu motoru, menší opěrka hodila a v nabídce příslušenství ji určitě najdete. Což je jedna z položek nepřeberného množství doplňků. Platíte tedy nejenom za motocykl jako takový, ale i za možnost si upravit stroj podle svých představ.

Co říct závěrem? Snad jen chcete-li lehké materiály, futuristický vzhled a prvotřídní jízdní vlastnosti v zatáčkách, musíte se podívat jinde. Pokud však chcete muscle bike postavený na silném motoru s luxusním nádechem, je Fat Boy skvělá volba. Maličkosti jako jsou například bezklíčové zapalování a obstojný dojezd na jednu nádrž, utváří spolu s pohodlnou jízdní pozicí a špičkově vyladěným motorem celek, který funguje a je jen na vás, kde s ním budete trávit nejvíc času.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Jednoznačně vzhled, kvalita a detaily
+ Motor, charakter, precizní vyladění
+ Pohodlí, na rovné přejezdy stabilní jak lokomotiva


- Ve městě tápe, zatáčky mu nejdou
- Cena 560tis. Kč s DPH je pro spoustu z nás stále mínus


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 54 Kč od 10 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist