ktm_unor




F.B Mondial SMX 125i ABS: Nezbeda pro mladé divočáky

Kategorie Supermoto je zárukou zábavy a ten nezbeda, který poprvé šoupnul silniční kola na čistokrevnou krosku by zasloužil nobelovku. Téměř každá značka vyrábějící malorážky pro mlaďochy dobře ví, že motardové dváci mladí dravci chtějí, a proto je ve svém portfoliu nutně musí mít. Ano, ani F.B Mondial není výjimkou a nabízí atraktivní „ájedničkový“ model SMX 125i ABS.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Historie italské značky F.B Mondial se začala psát v padesátých letech a obrovskou roli hrál motosport, který byl hnacím motorem pro všechny ve fabrice. Odměnou byly dokonce světové mistrovské tituly. V roce 1979 značka bohužel padla a až v roce 2014 ji opět vzkřísil Pier Luigi Boselli, který s dalším motocyklovým nadšencem Cesare Gallim odstartovali novou éru mašin F.B Mondial a na trh uvedli model HPS 125i. Od té doby se italská značka soustředila na maloobjemové motorky a vše se točilo hlavně kolem stopětadvacítek a třístovek. Dneska se dá vybírat ze stopětadvacítek nejrůznějších stylů, takže si na své přijdou jak klasici, tak sporťáci, protože mohou sáhnout po modelech HPS, Piega, Flat Track nebo SMX v provedení enduro či supermoto. 

Modely SMX si získají srdce sportovně založených motorkářů a co si budeme povídat, budou je sedlat hlavně mlaďoši, kterým zrovna zasychá razítko na řidičáku kategorie A1. Pak už je na nich, jestli sáhnou po enduru na chlupatých gumách nebo po supermotu na silničních sedmnáctkových kolech. Mám pocit, že tahle motardová dváca bude jezdit hlavně ve městě a po vesnici, kde bude zdrojem nekonečné zábavy, ale také dopravním prostředkem pro náctileté, kteří si dojedou do školy, na trénink, ale i za kámoši na zastávku, kde se vždycky vymyslí bejkáren až na půdu. Ta svoboda, kdy si na motorce mohou dojet kdy chtějí a kam chtějí, se nedá popsat a kdo to zažil, tak ví, o čem je řeč.

F.B Mondial SMX 125i ABS vychází ze základu, na kterém staví několik dalších značek, ale kromě rámu, podvozku a motoru si značka vše navrhuje sama a tím se od konkurenční stopětadvacítek liší. Jsou to hlavně jiné plasty i sedlo a pochopitelně také barevné provedení a grafika. Bohužel, pedál zadní brzdy si F.B Mondial svůj nevyvinul a zůstal u stejného, jako všichni ostatní, a ten teda moc krásy nepobral. Kapalinou chlazený jednoválec splňuje maximálním výkonem 11 kW (15 koní) při 10 750 ot./min. kritéria třídy řidičáků A1. Převodovka má šest rychlostí a spojka je klasická lanková. Do nádrže se vejde 6,3 litrů benzínu, sedlo leží ve výšce 890 mm nad zemí a výrobce udává provozní hmotnost 124 kg. Naše redakční váha ukázal při plné nádrži 136 kg. Kola s drátěným výpletem jsou silničního průměru 17 palců a pérování má pevné nastavení bez možnosti úpravy. Jak samotný název napovídá, SMX 125i dostal brzdy se systémem ABS a je dobře, že se na zadním kole dá jednoduše deaktivovat vlastním tlačítkem na řídítkách.  

Za řídítky SMX trávím hodně času ve městě a je fakt, že se tu dváca cítí jako ryba ve vodě. Díky hbitosti a obratnosti se dokážu proplést ucpanými ulicemi metropole jak nic a z jednoho konce Prahy jsem na druhé na to šup. Při městských přesunech se mi líbí vysoká stavba, díky které mám skvělý výhled, protože sedím výš, a už to je argumentem, proč bych ve městě vždycky dal přednost motardu než skútru s variátorem. A není to jen kvůli stavbě, ale je to také kvůli převodovce a spojce, protože to je o větší zábavě. Supermoto je vyšší, to je fakt, ale nemám pocit, že by se ním menší postavy nedokázaly popasovat a měly hoňky například při zastavení na semaforech. Díky úzkému sedlu docela dobře došlápnou a minimálně jedním celým chodidlem budou v kontaktu s asfaltem. Supermoto mi dává pohodovou vzpřímenou jízdní pozici bez váhy na ruce a absolutně se nemusím hrbit k řídítkům, což je velkým přínosem pro jednoduché manévrování v rušných ulicích velkoměsta. 

Širší řídítka znamenají velkou páku a skvělé manévrování v nižších rychlostech, a to oceňuji právě teď, když se proplétám pražskými ulicemi od semaforu k semaforu. Jednoduchému řízení a ovladatelnosti dávám palec nahoru a z docela nudného přesunu městem se stává zábava, přičemž je fuk, že ždímám čtyřtaktní dvácu. Fakt si to užívám a ve městě je celkem šumák, že dynamika motoru není kdovíjaká a odšťuch ze semaforu není, jako když práskne bičem. Pro svižnější svezení musím jednoválcový čtyřtakt točit do bezvědomí, to dá rozum, ale když projíždím městem, kde to není vyloženě o rychlosti, ale o kličkované v nižším tempu, oceňuji lineární výkon a hladkou reakci motoru na plyn a neucukaný projev v nízkých rychlostech při nízkých otáčkách. I když to teď není vyloženě v módu brzda-plyn, cítím, že by přední brzda mohla mít hladší a o kus jemnější dávkování a už při lehčím namáčknutí dávat víc.  

Přesně to se potvrzuje na silničkách za městem, kde se dá mnohem víc tahat za plyn a tím pádem ostřeji brzdit před vingly. Tady se ukazuje, že by přední brzda mohla být silnější a mohla citlivěji reagovat na lehčí namáčknutí. Naopak jsem spokojen s přesnou převodovkou, která je při temperamentnějším svezení neustále v permanenci a ke štěstí by mi stačil snad jen ukazatel zařazené rychlosti na malém jednoduchém displeji. Aby to hezky odsýpalo, musím malý jednoválec pořádně točit a nenechat otáčky padnout, protože pak chvíli trvá, než se dváca sebere. Zkrátka malý čtyřtakt limitující výkonem 11 kW není kdovíjaký rakeťák a musí se s tím počítat i v okamžiku, kdy se rozhodnu předjíždět. Vysoké otáčky jsou zárukou svižného svezení, ovšem jsou také zdrojem vibrací, které s vytočeným motorem celkem logicky nastupují. Nicméně není to tak nepříjemné a na rovinu říkám, že jsem to čekal o něco horší.

Také na menších silničkách, kde vykružuji jednu zatáčku za druhou, mě F.B Mondial baví velice jednoduchou ovladatelností a přesným řízením. Je bez diskuze, že se malý stroj nejlépe cítí na dobrém povrchu, a právě na tam dokáže zúročit tužší podvozek. V okamžiku, kdy dojde na horší povrch, už to taková hitparáda není, ale dá se s ním fungovat. Je super, že F.B Mondial dal přednost systému brzd s ABS než duálu, který se objevuje u podobných motorek od konkurence, a že je možné ábéesko na zadním kole odpojit samostatným tlačítkem na řídítkách. Koneckonců, supermoto bez možnosti si cíleně zablokovat zadní kolo by nebylo tím správným supermotem, co říkáte?

Mladé střelce nejspíš bude zajímat maximálka, kterou F.B Mondial SMX 125i dokáže upalovat, a proto ho na pár kilometrů vyrazím potrápit na dálnici. Popravdě, dálnice není hřištěm, kde bych si s jedenáctikilowattovou dvácou potřeboval hrát, ale zvědavost dělá své. Motor valí na plné obrátky a od stovky už stopětadváca nemá síly na rozdávání a číslíčka na digitálnám displeji nenaskakují s takovou razancí, jako do kila. Nicméně se dostávám na 112 km/h a víc ani ťuk. O poznání větší legrace je s F.B Mondialem v lehčím terénu, kde se za sucha dá valit i na ryze silničních pneumatikách. Také teď cítím tužší podvozek, který bych v terénu přivítal o maličko měkčí, každopádně se nečekaně dobře bavím a na polní cestě upaluji celkem svižně. Fajn je ergonomie při jízdě vestoje, kde mi nic nevadí a nemusím se tolik předklánět k řídítkům. Kdepak, universálnost supermota je veliká a v terénu se vše bude odvíjet od obutých bačkor, které mohou být o něco víc terénní než sériové CST.

Suma sumárum, F.B Mondial SMX 125i ABS je zábavným motardem pro mladé divochy, kteří se chtějí bavit a sbírat první zkušenosti na větší motorce. Díky tomu, že jde o jednoduchou motorku, která není tak citlivá na lehčí odložení, nebudou drobnější karamboly tolik bolet nejen srdce, ale ani peněženku. Tu však nejspíš zabolí nákup nového stroje , protože cena 94 990 korun není úplně lidová. Na výběr je pak ze dvou barevných kombinací, konkrétně této modrožluté a pak červeno černé.   

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Erik Bošnák - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Ovladatelnost a řízení
+ Lineární motor bez větších vibrací
+ ABS s možností vypnutí na zadním kole
+ Universálnost


- Přední brzda
- Sedlo se brzy prosedí
- Není ukazatel zařazené rychlosti
- Obyčejné pérování


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 1 uživatele.
callowsick přispěl 30 Kč



TOPlist