Poslední test Ducati 1098
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jarda Ducháček , Tomas Mysliveček , Jan Sommer | Zveřejněno: 17.2.2009 | Zobrazeno: 47 417x
Je neuvěřitelné, jak si tahle boloňská dračice dokáže pohrát s emocemi. S pusou dokořán hltáte každý kilometr v jejím sedle a nemůžete se zbavit pocitu, že se svět točí jen kvůli vám. Ať chcete nebo ne, Ducati 1098 je výjimečnou motorkou jak po stránce technické, tak po stránce designové. Na Hoškovickém letišti jsme ji postavili vedle předchozích modelů a sami uznáte, že bylo na co koukat!
Kapitoly článku
Štíhlá stavba, zadní letmáč, dvě úzká přední světla vedle sebe nebo dvě oválné výfukové koncovky pod sedlem jsou pro tyto dvě různé generace supersportovních Ducatek charakteristickým rysem. Ducati 1098 není mašinou, která by trpěla nedostatkem temperamentu. Typicky Ducatí červená v podání „desetdevětosm“ je nemilosrdným útokem na chtíč každého bikera, jehož srdíčko bije sportovním rytmem.
Při pohledu z očí do očí až mrazí. Díky úzkým lichoběžníkovým reflektorům s kulatými čočkami se Ducna tváří ukrutně přísně a dává tušit, že bude pořádně ostrou potvorou. Ani otvory náporového sání na tomto faktu nic nemění. Vedle nízkého plexi trčí jako tykadla pěkně tvarovaná zpětná zrcátka s integrovanými LED diodovými směrovky. Za ergonomicky tvarovanou nádrží se značným vybráním pro stehna přechází typicky sportovní sedlo v parádní podsedlovku. Na té se designéři museli pekelně vyřádit. Boční průduchy nebo zapuštěné koncové dvoudílné světlo je opravdovou pastvou pro oči. Pod drobounkým sedlem spolujezdce se nabízí menší prostor pro nářadí nebo třeba doklady.

Opravdu pěkná podívaná ve chvílích, kdy „desetdevětosmičce“ dopřávám zaslouženej čas k zahřátí eLkového dvouválu Testastretta Evoluzione s desmodromickým rozvodem. V okamžiku seznamování vašeho pozadí se sedlem tvrdým jak prkno, položeným 820 mm nad zemí a s ostře sklopeným k nádrži, začínáte zvažovat, jestli radši 1098 nepřikurtujete na vlek a nepofrčíte ji poškádlit na nejbližší okruh. Jednou ze závodnických záležitostí tohoto superbiku je multifunkční displej, který našel své kořeny u Ducati Desmosedici, prohánějící japonskou konkurenci v šampionátu MotoGP. Tlačítko „mode“ na levém řidítku vás provede listováním
V šestistupňové převodovce klapne jednička - příjemně lehce ovladatelná páčka spojky se vzdaluje od řidítka a 1098 hned prosí o větší pootevření plynu a jedem. Odhodlání, s jakým se „destedevětosma“ vrhá vpřed už v nějakých třech tisících ot/min, je až neuvěřitelné. Nad hlavou mi visí otazník a říkám si, co se asi tak bude dít při dvojnásobných, trojnásobných nebo dokonce čtyřnásobných otáčkách? První kilometry se na digitálním displeji načítají v hustém provozu pražských ulic, kde se o slovo přihlásí jednička, dvojka a poštěstí-li se i trojka. V kolonách aut je 1098 poněkud neklidná, poskakuje, jakoby už chtěla trošku volnosti. Teplota se rychle šplhá ke stovce, kterou posléze pokořuje a pod zadkem mi pořádně zatápí výfukově svody.
Taky si uvědomuji, jak radikálně sportovní posed na štíhloučké „devětosmě„ je. Kompromisy nedostaly šanci a přilepen na nádrž začínám litovat, že jsem si nevzal z tašky s hokejovým vercajkem suspenzor. Stejně tak není šance cokoliv kromě svých paží vidět ve zpětných zrcátkách, což by v rušném městě nebylo k zahození. Po nutném kličkování kolonami je nejvyšší čas dát matičce Praze sbohem a začít si vychutnávat silničky se serpentinami nejrůznějších utažení.
Příležitost povolit uzdu všem 160 plnokrevníkům, kteří zařehtají pří 9750 ot/min se nenaskytuje příliš často. Je to pak totiž strašný kalup a zdánlivě vzdálená zatáčka se přiblíží až nezdravě rychle. To je další, čím Ducati 1098 umí blafovat. Máte pocit, že frčíte tak akorát, ale digitální číslice rychloměru vyšších hodnot vás rychle vyvede z omylu. Vnímání rychlosti je možná i díky radikálnímu posedu dost zkreslující. Rovinky střídající utažené zatáčky prověřují brzdy od chlapíků z Bremba. Tím snáším velikou poklonu, protože brzdný účinek je fakticky razantní a můžu potvrdit, že jde o to nejlepší, co jsem v sezoně 08 měl příležitost vyzkoušet. Nejdříve jemný nástup a pak mohutný, ale perfektně čitelný zátah. Do zatáček není potřeba „desetdevětosmu“ nějak extra nutit. Hezky se do ní položí, jistě podrží zvolenou stopu a plynule za asistence plynu z ní vypochoduje.
Zvukový doprovod výfukového systému s oválnými laufy pod sedlem, si nezaslouží nazvat jinak, než provokatérem, co vás nutí zatápět pod kotlem a přitom si vychutnávat vzteklé chrochtání osmiventilového dvouválu v celém spektru možných otáček. Mohutný zátah 90-ti stupňového dvouválce začíná kolem tří tisíc a lineárně stoupá dál, bez jakékoliv díry nebo naopak záludného kopance. Jakoukoliv reakci citlivé plynové rukojeti odměňuje 173 kilovou (suchá váha) 1098 bleskovým výletem do vysokých otáček, až běhá mráz po zádech. Při akceleraci proto oceníte tlumič řízení, který se spolehlivě postará o to, aby Ducna neměla tendence rozkmitat řidítka a nepřipravila vám nějaké ty horké chvilky.
Do této chvíle jsem se proháněl po širokých silnicích se slušným povrchem. Jakmile se mění v okresní silničky, kde hrbol střídá výmol, začíná Ducna vehementně protestovat a všechno dává náležitě sežrat. Tvrdý - opravdu fest tvrdý podvozek z vás vyklepe duši bez sebemenšího slitování. Okamžitě víte, že závodní okruh s ideálním povrchem bude tím pravým hřištěm, kde se vám Ducati 1098 ráda předvede v tom pravém světle. Ostatně, něco o tom ví Tommy, který měl šanci při okruhových dnech Ducati „destedevětosmu“ náležitě proklepnout na mosteckém okruhu a její chování v uvedené reportáži moc pěkně vystihl.

Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)
Jan Sommer - (Odebírat články autora)