Benelli TNT 125: skútr nebo TNT

Za šedesát tisíc si můžete pořídit skútr a nebo tuhle malou motorku. Do města je toho na trhu hodně. Zkusili jsme Benelli TNT a nebýt několika zbytečných přešlapů, byla by to fajn motorka. Zábava s Benelli je totiž velká, někdy až moc.

Benelli TNT 125: skútr nebo TNT

Kapitoly článku

Pojďme na to hned zostra ať víme, na čem jsme. Přebírám TNT a ta motorka je prostě malá. Moje výška je maximum a jakmile budete mít přes 180 centimetrů, budete si škrtat koleny o bradu. Ale teď vážně, co se týká pohodlí a vaší polohy za řídítky, tak to klobouk dolů. Pokud máte do uvedených 180ti centimetrů, tak je vše v pořádku. Vtěsnat řidiče na tak malý prostor, vyhovět po stránce komfortu a zprostředkovat i trochu toho sportovního pocitu, to si zaslouží ocenění. Nohy dáte v klidu na zem a sedlo se svojí výškou 780 mm hovoří za vše.

Design je docela pěkný a ve třídě do 125 kubíků se může co do kvality i nápaditosti přetahovat o nejvyšší příčky. Jsou tu dvě koncovky výfuku dané bokem. Sice vedou kolem nohou spolujezdce, ale nemusíte se bát, že se spálíte, nepříjemné teplo z výfuků jako řidič taky nepocítíte. Přední maska je povedená a může inspirovat konkurenci. Svítivost v noci není nijak závratná, ale pohled diodových světel za skleněnou výplní je skvělý. K tomu diodové blinkry a o zadní části ani nemluvě. Blinkry fortelně zakomponované do podsedlovky a vzhledově opět pěkný. Zadní pravá stupačka se za jízdy sama vyklápěla, ale jeden pořádný stisk kombinačkami a vyřešeno. Přední blatník je designově velice zajímavý a stejně tak brzdiče. Řídítka z poctivého materiálu a příjemně širší, prostě Itálie. Přepínače jsou ale lacinější a i jejich odezva při manipulaci není dle zažitých standardů. Vždy se raději pohledem přesvědčím zda jsem blinkry opravdu spustil/vypnul.

Posed je jako na mini motardu, ruce roztažené a v pohodlné poloze. Sedíte hodně vpředu nad kolem a pod vámi vidíte jen budík. Jeho velikost a přehlednost je v pořádku. Rastr displeje je z těch lacinějších, ale to není nic divného. Jsou tu dvě tlačítka, která jsou příliš malá, avšak reagují na stisk docela rychle. Můžete přepínat pouze mezi denními počítadly a celkovým stavem kilometrů, druhým lze navolit rychlost v km/h nebo mph. V našem případě ale nefungoval tachometr, takže maximální rychlost bohužel nepovím, ale youtube vám to prozradí.

Začátek jízdy byl hodně divoký, protože se po rezignaci tachometru rozsvěcuje i kontrolka diagnostiky. Takže to TNT teď jako skutečně vybouchne, nebo co se stane? Po vypnutí motoru a opětovném nastartování kontrolka zhasne. Během testování se ještě jednou rozsvítí a tak raději zastavuji na benzince a čekám na fotografa. Prohlížím si detaily Benellky a nacházím naprasklé čidlo postranního stojánku. To jsem já neudělal, nebylo kdy a kde! Protáhl jsem TNT zatím jen tunelem Blanka a jízda mě oslovila. Odhaduji svoji maximální rychlost tak na 90 km/h, protože jsem byl jen o málo rychlejší než provoz, který to drží v tunelu na povelené 70 Km/h do 80 km/h.

Malý 12ti palcová kola jsou zárukou legračního ovládání - všechno se díky nim děje rychle a spontánně. Nicméně samotné předjetí jiného účastníka silničního provozu chvíli trvá a probíhá to tak, že si vyberete cíl, zaměříte ho a od teď už nesmíte ubrat. Přiblížíte se a jakmile jste na dostřel udáte povel a motorka změní nečekaně rychle směr. Malá kola dělají své a po chvíli se proplétám provozem zleva zprava. Od předních tlumičů cítím i dost informací a zadní tlumení pracuje velkoryse. Kanály mi nevadí a vaši stopu rozhodí jen proto, že jde o 116 kilogramů lehký stroj. Pneumatiky ale moc citu nepobraly. Vypadají, že toho hodně najedou, nicméně v náklonu zpětnou vazbu nedostanete. Jsou tvrdý jak štolverk. Problém nastane, když taháte nadoraz a najednou přijde zatáčka a Benellka se odmítá sklopit tak jako motorka na běžných kolech. V přímce se udává směr snadno a mezi auty poskakujete suverénně, nicméně nečekejte odměnu za to, že jste přijeli do zatáčky zamáčkli brzdu, podřadili a vysedli. Takhle to tady nefunguje. Všeho s mírou a naštěstí tu máte na tak malou motorku celkem solidní brzdy. Mrkněte na ty brzdiče, to je paráda. Stisk není příliš silný, ale zákus je jistý a ani na chvíli nepovolí. Po celé době brzdícího momentu máte informace o dění a pocit zpomalování není gumový a odtažitý. Na tuto třídu je to pěkná práce.

Motor je naladěný spíše do síly a je jedno, že se sem slovo síla zas až tak nehodí. Odpich z místa je daleko lepší než jsem čekal. Motor ztrácí v maximální rychlosti, ale srdnatě to dohání právě na semaforech a podobných místech, kde potřebujete rychle odfrčet pryč. Špatný motor to vůbec není, i když první nastartování nedoprovází bůh ví jaký zvuk, ale spíš zarachání. Mezi malorážkami to je ale celkem klasika a spíš by mě překvapilo, kdyby to bylo jinak. Pro udržení tempa chce motor honit v posledních dvou tisících otáčkách i přesto, že se ochotně sbírá odspodu. Jakmile spadnete pod 8 000 ot/min je v převodovce potřeba zalovit nižší kvalty. K dispozici máte pouze pět rychlostí, ale odezva je moc příjemná. Jemné cvaknutí doprovází každé přeřazení a to i přes první kvalt. Neutrál se hledá snadno, jak při zastavování, tak na místě.

Pokud mám říct něco o praktičnosti, tak asi tolik. Do města ideální a na poskakování po vesnicích taky. Motor není žádný trhač, je však točivý a svých 11 koníků vypouští s radostí. Jen se musíte držet nad 7 000 otáčkami, kde je i největší kroutící moment. Sedlo je pohodlné a neprosedí se ani po hodině jízdy. V zrcátkách je obraz roztřesený, to je daň za vibrace jednoválcového motoru. Mohli si ale dát záležet, protože na TNT musíte mít přehled, co se za vámi děje. Buď vás něco dojíždí a nebo když pořád kličkujete, tak taky potřebujete vědět zda si v provozu nehraje ještě někdo jinej. Spolujezdec má místa akorát a splyne s jezdcem v jedno tělo. Rozhodující je ale jeho váha - rozměry. Do 55 kilogramů, ok.

Benelli TNT 125 překvapila a to jak v dobrém, tak v některých věcech, které nejsou zcela obvyklé. Pokud by se náš kousek nerozhodl, že nám neukáže rychlost a naopak si nechal kontrolku motoru pro sebe, tak by to dopadlo skvěle. Design je parádní a zpracování v pořádku. Jízdní vlastnosti a projev motoru odpovídá dané třídě, jen ta malá kolečka a celkový rozměr řadí TNT do sekce skútrů. Zážitky v zatáčce jako na dospělé motorce nečekejte. Tahle motorka je hlavně zábavná, a víc než jakýkoliv jiný maloobjemový stroj mi Benelli připomněla moje první začátky na Simsonu a tím nemyslím nic špatného. Začínat můžete na čemkoli, je to jen otázka peněz. Do menšího města a na vesnici je to zajímavá volba.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - Výška testovacího jezdce: 177 cm

Klady a zápory

+ Vzhled, solidní zpracování
+ Hravost, pohodlí
+ Cena


- Nefunkční tachometr, rozsvícená kontrolka diagnostiky, nalomené čidlo stojánku
- Pneumatiky bez špetky citu
- Omezené jízdní vlastnosti


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.17
Známkováno: 6x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist