Yamaha Tracer 900 GT: lehkonohé gran turismo
Text: Honza Zajíček | Video: Honza Zajíček | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 23.4.2018 | Zobrazeno: 35 368x
Grand Tour se říkávalo velkým poznávacím cestám po Evropě, které mezi 17. a 19. století absolvovali mladí, převážně britští, šlechtici. Později se zkratka GT stala synonymem pro výkonné sportovní vozy navržené pro pohodlné rychlé cestování. Kdyby tyhle stroje měli pro tehdejší Grand Tour, asi by se divili. A ještě více by se mladí pánové divili, kdyby seděli v sedle nového Tracera GT. Ten totiž k pohodlnému cestování přidává ještě velkou porci adrenalinové zábavy. Ostatně tak to dělal i jeho předchůdce bez dvou kouzelných písmenek GT. I ten se pro letošek dočkal několika vylepšení, které ještě zvýrazní jeho talent k dlouhým evropským poutím.
Kapitoly článku
Při úpravách továrna vycházela ze zkušeností majitelů, jejím cílem přitom bylo zachovat silné stránky (univerzálnost, charakter motoru, ovladatelnost) a k tomu přidat na všestrannosti, komfortu, kvalitě, trošku oživit design a tím vytvořit prémiové gran turismo. Už během představovačky letošních vylepšení jste se ptali hlavně na to, jestli prodloužený rozvor zklidnil chování motorky. Dá se říct, že tohle je hlavní téma všech letošních úprav a je to logické, protože o 60 mm delší zadní kyvka má na chování motorky zásadní vliv.
GTčko v téhle barvě vypadá fakt prémiově
To je ona se svými 60 mm navíc
Protože to bylo to, co vás zajímalo nejvíc, pustím se rovnou do odpovědi: ano, nový Tracer 900 je mnohem stabilnější motorka a několikrát zmiňované vrtění řídítek nad 160 km/h se nekoná. I pro samotnou továrnu to asi bylo velké téma, proto náš průvodce v cestovním kompletu Yamaha otočil plynem na doraz a na zakroucené španělské dálnici v silném nárazovém větru nechal tříválec CP3 ukázat, co v něm je. Rychlost atakující třícifernou číslici začínající dvojkou nebyla pro Tracera problém ani s bočními kufry (dvě stě a víc už se mu nechce, zatímco bez kufrů metelí dál) a i když mě vítr honil dálničním pruhem sem a tam, nenastala jediná chvíle, kdy bych cítil z podvozku nějaký záchvěv nejistoty.
Stabilita je příkladná i s bočními kufry
Abych byl přesný a poctivý, tak jsem jednou zpozoroval lehounký pohyb řídítek. Bylo to v porovnání vůči kapotáži a neměl jsem přitom vůbec špatný pocit, natož strach, že mě motorka odhodí až na vrcholek hory Mulhacém, nejvyšší hory pohoří Sierra Nevada. Podobně jsme „testovali maximálku“ i na široké rovné okresce a opět to bylo bez ztráty kytičky. Inženýři to trefili, i když od boku zmiňovanými 60 mm určitě nestříleli. Neutrpěla tím ale náhodou motorka na zábavnosti a hravosti? Vůbec ne. V zakroucených horských partiích se do zatáček skládala jedna báseň, změny směru jsou jen otázkou přesunutí hlavy od jednoho ramene k druhému a to, že jedete rychle, poznáte až se známým zvukem linoucím se zpod vaší stupačky. Počítám, že takhle se dřív mladí pánové z anglie nebavili, zato majitelé starších ročníků to znají moc dobře.
Černé plexi skrývá radostný škleb :)
V téhle situaci se také sluší a patří vynést ortel nad tím, jestli je plně nastavitelný podvozek na GTčku lepší, než na obyčejné verzi. Tramtadadá… Ano, je. Dalo se to čekat a říkám, že stojí za vysázené peníze navíc. Na začátku dráhy je tlumení tak trochu plyšovější a lépe filtruje nerovnosti, zároveň z něj máte fortelnější a pevnější pocit. Vlítněte do zatáčky, na jejím vrcholu otočte plynem a vystřelte ven. Ve všech fázích dostanete dostatek jistoty a pevnosti. Tam, kde se standardní Tracer tak trošku pohubuje v rytmu reggae, GTčko drží pevně jako beaty na technoparty. Trošku přeháním, protože když pojedete na standardním podvozku a nebudete mít přímé porovnání, nic vám nepřijde špatně, podvozek funguje skvěle. To jenom ten u GT funguje lépe. Jako bonus navíc je u něj potom možnost kompletního nastavení.
Zlaté vidle nesou značku Kayaba, stejně jako zadní centrální jednotka
Za utracené peníze navíc stojí i všechny ostatní vychytávky na palubě. Řádění v kopcích vám okoření návykové rychlořazení, které jak jednou ochutnáte, nebudete chtít motorku bez něj. Funguje teda jenom nahoru a řadička má trošku tvrdší chod, ale to v momentu, kdy se řítíte k další zákrutě, neřešíte. Stejně návyková věc je tempomat, protože dokáže neuvěřitelně zpříjemnit dálniční přesuny. Navíc se tu snadno a intuitivně ovládá, kdy si nastavíte rychlost a pak už jen tlačítky plus a mínus přidáváte nebo ubíráte. Vyhřívané gripy jsou klasika, ty za špatného počasí ocení všichni a velká paráda je TFT displej.
TFT nebo LCD?
Po dopoledni stráveném na GTčku jsem po obědě v sedle obyč Tracera odmítal koukat na palubku. Je to věc, kterou budete mít dennodenně na očích, to on vám bude dennodenně připomínat, že jste svých 40 000,- navíc utratili dobře. Krásně se čte na slunci, je přehledný, s vkusnou grafikou a nabídne spoustu údajů a další možnosti nastavení. Jedinou výtku u něj mám k ovládacímu kolečku na pravém heftu. Systém super jednoduchý, jenom odezva na potvrzovací klik je taková nejistá a občas si místo kliknutí přerolujete na jiný údaj. Hlavně ale, že nemusím koukat na toho obstarožního gameboye! Posledním bonusem, který vyměníte za svoje těžce vydělané peníze, jsou kufry. 22 litrů objemu pěkně v barvě motorky, všechno na jeden klíč, snadno sundavatelné, navíc s nima motorka vypadá dobře a je jen nepatrně širší, než bez nich. Spočítejte si, kolik by stála tahle výbava zvlášť…
GTčko svou výbavou posouvá cestování s Tracerem na další úroveň
Právě díky kufrům je u Tracera 2018 přepracovaná podsedlovka, a ta na sobě nese nová pohodlnější sedla. Jejich polstrování je na první posed příjemně měkké, zároveň progresivní, takže se neprosedí. Podle nějakých 220 km, co jsme za den ujeli, to vidím, že ani s jednou takovou porcí kilometrů nebude mít vaše ctěné pozadí problém.
S čím jsem naopak trošku problém měl, jsou na můj vkus příliš pokrčená kolena, stupačky by mohly být o kus víc vpředu. Kdo jezdil starého Tracera, ten si možná trošku oddychne, protože je tady sedlo o 5 mm výš. Já jak jsem mohl, tak jsem si dal sedlo ještě do vyšší polohy (865 mm). Sice jsem tak velkou změnu k lepšímu nečekal, ale i tak měla moje kolena po celém dni celkem dost. Nepřidalo tomu ani to, že jsem musel nohy různě kroutit, abych dostal špičku na stupačku. Jo, i u nového modelu překáží spolujezdcovy stupačky, nedej bože, když na nich má nohy. No, mrkněte dole na video, tam je to dobře vidět. ;)
Tracer stále dovoluje hodně slušné sportovní svezení
Se zbytkem ergonomie už je to v pořádku. Užší řídítka se příjemně drží, protože ztratila pouze nějakých 16,5 mm, menší chrániče páček odvádí většinu větru přes ruce a nová kapotáž včele s novým štítem nedělá žádné vlny. Ráno s nízkým sedlem a plexi na nejvyšší úrovni to byla pohoda a klid na palubě vládl i na dálnici, s vyšší polohou sedla už se nějaká turbulence sem tam objevila. Díky jednoduchému ovládání jednou rukou stačí polohu plexi změnit a je po problému. Nechápu, proč podobný systém už dávno nemontují na svoje motorky všichni výrobci… Máme tu ale tím pádem další oblast, kde se inženýrům povedlo Tracera pozvednout na vyšší úroveň.
Je libo několik set kilometrů za den?
Na vyšší level jsme se dostali i u vzhledu. Už předchůdce byl šmrncovní motorka, letošní stroj jakoby dospěl do krásy. Už to není rozpustilá patnáctka s culíčky a roztrhaným tričkem, ale uhlazená dospělá slečna s vyžehlenými vlasy a v kostýmku. Obzvlášť to platí u verze GT v stříbrno černé barevné kombinaci s modrými lodičkami v podobě barevných ráfků. Na sluníčku tahle verze vypadá fakt luxusně.
Tracer GT & Tracer
Jestli vám tu chybí informace o motoru, tak je to proto, že starý známý tříválec zůstává stejný. Anebo ne? V prvních testech se často objevovaly informace o ucukaném motoru na nejostřejší mapu A, přílišné horlivosti a vibracích. Vibrace tu najdete stále, nic protivného, ale jsou tu, ostatní už tak úplně neplatí. Celé odpoledne jsem strávil s nejostřejší mapou a vypnutou kontrolou trakce a bez problému jsme s Tracerem propluly skrz uklouzané serpentiny, kde nebyl problém utrhnout zadní kolo už v nízkých otáčkách. Díky předvídatelnému chování jsem ale nevyměknul a dovolil si blbnout s klouzajícím kolem na výjezdu, takže i tady je zlepšení. Spíš než divokost na mě z motoru sálala efektivita. Ani mi nepřišlo, že by nějak zběsile tahal, o opaku mě ale neusátle přesvědčovala čísla na palubce. Na dlouhé cesty super.
Nová šedo-bílá kombinace vypadá dobře, ale černo-stříbrné GT je nejvíc!
Sečteno, podtrženo, co si Yamaha vytyčila, to splnila. Nová generace posouvá Tracera dál, je z něj větší cestovatel, univerzálnější parťák a stále dobrý sportovec. V případě GTčka to platí téměř na druhou. Dobrá práce!
Naložte motorku a v Alpách vypráskejte pár supersportů...
Video z testování
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Vyriešilo sa zmenou kapotáže, plexi a riaditok kmitanie riaditok od 160 km/h? Aké široké sú riaditka?
Má displej na GT aj nočné podsvietenie?
A čo by ste odporučili GT alebo Triumph Tiger Sport či inú cestovnú motorku?
Ahoj, můžu říct, že třesení řidítek je úspěšně odstraněno. Jeli jsme po dálnici za dost silného větru a i v těhle podmínkách byl v rychlostech nad 160 cítit klid a jistota. Ano, na TFTčku je možnost zapnout noční barevné zobrazení. Tigera bohužel nemám najetého, ale bude to pro Tracera určitě velká konkurence, co bude stát za vyzkoušení...
1000x diskutovana tema - trasenie pri 160+ km/h, obzvlast s top case-om: Pomohlo/ vyriesilo to predlzenie zadnej kyvky?
Otazka 2: Riesi zmena polohy zadnych stupaciek problem so zakopavanim jazdca pätou do zadnych stupaciek?
Otazka 3: Ukazuje palivomer konecne +/- realne hodnoty alebo je to nadalej len ""referencny ukazovatel"?
Diky
Žádné třesení se nekonalo. S topcasem to vyzkoušené nemáme, ale posun bude i v tomhle případě. 2. - Zadní stupačky stále vadí, uvidíš ve videu, kde to ukazuju. 3. na tohle si budeme muset počkat do normálního testu, teď měla tankování v režii Yamaha, takže reálnou hladinu paliva těžko odhadovat...
Dobry den prajem, zaujimala by ma celkova pripustna hmotnost napisana v technicaku, alebo v COC.Dakujem pekne.
Ahoj, na tohle se mi bohužel nepodařilo sehnat odpověď. Jak motorky dorazí do Čech, můžeš zkusit kontaktovat nejbližšího dealera, nebo na to zkusíme kouknout během normálního testu...
ako je to s turbolenciami a aerodynamickym hlukom pri novom plexi (nizka/stredna/vysoka poloha) cestovna rychlost 100kmh/130kmh
ako je na tom ochrana ruk s novymi mensimi "krytmi"
bolo by mozne doplnit info o aftermarketovych partoch (akrapovic, leo vince a pod) pripadne ini vyrobcovia (givi, sw motech...)
Ahoj,
měřím 183 cm a v nižší poloze sedla jsem žádné turbulence nezaznamenával, ani když jsme to mastili po dálnici. Jak jsem si dal sedlo výš, tak už se nějaké menší turbulence v nejvyšší poloze plexi objevily, takže jsem jezdil s nejnižší polohou, kdy šel vítr do přilby a v pohodě. Když jsem se zaměřil na užší kryty, cítil jsem na hřbetu ruky občas lehký vánek, ale při ranních nižších teplotách fungovaly dobře, žádná zima nebyla, takže za mě v pohodě.
+ polstrovanie sedla jazdca, ako je na tom prdel po 500km?
Najeli jsme ani ne půlku a v pohodě. Nový polstr je příjemně progresivní, takže měkký, ale zároveň se neprosedí, za mě 500 km nebude problém.
Jak moc pomohlo prodloužení kyvné vidlice celkové stabilitě motorky? Jel jsem na modelu 2016 a motorka mi přišla strašně nervózní a vratká. Dost mi to vadilo.
Moc! :D Ve všech situacích byla motorka stabilní a jistá, k tomu nemám žádnou výtku.
Nazdar, teplomer zobrazuje teplotu nasavaneho vzduchu, alebo vonkajsiu teplotu. Ak je to teplota nasavaneho vzduchu ako na XT1200, je to zbytocny udaj. Diky
Ahoj, Jako majitel Tracerta ročník 2016 mě zajímá hlavně to vibrování řídítek cca od 160ti a nahoru. Vyřešilo se to tou prodlouženou zadní kyvkou? Koupil jsem i tlumič řízení a není to stále žádná hitparáda. A jaký máš pocit s těch užších řídítek. Mě se teda líbí více ty staré a mám rád spíš širší úchop. Díky.
Čau,
žádné vibrování se nekonalo, a to jsem na GTčku s kufry drtil maximálku... Řídítka by měla mít trubku kratší o nějakých 16.5 mm, navíc jsou trošku otevřenější, takže to není o moc. Já jsem byl s jejich šířkou spokojenej, jak bude někde na showroomu, tak to skoč vyzkoušet ;)
Mám dotaz, koupíte mi někdo tuto motorku? Děkuji :)
Já ne! :P :D
Zajímá mě především také zkušenosti s jízdou ve dvou.
Jak obecně se motorka chová z pohledu pilota? A jak motorka z pohledu batůžka? Tedy věci ohledně pohodlí, výhledu, sedadel, obtékání, motoru, apod.
Jak se ve dvou chová podvozek- nemá standardní 900 problém s přílišnou měkkostí?
Díky, o GT verzi přemýšlím.
Ahoj,
bohužel na zahraničních testech není možnost se ve dvou povozit. Vyzkoušeli jsme to akorát na místě a prostoru má spolujezdec dost. Sedlo je pohodlné, madla velká, jediné co, tak je problém porovnat nohy. Spolujezdec musí mít špičky vytočené ven, aby mohl mít řidič špičky na stupačkách. Nebo je musí mít i spolujezdec na špičkách. Stejně tak ti neodpovím, jak se podvozek na standardu chová ve dvou, ale jestli přemýšlíš nad GT a plánuješ cestovat, rozhodně bych si připlatil. Ta výbava za to podle mě stojí.
Ahoj , celkem mi zajímá jaké budou pocity/rozdíly za jízdy v podvozku mezi základem a GT. Sám v brzké době vyzkouším
díky Aleš
Čau Aleši,
GTčko je takové festovnější, solidnější, je z něj zkrátka o něco lepší pocit. Plus ten bonus, že si ho můžeš kompletně nastavit podle sebe, pak z něj jde udělat už celkem dost jinou motorku...
Jaká je praktická použitelnost moto na silnicích se špatným povrchem (české silnice třetí třídy...)? Rozdíl v odpružení mezi standardní verzí a gt?
Je pohodlná pro batůžka na delší cestováni?
Na to jaký je motorka sportovec, tak se s horším povrchem umí poprat dobře, ale samozřejmě to nepůjde srovnat s těžkotonážními cestovními endury. :) Ty nejhorší české trojky jsme tam neměli, ale na dírách nebo retardérech ve vyšších rychlostech úplně v pohodě. Jak jsem psal výš, GTčko je pevnější, fortelnější, ale vůbec nic neztrácí na komfortu, možná spíš něco málo přidá. Batůžek viz. výš, ze zkoušení "na sucho" na místě to vypadá dobře, prostoru je dost a sedlo je pohodlné, jen ten prostor pro nohy...
Ešte ma napadá. Drží tankvak na nádrži v pohode len primagnetovaný /asi len na zadnej časti nádrže, predok asi bude zas plastový/? Popruh tankvaku pod nádrž asi neprejde.
Přesně tak, předek je zase plast. Popruh těžko říct jestli projde, jestli jo, tak to bude chtít menší rozborku motorky :)
Ahoj, zajímalo by mne jako majitele Tracera 900 r.v.2016 jaké jsou rozdíly v jízdních vlastnostech mezi staršími typy (2015 - 2017), novým Tracerem 900 a Tracerem 900 GT ? Děkuji za odpověď.
Ahoj,
nový model 2018 přidal na stabilitě a motorka tím dospěla. Není to tak hyperaktivní "supermoto", není s ní problém ve vysokých rychlostech, ani na rovině, ani v táhlých zatáčkách, člověku dá spoustu důvěry a k tomu pořád krásně zatáčí. GTčko pak dává té důvěry ještě o něco víc, ten podvozek funguje o chlup lépe ve všech směrech, zároveň ale obyč. Tracer není nijak ošizený...