ktm_duke_890gp




Yamaha Ténéré 700 World Raid: Rally Side of Japan

Jsem strašně rád, že tu máme adventure motorky, na kterých člověk dokáže zažít, cítit a vychutnat si parádu poznávání krásných míst naší planety a je fuk, jestli k nim vedou asfaltové klikatice nebo totálně rozbité kamenité stezky. Jednou z nich je nová Yamaha Ténéré 700 World Raid a první ochutnávka ve Španělsku napověděla, že se pro tohle zrodila. Nové pérování s vyššími zdvihy, velká nádrž, jiné sedlo, TFT displej nebo možnost vypnutí ABS na obou kolech ji posouvají zase o kus dál. Stále je ale jednoduchou motorkou, která vyniká povedeným motorem, skvělou ovladatelností a parádním vzhledem rallye speciálu.      

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Byl jsem ještě malý špunt, když v osmdesátých letech Yamaha postavila první Ténérku, a jen o málo větší kluk, když se poprvé zúčastnila legendárního Dakaru v Africe. Tenkrát jsem na závodní rallye speciály s obrovskou nádrží koukal jako puk a moc dobře si pamatuji, jak na Dakaru válel Stéphane Peterhansel. Mám v živé paměti, jak jsem po lesích lítal na kole a představoval si, že jedu etapu v poušti. Už tenkrát jsem doufal, že jednou něco takového osedlám a pořádně proženu v terénu. Ne nadarmo se říká, že sny se mají plnit! Yamaha představuje nový přírůstek Ténéré 700 World Raid a já můžu být u toho.

Než založím plyn a vyrazím ochutnat žhavou novinku tří ladiček, pojďme si ji trošku představit. Asi nejzásadnější byl rok 2019, kdy Yamaha konečně představila finální verzi Ténéré 700 a já netrpělivě vyhlížel první svezení. Zhruba o rok později přišla další verze, vycházející ze standardní Ténérky, a to Ténéré 700 Rally Edition. Je fakt, že v tomto případě jednalo víceméně o kosmetiku, nicméně se nabídka rozšířila z jednoho modelu na dva. S rokem 2022 přijíždí na scénu model Ténéré 700 World Raid a z mého pohledu jde o dost zásadní model, který je oproti Ténéré 700 a Ténéré 700 Rally Edition o kus jinde. Yamaha se netají tím, že by ráda prodala přes 20 000 kusů všech Ténérek, přičemž očekává, že to bude v poměru 40 % standard, 25 % Rally Edition a 35 % World Raid.

Pro model World Raid je charakteristickým prvkem větší nádrž, co dokáže spolykat 23 litrů benzínu. Když to upřesním, má nádrže dvě. Továrna si zakládá na tom, že se jí podařilo i přes větší objem nádrže dostat těžiště co nejníž a také docílit co nejužší stavby. Bez zásadní změny by měl být také trojúhelník řídítka, sedlo stupačky. Když už jsem zmínil sedlo, tak musím připomenout, že sedlo Ténéré World Raid je o něco plošší a probíhá až mezi dvojici víček nádrží. Hodně důležitou změnou je nasazení kompletně stavitelného pérování Kayaba se zdvihy 230 mm na předku a 220 na zadku. Novinkou je také tlumič řízení Öhlins, který nabízí osmnáct poloh a je umístěn přímo za krkem řízení, takže se dá velice jednoduše nastavit.

Vzhledem k tomu, že si model Ténéré zakládá na jednoduchosti, veškerou elektroniku reprezentuje ABS, které se dá nastavit do tří rovin. Jednak kompletně vypnout, pak vypnout pouze na zadním kole nebo aktivovat na obě kola. Vše se dělá pomocí rolovacího tlačítka na pravém řídítku a pro změnu je nezbytné zastavit a jít do menu. Tlačítko po boku přistrojovky bohužel slouží pouze pro aktivaci na obě kola. V sérii lze počítat s rozměrnými stupačky, které mají sundavací gumu, tří dílným kovovým chráničem motoru a nenápadným chráničem nádrže. Bástry jsou obyčejné plastové a je fakt, že by u rally mašiny mohly být o kus pevnější. Výbornou vychytávkou je přední blatník, který lze jednoduše o pár čísel posunout výš. Sedlo leží ve výšce 890 mm nad zemí a když je Ténéré 700 World Raid připravena k jízdě a má plné nádrže, váží 220 kg.

Už první pohled napovídá, že World Raid dostává pětipalcový barevný TFT displej, který nabízí tři různá schémata, a to Explorer, Street a Raid. Svým tvarem může připomínat road book a zobrazení Raid funguje na principu trip masteru a ten se ovládá se pomocí tlačítek nahoru, dolů na levém řídítku. Samozřejmostí je pochopitelně konektivita, což znamená spárování s mobilním telefonem, ne kterém je nainstalována aplikace MyRide. Nechybí ani USB zásuvka na pravé straně kokpitu a ani hrazdička nad TFT displejem, pro instalaci GPS navigace. Plexy štítek je o celých 15 mm vyšší a skládá se ze tří částí, takže se dá jednoduše odmontovat a lépe čistit.

Motor Ténéré 700 World Raid je stejný, jako o standardní verze, a to znamená řadový dvouválec s přesazením ojničních čepů o 270°, což zaručuje charakteristiku véčka. Obsah čtyřtaktního dvouválce nazvaného CP2 je 689 ccm, maximální výkon zhruba 73 koní při 9000 ot./min. a maximální točivý moment 68 Nm při 6500 ot./min. Motor svírá ocelový rám a tady je potřeba připomenout, že je s podsedlovkou jako jeden celek. Pokud je řeč o kyvce, tak ta je vyrobena z hliníkové slitiny. Kola s drátěným výpletem nemůžou být jiných, než offroadových rozměrů 21“/18“ a v sérii obouvají pneumatiky Pirelli Rally STR. Brzdy má pod palcem značka Brembo a jde o obyčejné třmeny, co se zakusují do předních kotoučů o průměru 282 mm.

Ténéré 700 World Raid se vyrábí ve dvou barevných provedení, tedy v modré a černé. Pokud se někdo nespokojí se sérií, Yamaha pro něj nachystala širokou škálu originálních doplňků a k dispozici jsou dokonce tři kompletní balíčky, konkrétně Enduro pack, Adventure pack a Explorer pack.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 2 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist