Testujeme Yamahu MT-09 s automatickým řazením
Text: Jan Rameš | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 9.9.2024 | Zobrazeno: 6 353x
Rok 2024 vejde do dějin jako rok, kdy hned několik výrobců přišlo s automatickými, resp. automatizovanými převodovkami. Po Hondě, která je nabízí již déle než dekádu, letos ohlásily automaty i další značky – BMW, Kawasaki ve svých hybridech, KTM a Yamaha. Ta jej nabídne ve svém agresivním naháči MT-09 a právě tuhle motorku ve středu otestujeme ve Španělsku!
Yamaha MT-09 Y-AMT, tak zní celý a poměrně jazykolomný název novinky od japonské značky, přičemž ten přídavek Y-AMT znamená, že veškeré věci kolem řazení za vás zmákne elektronika. Tahle písmena jsou zkratkou pro Yamaha Automated Manual Transmission, tedy v překladu Automatizovaná manuální převodovka Yamaha, a je tedy zřejmé, že se nejedná o automatickou převodovku v tom smyslu, jak ji známe z aut, čili buď planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem, nebo dvouspojku s dutými hřídelemi, jakou používá ve svých motocyklech také Honda. Yamaha ponechává (zřejmě) úplně standardní převodovku z MT-09, ovšem k ní přidává elektromotory na ovládání spojky a řazení. Na motorce tedy nenajdete ani spojkovou páčku, ani řadičku, jenom čudlíky na kolébce řazení na levé rukojeti. K dispozici jsou dva plně automatické režimy a jeden čistě manuální a právě na jejich fungování se v kopcích nedaleko Barcelony soustředí ve středu náš Honzis při oficiálním novinářském testování.
Bude opravdu zajímavé sledovat, jak se automat hodí právě k MT-09. Mnohem více bychom ho čekali třeba u Traceru 9 s tím samým motorem, ale Yamaha se rozhodla pro první nasazení právě u svého extrémně dobře prodávaného nahatého divočáka, který je na trhu již od roku 2013 a pro letošní rok prošel další drobnou omlazovací kúrou. Ta zahrnuje lehkou změnu designu (z Kyklopa se stal Iron Man), větší 5“ TFT displej s konektivitou doplněný o jiné ovladače, vylepšenou elektroniku, upravenou jízdní pozici či lehce přepracované tlumení. Základ zůstává pořád stejný, ďábelský tříválec, kterému Yamaha sice udává výkon jenom 119 koní, ale pocitově jich má aspoň sto padesát a pořádně divokých, a který hýbe s krátkou sportovní motorkou o hmotnosti nedosahující ani dvou metráků. Možná ten automat bude fajn, protože když se tříválec plně projeví, máte chvílemi plné ruce práce… Každopádně na test se můžete těšit již brzy a teď máte ještě možnost se zeptat na to, co vás ohledně MT-09 Y-AMT zajímá, a Honzis se vám ve Španělsku pokusí zjistit odpovědi.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Otázky a odpovědi
Dá sa to porovnať s automatom u Hondy? To už iste veľa ľudí testovalo, vie si to predstaviť.
A ak má automat xx možností nastavenia, sú všetky použiteľné, či ako bežný motorkár si nastavím jeden mód a na tie ostatné nikdy nesiahnem? Tak som to mal u Hondy /neprestavoval som hodnoty S na testovačkách/, ale D radilo 5ťku v dedine - čo je blbosť a nejaká S1 či S3 zas dvojku v dedine, čiže nakoniec použiteľná je len S2, pre bežných 99% motorkárov. Viac možností nastavenia, ale v praxi nepoužiteľné. Chápeme sa.
Ahoj, porovnávání s DCT se člověk ani vyhnout nemůže. Z uživatelského hlediska je to hodně podobné, kdo technice úplně nehoví, tomu bude úplně jedno, jestli sedí na dvouspojce, nebo robotizovaném manuálu. Co se detailů a pocitů z jízdy týče, to tě odkážu na test, ten bude jenom o tom. Automatické módy má Yamaha, běžný D a sportovní D+, přičemž oba jsou plně použitelné. Já třeba na DCT nikdy problém s D neměl, ale vím, že hodně lidí na něj nadává a volí právě S2. U Yamahy to tak není, ani D, ani D+ nejsou "do počtu", měnil jsem je podle stylu jízdy furt.
Ahoj Honzo, zajímalo by mě, jestli tenhle systém automatického řazení a spojky, může fungovat i bez rychlořazení? Díky a užij si testovačku.
Ahoj Petře, teď úplně nevím, na co se ptáš. Jestli to jde technicky, nebo jestli to jde na MT-09? Technicky by to určitě šlo, byť nevidím důvod, proč to dělat, na MT-09 je řazení kombinací quickshifteru a vymáčknutí spojky.
Ahoj,
Dava to spravne meziplyny pri podrazovani? Neskube to motorkou v zatacce? Je spojka jinak citliva pri studenym a teplym motoru? Co manevrovani v nizkych rychlostech? Chystaj tenhle system nasadit do jejich hybrida?
Dik :)
Ahoj, meziplyny jsou v naprostém pořádku :-) Řazení v zatáčkách taky většinou cajk. Spojku jsem při rozjezdu nepozoroval, ono jsme se rozjeli se studenými motory od hotelu a zastavili jsme po 100 km ;-) Manévrování v nízkých rychlostech dobrý, spojkuje to moc pěkně, občas moje motorka při rozjezdu udělala takový ráz, ale byla to spíš akustická záležitost než pohybová. O hybridu nic neříkali, každopádně se to chystají nasadit do všeho možného :-)
Ahoj me by zajimalo jestli se tahle zalezitost objevi v pristi sezone v Traceru kam mi i vic zapada. Klidne muzou jen naznacit dvakrat mrknuti = ano.
Diky
Mrkám mnohokrát. V listopadu v Miláně na EICMA Yamaha představí spoustu dalších modelů, Tracer by měl být mezi nimi. MT-09 byla vybraná jako první model, aby to byl trochu šok a mluvilo se o tom, v Traceru by to prý zaniklo.
Ahoj, ako je to s "parkovaním" v kopci? Je možné zaradiť rýchlosť a dať motorku na stojan tak aby "držala" v kopci na rýchlosti? Ďakujem.
Ahoj, ano, na tohle v Yamaze mysleli, a když necháš zařazenou jedničku a chcípneš motor, zůstane tam. Právě proto, aby se dalo zabrzdit v kopci. Vyzkoušeli jsme si to mnohokrát, super to bylo na pumpě, protože jak je to automat, tak prostě přijedeš, zastavíš, chcípneš motor a - sakra, ona je tam jednička, už s tím nikam nepohnu! Takže zase zapnout zapalování a vyřadit... :-)