Testujeme KTM Freeride E
Text: Vláďa Novotný | Foto: Press | Zveřejněno: 18.9.2014 | Zobrazeno: 11 458x
Asi si vzpomenete na zaručené zprávy o terénní elektrické kačeně, které tak trošku připomínaly aprílové počasí. Jednou to byla jasná věc a podruhé jen offroadové sci-fi. Tentokrát se ale zdá být všechno stoprocentní, protože se oranžoví rozhodli jít s kůží na trh. V těchto dnech totiž probíhá oficiální prezentace KTM Freeride E v Rakousku a naše redakce bude při tom.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Press - (Odebírat články autora)
Otázky a odpovědi
ahoj,
asi budu mít stejné otázky jako ostatní...
reálný dojezd?
hmotnost baterie?
možnost a rychlost výměny baterie?
cena náhradní baterie?
rychlost a možnosti nabíjení?
díky
Ahoj Mariano, díky za dotazy.
Reálný dojezd podrobně vyzkoušíme až při klasickém redakčním testu. Při mezinárodní prezentaci nám baterie měnili během testování a vše tedy bylo v režii KTM. Na natažené trati jsem střídal „motokrosovovou“ verzi SX s endurem, takže netušim, kolik jsem na čem najel. Myslím, že pokud se lítá na nejvyšší výkon v extrémním terénu (kopce, trať – stále full gas), tak FR E slupne baterii cca za půl hodiny. Při lehké ruce na plynu a v méně náročném terénu hodinu a při kochačce hodinu a půl. Technici říkali, že by se dalo jet i hodiny dvě. Tomu ale moc nevěřím. Baterie je vyměněná během chviličky. Odklopí se sedlo a povolí 4 šrouby, co baterii drží. Viděl jsem a bylo do půl minuty venku. Cena baterie zatím není známa, ale mám slíbeno, že co nevidět mi cenu oznámí. Hned pak ji sem hodím. Z 0% na 100% se nabíjí cca 80 minut, 80% je nabito do 50-ti minut. Nabíjí se skrz speciální nabíječku.
Ahoj,
bude moto schváleno pro provoz na sinici?
A Otázka trošku mimo - kde se nechá načíst něco o legislativě? Např. - je to bráno naprosto stejně jako motorové vozidlo jednostopé, tudíž zákaz vjezdu do lesů, přslušnej řidičák dle výkonu?
Díky
F.
Dík za dotaz fandic8. Enduro verze EX-C je homologováno pro silniční provoz a je na něj potřeba řidičák A1, což znamená možnost řídit od šestnácti let.
stejné otázky jako Mariano.... a ještě by mně zajímalo,jaká je předpokládaná životnot stroje,případně hlavních součástí-baterie,motor,řídící elektronika a taky jestli je stroj voděodolný-jasně,že to není ponorka,ale déšť ,kaluže a brody..
Děkuju za dotaz Dolph-cz. Freeride E je kompletně „vodotěsný“. Sám jsem se přesvědčil při průjezdu koryta říčky. Žádnou ránu jsem nedostal,mašina jela jako na suchu a žádné rybky břichem nahoru nevyplavaly:-) Životnost ověří až čas, ale když prý baterii nabiješ a vybiješ 700x, tak stále drží kapacitu 80%.
..a super by bylo odbrzdit motorku na brzdě-dopátrat se seriózních čísel bude taky problém.
Ahoj, možná trapná otázka, ale podle fotek jsem si nevšiml řadičky, ani pedálu zadní brzdy. Vidím špatně, nebo bude skutečně jednorychlostní a brzdy budou na řídítkách? Zároveň se přidávám k dotazu ohledně výdrže, a možnosti výměny baterie..
Díky.
Jasně že otázka není trapná enstande, díky za ní! Jak píšeš, žádná spojka, žádný pedál zadní brzdy a žádná řadička. Prostě jako skútr. Přední brzda klasicky napravo a zadní nalevo. Věř tomu, že si na to chvilku budeš zvykat. Já měl problém, protože jsem si před zatáčkou chtěl dát zadní kolo do smyku, šlápl do prázdna a nic. Taky spojkování v těžším terénu mi chybělo. Když třeba stojíš v kopci a chceš si nandat brýle, motorka začne popojíždět, protože máš obě ruce „plné“ a nemůžeš si šlápnout na brzdu, aby motorka stála na místě. Rychle pak saháš po páčce brzdy a máš co dělat, aby sis neustlal.:-)
Ahoj.
Zajímá mě tutok:
1. Můžu umývat moto wapem jako normální stroj?
2. Jaké napětí je ve vysokonapěťovém okruhu (že by 400V)?
3. Má to i baterku na 12V nebo je tam jen převodník z vysokého na nízké?
4. Pokud to má i baterku na 12V, můžu si jí měnit sám nebo jen když mám Vyhl. 50 min. par. 4?
Díky.
Míťa
Ahoj Mita13. Jasně, wapkou motorku umyješ, je vodotěsná. Normální napětí baterie je 260 voltů. Je tam i klasická malá motobaterka, která se stará o start systému. S výměnou by neměl být problém.
1. benzínový motorky můžou mít větší nádrže - počítá se s přídavnýma akumulátorama i pro E-verzi? třeba k navěšení za sedlo, nebo do oblasti "prsíček nádrže" ?
2. bude přední světlo LED?
Ahoj callowsick, zatím je pouze jedna hlavní baterie a s přídavnými se nepočítá. Hodně se musela řešit bezpečnost (např. možné nebezpečí exploze) a tím i uložení a konstrukce baterie. Mimochodem, ta obsahuje na 360 lithium-iontových článků od značky Samsung. Díky za dotaz. Světlo je klasické, jako třeba u EXC endur nebo benzínových FR.
Ahoj,
používa KTM nějaký system rekuperace, případně co se děje po ubrání plynu? S jakou kubaturou se dá srovnat její jizdní vlastnosti?
Bylinko, jen těžko se mi bude srovnávat, ale klidně se dá říct, že si Freeride E nezadá s Freeride 350. Elektromotor je parádně pružný a reakce na plyn okamžitá. Výkon nastupuje naprosto lineárně od nejnižších otáček a mašinu si v klidu hodíš na zadní kolo vrknutí plynem. Když ubereš, motorka zpomalí, ale takový brzdný efekt jako na 4T Freeride tam rozhodně není.
Ahoj,
1) Jaká je životnost baterie? (kolik nabíjecích cyklů)
2) Jaká je cena nové baterie?
3) Kolik vydrží nabitá baterka? Ideálně převedeno na motohodinu.
4) bude možné určit nějakou diagnostikou kolik toho má baterka za sebou a v jakém je stavu?
Ahoj Jirko-F, odpovědi jsou stejné jako pro Mariano. Díky za dotaz.
Ahoj, ještě jedna:
Je tam u elektromotoru stálý převod po pomala nebo je výstupní hřídel spojená s řetězovkou napřímo?
V motoru je jakási převodovka, skrz kterou se výkon přenáší na řetězové kolečko. Dokonce je v ní 155 ml oleje, který se mění každých 50 motohodin. Díky za dotazy.