yamaha_mt09




Testujeme novou Ducati Multistrada 950 S

Malá Multistrada má za sebou dvě sezony a dlužno říci, že dvě velmi úspěšné sezony. Pro letošní rok ji Ducati vylepšila a ještě přidala trochu dražší a o dost vybavenější verzi S. Jako jediní z ČR ji těsně před Motosalonem otestujeme ve španělské Valencii! Nejvyšší čas si připomenout základní fakta a dát prostor vašim dotazům.

Kapitoly článku

Multistrada 950 v modelovém ročníku 2017 nahradila předchozí model Hyperstrada, jenž byl do cestovního provedení upravený Hypermotard. Fajn motorka, ale jen na krátké výlety. Na dlouhé štreky měla Ducati jen Multistradu 1200, dnes dokonce už 1260, a to prostě bylo, je a bude nakoňované hovádko za spoustu peněz. Nicméně velmi pohodlné. Tak proč nespojit to pohodlí Multistrady s efektivitou menšího motoru Hyperstrady?

první testy tehdy nové Multistrady 950 ukázaly, že to byla od Ducati trefa do černého. Já sám jsem se nikdy netajil názorem, že bych devětpade dal s radostí přednost před kteroukoli verzí dvanáctistovky, i když nemá všechny ty čuprdupr moderní technologie a milion koní. Vlastně právě proto. Neřekl bych, že mi k zábavnému svezení nestačí těch 113 kobyl a 96 newtonmetrů dvouválce s objemem 937 cm3, jenž je logicky uživatelsky mnohem přívětivější nejen na užívání, nýbrž i na provozní náklady. Nechtějte vidět, jakým kalupem mizí zadní superbikově laděná 190/55 na dvanáctistovce, když začnete tahat.

A teď je tu Multistrada 950, verze 2.0, řečeno počítačovou terminologií. Ta motorka vypadá skoro stejně jako doposud, Ducati avizuje akorát jakási křidélka v přední části, jež mají menší model přiblížit tomu většímu, nicméně přiznám se bez mučení, na první dobrou jsem je nenašel. Stejný je i motor a odpružení se solidními zdvihy 170 mm, stejně jako rozměry kol – vpředu devatenáctka, vzadu sedmnáctka, na nich gumy o šířkách 120 a 170 mm. Co je jiné, je tvar ráfků, jež jsou o chlup lehčí, stejně jako zadní oboustranná kyvka (hmotnost motocyklu se ale nezměnila), která zůstává hlavním poznávacím znakem menší motorizace – dvanáctka má letmáč.

Ty největší změny proběhly v oblasti, kde se to dneska celkem očekává, a sice v elektronice. I devětsetpadesátka dostala šestiosou elektroniku a od ní odvozené nové možnosti, tedy náklonové ABS a citlivější osmistupňovou kontrolu trakce. A taky samovypínací blinkry. Velkou novinkou je systém Hill Hold Control, který vám pomáhá s rozjezdem v kopci, a další novotou, kterou oceníte při rozjezdech obecně, je hydraulické ovládání spojky.

Model, který poletíme testovat my, ovšem není běžná Multistrada 950. K ní totiž letos přibude ještě druhý model nazvaný Multistrada 950 S. Což asi nikoho, kdo aspoň jednou viděl portfolio Ducati, nepřekvapí. Esko, za které si připlatíte necelých 50 tisíc (základ stojí 349 tisíc, esko 398) a u něhož si můžete vybrat, jestli ho chcete s litými, nebo vyplétanými ráfky, potěší pěknou výbavičkou, vycházející z dvanáctistovky. Osvětlení je kompletně z LED diod a v předním světle najdeme i sektory na přisvěcování do zákrut. A když už jsme u těch světýlek, tak na řídítkách jsou podsvícené ovladače. Na nich najdete navíc tempomat a přepínáte jimi všechno možné na přístrojové desce, jež není LCD jako u standardu, nýbrž je to barevný TFT displej.

Z uživatelského hlediska je velmi příjemné bezklíčkové zapalování, stejně jako standardně montovaný obousměrný quickshifter. Tím největším lákadlem eska je ale bezesporu semiaktivní elektronický podvozek Skyhook. Prostě zatímco dříve Multistrada 950 byla sice skvělý stroj, ale v duchu se vám tak nějak honilo hlavou, že jste si koupili takové holátko, tak u verze S vás nic takového napadat nebude. Teď máte možnost si vybrat, jestli chcete Multici s menším, nebo větším motorem, a pořád v plné výbavě. A my jsme moc zvědaví, jak se 950 S ve Španělsku předvede. Pokud vás něco zajímá, ptejte se, zeptáme se Italů za vás!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm

On-line rozhovor: Honza Rameš

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Gloj
Dotaz od Gloj položen 20.02.2019 15:46

Ahoj, zajímalo by mne, jestli u tohoto modelu dojde v budoucnu k rozdělení na verzi "S" a "Enduro" podobně jako u MTS 1260, tj. kola 17/17 a 19/17. Dík...

Odpověď od Honza Rameš z 21.02.2019 09:15

Ahoj, asi úplně nerozumím otázce. Multistrada 950 i Multistrada 950 S má kola 19/17 a mohou být litá nebo vyplétaná. Mám se tedy Italů zeptat, jestli plánují i verzi čistě na 17" a verzi Enduro s vyššími zdvihy odpružení?

XL-Ondra
Dotaz od XL-Ondra položen 20.02.2019 18:00

Ahoj, zajímalo by mě, jak chodí nová spojka a zda je možné bez problému najít neutrál za chodu motoru, při stání. Stávající MTS950 na to dost trpí (i moje), údajně problém s tlakem oleje... Taky by mne zajímalo, zda by bylo možné lankovou spojku vyměnit za hydraulickou (zda bude Ducati dodávat nějakou sadu...)
Díky moc

Odpověď od Honza Rameš z 21.02.2019 09:18

Tak Ducati a zařazení neutrálu při stání na místě, to nikdy nebyly věci, co by spolu pokaždé ladily :-D Zkusím se na to při testu soustředit. Co se spojky týče, Multistrada 950/S 2019 hydraulické ovládání má. Tebe zajímá, jestli půjde dát i na předchozí verzi, rozumím tomu dobře?

s4r
Dotaz od s4r položen 20.02.2019 21:41

Ahoj, zajímalo by mě, jak je na tom "drátěná" varianta S s možností výletu na offroad cesty typu běžná polňačka a případně šotolinová cesta ve střední kondici.
Pokud totiž koukám správně, zdvihy by měly být 170 mm, což není příliš.
Chápu, že primárně je to motocykl na silnici, nicméně přední 19 kolo nahrává tomu, že by to lehký offík mělo zvládnout, obzvláště tehdy, pokud je v nabídce varianta s drátěným výpletem.
Nemám na mysli několik desítek metrů dlouhý přejezd, ale zaměrně nasměrovaný offroad úsek o délce klidně několika desítek kilometrů a samozřejmě s odpovídající bagáží. Díky.

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 19:40

Ahoj, zdvihy sice nejsou největší, ale do lehkého terénu prý Multistrada 950 je a zejména právě v téhle verzi S, která má na program Enduro upravenou charakteristiku odpružení, aby nechodilo snadno do dorazů. Když se devětpade vyvíjela, měl to být univerzální bajk a v terénu byla prý hodně testovaná.

Meli
Dotaz od Meli položen 21.02.2019 05:46

Proč 8mi stupňová kontrola trakce? Čím víc stupňů tim víc "adidas"?

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 22:36

Pěkně to dole vysvětlil Ondra. Osm vypadá jako nesmyslně moc a možná by stačilo i pět, ale turistovi to bude jedno, kolik úrovní je naprogramovaných, a střelec si pěkně najde tu svou.

XL-Ondra
Dotaz od XL-Ondra položen 21.02.2019 11:01

Honza Rameš:
přesně tak... momentálně mi při stání vyřadit prakticky nejde, musím vyřazovat při dojezdu do křižovatky, nebo s vypnutým motorem. Předpokládám, že změna za hydraulické ovládání bude souviset i s nějakým vnitřními změnami... Tento problém (s tlakem oleje - nastavení regulačním ventilem) řešil i Motorrad v dlouhodobém testu na 50tis km (viz Motocykl 1-2/2019). Údajně pro rok 2019 nově ubyla jedna lamela...
Díky předem za info...!

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 19:46

Takže spojka. Speciálně kvůli tobě jsem na křižovatkách naprosto zbytečně zařazoval a vyřazoval a zjistil, že... že na jedné motorce to celkem šlo, ale rozhodně to nebylo nic lehkého, jako že bych dal neutrál z jedničky lehkým nadzdvihnutím nohy, a u druhé motorky, na které jsem jezdil, to někdy šlo blbě a někdy vůbec. Když jsem si přehmátl na řídítku a spojku nemačkal dvěma prsty, nýbrž ji vymáčkl až na doraz, tak to šlo dobře. To hydraulické ovládání na to ale vliv nemá, je to v konkstrukci samotné spojky, která je udělaná trochu jinak a místo 12 lamel jich má 10 (jak jsem koupil, tak prodávám). V Ducati o tomhle nešvaru prý vědí, tak se to snažili trochu upravit. Konverze na hydrauliku nebude, to by nebylo nic snadného, to vyjde levněji starou motorku prodat a koupit jinou :-)

MichaT
Dotaz od MichaT položen 21.02.2019 11:26

Ahoj, zajímalo by mne, zda plánují dvouspojoový automat, obdobně jako Honda. Dík, Michal

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 22:30

Ahoj, prej neřeknou :-D Každá větší značka má v jednu chvíli ve vývoji různé projekty, které buď dopadnou, anebo ne. Teď frčí obousměrné quickshiftery, nicméně můj soukromý názor je, že se dvouspojkou minimálně na nějaké základní úrovni zabývat budou. Ve VW jim to šlape napříč značkami i modely ;-)

HiddenSnake
Dotaz od HiddenSnake položen 21.02.2019 12:41

Prevodovka a presnost razeni. Proste kolik falesnych neutralu tam napada v ruznych rezimech. Respektive i vyrazeni. Chapu to dobre, ze bude i verze bez QS?

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 19:48

Standardní Multice je bez QS, verze S rychlořazení má, ale dá se softwarově vypnout. Nicméně samozřejmě tam pořád bude člověk tlačit přes nějaké čidlo. Řazení překvapivě v pohodě, za celých 320 km tři problémy dané ale spíš mým lajdáctvím, že jsem nedořadil. Ale jednou to bylo nepříjemný, bo jsem cvakal ze tři na dva celkem v kalupu, zapadlo to, ale po asi půlvteřině kvalt vyletěl. A potom se mi jednou nepovedlo přeřadit nahoru a to třetí už nevím, nicméně nebylo to nic, co by se mi nestalo i na jiných motorkách, nejen Ducati. Vím asi, kam míříš, ale ne, tohle není stará Ducati. Řadí to pěkně.

XL-Ondra
Dotaz od XL-Ondra položen 21.02.2019 13:25

Meli:
třeba proto, že MTS 950 má 4 jízdní módy a ke každému můžeš nastavit individuální stupeň kontroly trakce a citlivosti/vypnutí ABS. Mě to smysl dává a nastavené je to dobře...

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 19:49

Sám bych to líp neřekl :-)

Gloj
Dotaz od Gloj položen 21.02.2019 18:05

Ahoj, přesně tak, zajímala by mne verze kol 17/17. Nečekám teda, že by moc chtěli odkrýt svoje marketingové karty, ale třeba prozradí, jestli se o tom uvažuje. Dík

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 22:47

Nikdo, a Ducati není výjimkou, nechce odhalovat plány, pokud to není součástí marketingového plánu ;-) Ale tvářili se, že jim to nedává moc smysl - Multistrada 950 na 17", na 19/17" a ještě na 19/17" s vyššími zdvihy. Malé přední kolo by ani podle mě nepřineslo nic důležitého, to by vznikl jen další turistický Hypermotard, a to už tady jednou bylo. A trh si vyžádal Multistradu, takže Hyperstrada skončila. Enduro ve stylu F 850 GS nebo Africa Twin z Multice taky nikdy nebude, takže si myslím, že stávající dvě verze asi chvíli vydrží.

nevo7
Dotaz od nevo7 položen 21.02.2019 20:26

Asi neprezradia, ale žerie to olej? V časopise Motocykl písali po rozborke 50000 km /MTS950/, že to scucne 0,4 l oleja na 1000 km.
A dá sa to jazdne, užívateľsky či ktorú kúpiť, porovnať s KTM 1290 SAS? Výbavou sú na tom rovnako /KTM+travel packet/, ide mi najmä o semiaktívny podvozok, ktorý málokto ponúka za 400000 Kč.
A dá sa ten farebný TFT displej plne porovnať s konkurenciou? Ako zobrazuje vizuálne, rozlíšenie, aký je z neho pocit, veľkosť číslic a písmen /lebo z obrázkov mi príde ako najslabší v porovnaní s BMW, KTM, Triumph či Yamaha/.

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 22:59

Čtyři decky po najetí 50 tisíc na "performance" motoru, to není tak děsivé. Letošní motor má ale pár drobných změn, které by prý ve výsledku mohly tuhle spotřebu oleje taky trochu snížit. Porovnání s 1290 S ADV S mi nepřijde vhodné, tam je přímý konkurent Multistrada 1260 S. Kačena je vysoká sportovní motorka, která sice chce vypadat jako pohodlný cesťáček, ale je tam někde uvnitř pořád Ready to Race. Motoricky proti 950 úplně mimo. Ducati působí jemněji, distingovaně, KTM je zvíře. Co se TFT týče, já vidím celkem dobře, takže se mi blbě posuzuje velikost písma. Je tam toho naflákaného na malém prostoru dost, ale nevadilo mi to, nepůsobilo to na mě zmatečně. To fakt bude o tom, co se člověku líbí. Funkčně je to cajk, dokonce je na displej krásně vidět, i když člověk stojí ve stupačkách.

_Hans_
Dotaz od _Hans_ položen 22.02.2019 19:21

Ahoj, zajímalo by mě, jaké jsou servisní náklady u verze S u podvozku. Jak často se servisuje (kilometry nebo roky) a jaká je cena?
Díky

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 19:50

Ahoj, servisní náklady mi neprozradili, nicméně je to prý úplně stejný úkon jako na standardních tlumičích. Vzadu nic a vepředu se mění olej a gufera, samotný ten semiaktiv je uzavřený a nic se na něm neservisuje. Prý každé dva roky nebo 30 000 km, prostě standard.

CZ175_1967
Dotaz od CZ175_1967 položen 23.02.2019 11:05

Ahoj, mě by zajímaly chybějící technické údaje jako je max. užitečné zatížení (se standartní výbavou) a maximální rychlost. Dále kolik váží hlavní stojam, držáky bočních a horního kufru, samotné kufry a jakou maximální rychlostí je možné s kufry jet. Díky.

XL-Ondra
Dotaz od XL-Ondra položen 23.02.2019 16:20

CZ175_1967:
Dovolím si odpovědět, z manuálu mé 2018 (předpokládám, že to bude stejné):
Max rychlost s tankvakem / topcase / boční: 180 km/h.
Hmotnosti (2018): suchá 204 / mokrá 227 / max. přípustná 450
Rozdělení nosnosti (manuál ): tankvak 5; topcase 5, bočáky 10+10
U Varadera jsem měl v manuálu podobné nesmysly...
Topcase jsem odvážil: 5,1 kg, boční budou mírně lehčí
Držáky topcase cca 1-2 kg
Bočáky držáky nemají...
Centrál pár kg má, ale to je jedno, je na nejnižším místě, těžiště nezvedá, naopak
Tož tak...

CZ175_1967
Dotaz od CZ175_1967 položen 23.02.2019 17:17

Dekuju, velkej Ondro.

Odpověď od Honza Rameš z 27.02.2019 19:52

Taky díky Ondrovi, jen trochu upřesním, verze S váží 230 kg s litými a 235 kg s vyplétanými ráfky a celková hmotnost je 465 kg, čili naložit se na ni dá 235, resp. 230 kg. Fakt dost!

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Smrči-GSX-F přispěl 3 Kč
rostasv přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist