Testujeme BMW F 900 R a F 900 XR
Text: Vláďa Novotný | Foto: BMW | Zveřejněno: 22.1.2020 | Zobrazeno: 20 087x
Pomalu balíme kufry a chystáme se na první ochutnávku novinek F 900 R a F 900 XR. Podle prvních informací to vypadá na hodně povedené kousky, které by mohly potěšit pružným motorem a fajn jízdními dovednostmi. Také nyní máte možnost psát dotazy, na které se pokusíme najít odpovědi přímo z místa činu od lidí z vývojového oddělení.
Tato dvojička určitě dává smysl a myslím si, že BMW má na čem stavět. Dá se říct, že obě vycházejí z modelu F 850 GS, který se nám loňskou sezonu ustájil v redakční garáži. Všichni jsme se shodli, že nás nejvíc potěšil především jeho pružný motor, který je zasazen do povedeného šasí a společně tvoří kompaktní celek. Řadový dvouválec se v novinách pochlapil o nějakých 40 cm3 a nyní se pyšní výkonem 105 koní při 8500 ot./min. a maximálním točivým momentem 92 Nm nastupujícím o dva tisíce otáček níže. Podle informací by měl být silnější především ve středním pásmu a pochopitelně by měl splňovat striktní limity Euro 5. Pokud jeden z těchto modelů zaujme motorkáře s řidičákem kategorie A2, nemusejí smutnit, protože je připravena verze s výkonem 35kW.
Nádrž F 900 XR pobere 15,5 litrů, nádrž naháče F 900 R o 2,5 litrů méně. Rozdíl je také například ve váze, protože plně natankovaný naháč váží 211 kilogramů a cestovněji založené XR váží o osm kilo více. Výška jeho sedla je standardně 825 milimetrů nad zemí, což znamená o deset milimetrů více než u „erka“. Také zdvihy pérování jsou různé, a to 170/172 mm u XR a 132/142 mm u R. Oba bez rozdílu mají už ve standardu TFT displej s konektivitou BMW Motorrad, LED světla a blinkry, 12V zásuvku, dva jízdní režimy Road a Rain, ASC nebo stavitelné páčky spojky a brzdy. Model F 900 XR pak ještě stavitelný štítek.
Jak známo, BMW nabízí širokou škálu příslušenství a nadstandardní výbavy za příplatek, takže je z čeho vybírat. Jmenujme třeba reflektor Pro včetně adaptivních světlometů, jízdní režimy Pro včetně ABS Pro/DTC/MSR/DBC nebo elektronické pérování ESA, bezklíčový systém, tísňové volání, kontrolu tlaku v pneumatikách nebo tísňové volání, ale i snížení podvozku.
Jak novinky budou fungují se dozvíme co nevidět, jen doufáme, že ve Španělsku nebude sněžit tak jako první skupině, která modely F 900 R a F 900 XR prohání v těchto dnech. Vám nabízíme možnost vkládat dotazy, na které budeme hledat odpovědi na jižanských silnicích, ale i u stolu po boku inženýrů BMW.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Ahoj, jaká bude F 900 XR pro cestování ve dvou s třemi kufry? Komfort sedla spolujezdce? Bude součástí orig. příslušenství držák na Top case?
Valneta, díky za dotaz. Tak na toto většinou odpoví až redakční test, ale už ve Španělsku jsem za sebe posadil kolegu. Sedlo a jízdní pozice prý naprosto v pořádku, ale madla mu připadají moc za zády a blízko u sebe, takže má pocit, jako by měl „klepeta“. Také mu vadí, že se chodidlo opírá o koncovku výfuku. Mě se s Romanem na tandemu jelo dobře.
Zajíma mě především XR. Jaké má naladění a projev motoru. Jestli je taky tak divně gumovej a nezazivnej jako v GS. Jak funguje ten malý větrný štítek při vyšších cestovnich rychlostech u jezdce vysokého 185 cm a více. Jak funguje quickshifter při řazení, kdy není motor ve vysokých otáčkách. A z technických věci - objem nádrže, spotřeba v dynamic režimu, a maximální užitná hmotnost motorky. Díky za odpovědi.
PEPEE01, děkuju za dotazy. Užitečné zatížení modelu XR je 219 kg, nádrž pobere 15,5 l benzínu, se spotřebou jsem se dostal na 5,1 litrů podle palubního počítače. Předchozí den jsem s modelem F 900 R jezdil kolem šesti litrů. Štítek ve vyšší poloze fungoval velice dobře, a to i při rychlostech nad 130 km/h. Nutno podotknout, že bylo dost větrno a něco šlo do ramene. Motor se mi líbil opravdu dost a to průběhem, pružností a také tím, že vůbec necukal, a to ani při nižších rychlostech na vyšší kvalty ve městě a kruháči.
Ahoj, pořád má S1000XR udělaný sedlo tak, že ti to obejme totálně zadek (což je super), ale přes hranu sedla se z toho nedá pohodlně vysedat?
Díky Mraki, na model S 1000 XR je zatím informační embargo, takže test a první dojmy pošleme do světa až později. Díky za pochopení.
Budú sa držať tradície z GS alebo pôjde tentokrát predná vidlica nastaviť?
Ak by si vedel zistiť, prosím, ako je na tom XR z hľadiska vysokých ľudí? BMW je v tomto dobré na rozdiel od Japoncov, ktorí si občas nevedia odpustiť ergonomické prehrešky (napr. ATAS alebo S. Ténéré), ale i tak...
Ahoj Metric, vidlice není stavitelná ani u F 900 R, ani u F 900 XR. Je ale potřeba dodat, že nastavení je opravdu povedené a nikdy jsem neměl pocit, že bych ho potřeboval měnit. Ano, u cestovního endura F 850 GS bych stavitelnou vidlici kvůli offroadovějšímu zaměření rozhodně přivítal, u nových devítistovek jsem s pevným továrním nastavením v pohodě. Model F 900 XR určitě sedne i větším motorkářům, což mi potvrdil jeden z vyšších zahraničních kolegů. Díky za dotazy.
Me zaujala pomerne mala nadrz na obou modelech... Da se na tom ujet alespon 300 km od pumpy k pumpe ??? Diky za info...
Soccer, souhlasím, nádrže určitě mohly být objemnější, než jen 15,5 litrů u F 900 XR a 13 litrů u F 900 R. Dík.
Zajímalo by mě srovnání naháče s Aprilia Shiver 900, kterou jste dříve testovali.
David-Plzen, díky za podnět, pokud jen trošku půjde, pokusíme se je během sezony postavit proti sobě.
Zdravím,
ví se už,jaká by měla být přibližně cena(obou verzí)?
Gripp, taky zdravím a díky za dotaz. Cena modelu F 900 R je stanovena na 224.800 Kč, cena F 900 XR 282.800 Kč.
Kde se motocykl vyrábí, také v Číně jako 850 GSo?
Gaseeer, podle informací lidí z fabriky se obě devítistovky vyrábějí v Berlíně, tak jako všechny velké mašiny BMW. Naopak menší BMW, jako například model 310 GS, se vyrábí mimo Evropu.
Ahoj, zajímají mě servisní intervaly nového motoru tj. olej, ventily a seřízení vstřikovačů. Jaký má velký rozvor kol 1518 mm vliv na jízdní vlastnosti motocyklu? Jaký je pocit ze semiaktivního podvozku vzadu a nenastavitelné přední vidlice? BMW Motorrad udává spotřebu paliva 4,2l/100km, jaká je ale reálná spotřeba v provozu? Zajímá mě spíše verze F 900 R. Děkuji za odpovědi a přeji příjemné testování.
Servisní intervaly jsou stejné jako u F 850 GS, tedy:
10000 km servis nebo 1 rok:
- prohlídka
- výměna oleje
- výměna brzdové kapaliny (po prvním roce a pak po každých 2 letech)
Každých 20000 km
- kontrola vůle ventilů
- výměna svíček
Každých 30000 km
- výměna oleje v teleskopické vidlici
Každých 40000 km
- výměna palivového filtru a hadic
- výměna hadic odvětrání
Jak už jsem psal dříve, u těchto silničních modelů mi přijde set-up nestavitelné vidlice velice dobrý a se zadním elektronickým pérováním Esa působí kompaktním dojmem. Výhoda elektronické Esy=rychlejší a jednodišší přenastavení pro jízdu sólo, ve dvou, s bagáží... Co se ovladatelnosti týče, tak všechno v lati. Spotřeba hodně závisí na stylu jízdy, což se nám ve Španělsku potvrdilo. Na modelu F 900 R jsem jezdil kolem šesti litrů a na modelu F 900 XR kolem pěti. Díky za dotaz.
Zajímá mně to samé. jako od tomikkkkkk, Ale na BMW F 900 R.
Ahoj allek, odpověď tedy výše...
Ahoj zajímalo by mne zrychlení 0-100 a z 0-200... Reálný dojezd na bandu, jak fungují priplatkove mapy s rychlorazenim a tlumic Esa. Diky moc Mira
Ahoj Miras-CBR-125, výrobce udává zrychlení 0-100 km/h 3,6 s. Vyzkoušíme při klasickém redakčním testu. Rychlořazení přesně odpovídá sportovně – cestovní kategorii a za mě spokojenost. Řazení nahoru je ale pocitově příjemnější, než dolů. Režim Dynamic Pro nabízí velké spektrum možností nastavení elektronických asistentů. O spotřebě a nádrži výše...ale ano, 3-4 litrů navíc by urcitě nádrž modelu R i XR zaloužila.
Jsou motorky cely plastovy nebo je nadrz plechova?
Jesli je tam hodne plastu, tak jak pusobi? Nejsou moc levný?
PetrCZE. Ano, nádrže jsou z plastu. Motorky ovšem působí celkově kvalitním zpracováním a nic mi vyloženě nevadí. Díky.
Zajímalo by mě, jestli u " cesťáku " bude konečně pořádná nádrž.
15 litrů je jen na cestu okolo většího komínu.
Rokyt, jak už zaznělo, kapacita nádrže by mohla být alespoň o tři, čtyři litry větší, než jen 15, 5 litrů. Dík.
Zajimalo by me, v cem si BMW mysli ze jejich motor lepsi a v cem horsi nez KTM 890. Diky
Každá značka řekne, že ten jejich motor je nejlepší... Pokud bude šance, během sezony zkusíme pocity z obou motorů porovnat.
Je ESA na zadním i předním odpružení?
Ventil89, ESA je jen na zadku, na předku nestavitelná USD vidlice.
Ahojte, me by zajimalo spousta věcí, jelikož uz jsme se byli se zenou na tuhle masinku podivat v BMW a silne o ni uvazujeme. Testovacky budou az od dubna.
- jak funguje quickshifter
- jestli se pri snizeni motorky zachova kvalitni tlumeni podvozku, nebo je to prilis velka dan za vysku motorky
- pomala jizda treba na kruhaci, jestli neni 2valec ucukanej v malejch otackach
- a hlavne ta vaha, jak pri manipulaci tak pri ochote sklopit se do zatacky a zase zpet
Mela by to byt motorka pro moji zenu (170 cm, 58kg) tak treba i nazor na vhodnost pro zenskou.
Winic, díky za dotazy. Quickshifter funguje dobře a přesně odpovídá dané kategorii, Přišlo mi, že nahoru řadí o fous lépe, než opačně. Sníženou verzi jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet, ale věřím, že to bude mít BMW vychytané. Motor je fakt povedený a funguje bez cukání i při nízkých rychlostech na vyšší kvalty. Město, kruháče v klidu na dvojku-trojku bez náznaku nervózního projevu. Při jízdě motorky (R i XR) působí hbitým dojmem a jelo se mi na nich velice dobře a nemusel se s ničím prát. Žena by měla být v pohodě a s motorkou si poradit. Myslím, že začátkem sezony budou BMW dny, kdy se naskytne šance F 900 R i XR vyzkoušet.
Zdravim všetkých Motorkárov. Chcel bych sa opitat či F900XR je priamy nástupca F800GT, alebo BMW plánuje v budúcnu postavit nejakú F900 z bezudržbovym remenovym prevodom. Neco také jak bolo F800GT. Ďakujem za odpoveď...
Nedá se říct, že by model F 900 XR byl nástupcem F 800 GT a podle slov lidí z továrny BMW zatím takový model nemají v plánu. Na silniční cestování by měl být určen model F 900 XR a nebo více offroadový model F 850 GS. Tam by se logicky dalo očekávat, že "malé" GS dostane také větší motor 900, nikdo však oficiálně nepotvrdil, ale ani nevyvrátil.
Ahoj, jestli muzu pozadat , tak prosim o:
- jaka je jizda ve dvou ? ( a ten druhy at ma alespon 60kg a vyse )
- co rika spolujezdec na sedadlo, stupacky a vibrace.
- Jak se ti s motorkou manipuluje pri tve vysce ( ja mam 173 )
- jaka je dynamika se spolujezdcem
Neni treba mi odpovidat, pokud to bude zmineno ve videou nebo v clanku.
Diky
Ahoj nous, pocity z jízdy ve dvou a hlavně spolujezdce jsou uvedeny v prvním dotazu od valnety. Manipulace i se sériovým sedlem je úplně v pohodě a na místě došlápnu. Dynamika ve dvou samozřejmě není taková jako v jednom, to dá rozum, ale i se spolujezdcem to není vůbec špatné. Také pochopitelně záleží, jak těžkého spolujezdce povezeš.
Ahoj, jako majitel f800r bych se chtěl konstruktérů z BMW zeptat na pár věcí:
- Proč zrušili umístění nádrže pod sedačkou?
Pryč je výhoda nízkého těžiště a komfortu tankování při jízdě s tankvakem.
- Proč se rozhodnuli vést výfuk spodem a né tak jako u F800R ?
Díky moc :)
Ahoj, jde o kompletně jinou motorku, než předchozí model. Dá se F 900 R a F 900XR vychází z předloni představeného modelu F 850 GS a má tedy téměř na chlup stejný motor. Proto jiná stavba a dále uvádím, co jsem napsal tenkrát.
...co se nádrže týče, důvodem posunu z podsedlové části je celkově jiná koncepce motoru a tím pádem pozice vzduchového filtru, ale i potřeba zatížit přední kolo a odlehčit zadnímu tlumiči. V neposlední řadě sehrálo velikou roli celkové rozložení hmotnosti a centralizace hmotnosti.
Ahoj,přímým konkurentem bude Yamaha Tracer 900 (ergonomie, výkon, zaměření),zajímalo by mě srovnání těchto 2 motocyklů. Dále, jestli nižší sportovní plexištítek u červeného příplatkového modelu dostatečně chrání nebo je lepší vyšší plexištítek u bílé a zlaté barvy? Májí nové modely el.přípojku v oblasti řídítek nebo jakým způsobem je možné dobíjet mobil nebo navigaci při jízdě. (originál příplatková navigace BMW je za cca 20tis. Kč). Díky za odpověď.
Věřím, že se během sezony s Tracerem utká a dozvíme se více. Jezdil jsem jenom se standardním štítkem, takže těžko posoudit, ale vyšší nejspíš bude fungovat lépe. Každopádně je fajn, že se dá jednoduše nastavit do dvou poloh i za jízdy a hlavně v té vyšší funguje při dálničních přejezdech velice slušně. Elektrická zásuvka je umístěna dost netradičně a z mého pohledu neprakticky na boku motorky (nad levou stupačkou), takže se musí natáhnout kabel buď k přístrojovce a nebo pod sedlo. Děkuju za dorazy bacile547.
Ahoj borci, dotazů je tady celkem dost, budu rád, když ty mašiny pořádně otestujte a otázka zní : natočite video recenzi? , kde budou všechny zodpovězeny... Každého zajímá vše.... Jízdní vlastnosti čínského dvouválce, vibrace, ochrana proti větru, technická výbava strojů, real spotřeba paliva, plná zátěž motorky i s batůžkem, pak srovnání s konkurencí a snad už jen na kolik vyjde další příplatková výbava. Přeji Vám nej podmínky pro testování a těším se na Vaše recenze a odpovědi... Díky
Ahoj ramirez43. Jasně, video jsem točil a něco tradičně připravíme. Bohužel mě zařízla technika a o některé záběry jsem přišel. Nicméně jsem se to snažil dohnat jinak a věřím, že úspěšně. Dík za pochopení.