yamaha_tenere_duben




Z druhé ruky - KTM Superduke 990

Jistě se mezi vámi najdou tací, co si pamatují na ten den, kdy se na nás vyřítila tahle potvora. Ještě tenkrát nikdo nevěděl jak to bude jezdit, ale už bylo jasný, že nuda s tim rozhodně nebude. S odstupem času můžeme říct, že tak velký vstup z bahna do světa silničních motocyklů, tušil jen málo kdo z nás.

Kapitoly článku

Superduke 990 2005 - 2006

Co nám v tom tiká?


Motor LC8, známý z modelu KTM Adventure 950 s karburátory, byl zde kompletně přepracován na hodnotu 999 ccm a přidalo se vstřikování. Tento vidlicový dvouválec DOHC s úhlem sevření válců 75 stupňů dosahuje výkonu 120 koní v 9 000 otáčkách a o dva tisíce otáček méně najdeš maximální hodnotu kroutícího momentu 100 Nm. Co se týká charakteru motoru, tak ještě dnes nejde tenhle šlachovitej sprinter s ničím srovnávat. Agresivní, okamžitý zátah při sebemenším vrknutí plynem. Od majitelů přichází zprávy, že v životě nejeli na ničem podobném. I když vlastně ano, takto se chová krosová dvoutaktní dvěstěpadesátka. Výška sedla tomu také odpovídá, rovných 855 mm nad zemí. Společně se strmým úhlem řízení 66.5° a se stopou 103 mm se máte na co těšit!

Biker.zz SD 990 2005

Motorku jsem pořídil rok starou, dovoz ze zahraničí. Od začátku servisuju v KTM Hradec Králové a maximální spokojenost. Olej používám motorex 10w50, destičky originál Brembo, kapalina Motul 5.1. Jinak brzdy jsou hodně silná stránka. Závada byla jedna a to sáknoucí vodní pumpa, slyšel jsem, že se to objevuje celkem často. Na motorce mám padáky RDmoto - pasujou skvěle, dále mám širší řidítka azonic a otevřený filtr DNA - KN ho v té době neměla v nabídce. Pneumatiky používám Pirelli Supercorsa vzadu 180/60 místo 180/55 - jsou lepší v zatáčkách. Výdrž podle směsi. Na Supercorsa SC2 klidně 4-5 tis podle stylu jízdy, na SC1 tak 2-3 tisíc. Najeto mám 24 000 km a řetězovka pomalu končí. Silná stránka určitě podvozek a brzdy, absolutně zábavný stroj na ježdění kolem města, utažený úzký okresky, nebo menší okruhy - Sosnová, V. Mýto a podobně. Slabiny - slabší motor v porovnání třeba s Tuonem. Znatelný menší výkon je někde nad 150 km/h od 4. rychlosti, jinak do 150 km/h na první 3 rychlosti v pohodě. Sériově nemá tlumič řízení – ale je ho potřeba. Další nevýhoda je minimální možnost upnutí zavazadel a samozřejmě, je to motorka pro jednoho.
První Superduke 2005/2006 je naprosto zábavná motorka, která dala slovnímu spojení fun-factor nový rozměr. Z dnešního pohledu je to stále ostrá bestie, ale na její vrub přibylo i několik výtek k ucukanému chování v nízkých otáčkách. Sám jsem byl hrdý majitel Superduka jeden rok a vím, jak dokázal potrápit ve městě. Pod hranicí 4 000 otáček mlátil řetězem tak, že jsem kolikrát chtěl zastavit a nechat ho odpočinout. Potom si také Vévoda z Vídně řekne o pořádnou dávku paliva a při využití plného potenciálu stodvaceti koní atakujete i hranici 12 l na 100 kilometrů. To při velikosti nádrže 15 litrů nutí přemýšlet jezdce kudy jet, aby nezůstal někde trčet na suchu. Vše ale závisí na stylu jízdy, a tak jde stlačit spotřebu klidným tempem na hranici 7 litrů.

GeorgePanek SD 990 2006

Mam ho čtvrtou sezonu a za tu dobu mě dost potrápil, měl jsem pech na špatnou koupi. Po najetí asi 2 tisíc km jsem zjistil, že dlohodobě tekla voda do oleje. Netěsná vodní pumpa, to je slabost u Duka. Musel jsem nechat motor částečně opravit a k tomu byla ještě chycená jedna vačka. To je prý také častý jev, ale téměř za každý problém může špatná údržba a tedy majitel. Po opravě motoru jsem najel dalsi 3 tisíce km a motor se mi kousnul. Píst jsem doslova vysypal z válce. Celé to bylo právě pozdě odhaleným problémem s vodou v oleji...tak na to pozor. Sehnal jsem jiný motor, který má najeto jen 6 tis.km a o ten se snažim starat tak, jak se má a snad už to bude ok. Jinak mi ještě odešla volnoběžka a to na 20 tisíc km. Prý také celkem běžný jev u KTM. Veškeré díly kupuji original u KTM v Mladé Boleslavi, jinak brzdové destičky dávam jak udává manuál - Bremba a fakt to funguje. Pneu jezdim Michelin Pilot Power a nájezd max. 5 tis, ale spíš míň. Na motorce mam laděné Akrapoviče přímo na Duka, a tak stačilo jen nahrát mapu v KTM, záležitost chvilky a asi 1000,-Kč. Výměnu oleje dělam po 7500 km, jak říká manuál a hydrauliku ve spojce každé dva roky. Dávám olej od firmy Fuchs 15w50, chladící kapalinu putolain. Jinak spotřeba je různá, od 6 litrů na sto km, ale jen s tlumivkama a totální kochačka až k 12ti litrům, když se za to vezme. Jinak jsem jezdil s Dukem i v Alpách a na zatáčky je to úplně super stroj. Lehký, obratný, myslim si ale, že je to finančně dost náročný stroj na údržbu a kdo chce šetřit, at si raději koupí japonce. Mě to stálo za tři roky skoro 100 tis Kč, dvakrát oprava motoru. Pro mě je to srdcová záležitost, jinak by šla už dávno z domu. Pořád si řikam, že to byla chyba předchozího majitele a že teď už to bude vše ok.
Takže pokazit se může všechno a těžko házet na někoho chybu. Je to stroj a pokud se k horšímu kousku přidá i lidská hloupost, nedopadá to dobře. Georgeovi přejeme všichni už jen jízdu plnou zábavy. Jak sám přiznává, Superduke je srdcová záležitost. Kdo nikdy nezažil mít v garáži něco výjimečného nemůže se takovému pocitu nikdy přiblížit. Můžeme zde psát jak si tuhle jízdu musíte zasloužit a že na poprvé vás může Duke zaskočit, jak na všechno jde zhurta, ale pokud si to nezkusíte sami, nemá cenu o něčem diskutovat. Superduke první generace je přesně ten recept, kdy vás motorka buď chytne a musíte ji mít nebo ne a půjdete od toho.


Capri SD 990 2006

Motorku mám z druhý ruky s najetejma 26000 km (myslim, že bude mít asi víc, ale motorka je v supr stavu, takže je to v celku fuk). Nicméně musel jsem vyměnit spodní tekoucí válce na spojce za Oberon, protože od KTM by začal téct znovu a je hnusnej :). Jinak jsem zatim žádný jiný závady neměl. Kupoval jsem nový gumy Dunlop SportMaxx SportSmart a super. Předtim jsem tam měl Micheliny Pilot power a ty stály za prd, motorka se tak divně vlnila, no nic moc. Srovnání s jinou motorkou, mám akorát se Suzuki SV650 a musim říct, že na obou se mi jezdí dobře. Nejde to ale moc srovnávat, ostatně srovnávat Duka jde tak maximálně s Tuonem. Jinak vše si servisuji sám. Překvapily mě ceny některých náhradních dílů (magneziový víko spojky na motoru 1600,-Kč, řídítka 3500,-Kč, kryt výfuku 3500,-Kč atd). Kladný vlastnosti jsou, že se na motorce dá jezdit furt, neni extra nepohodlná, ale to záleží na každym jakej má zadek :). Tah je poměrně hezky rozloženej od 3000 otáček. Záporné stránky jsou, že se na to nedaj dát kufry a maličko větší spotřeba, ale zase za tu zábavu to stojí. Hodně blbě se na tom mění vzducháč a téměř nemožný je vyměnit plynový lanka, to musim říct, že je docela hukot. Je tam strašně málo místa a měly by se ty lanka nastavovat nějakym přípravkem, kterej mají jen v servisech. Jinak všechny díly kupuji jedině origo, kromě spojky. Oleje a všechny náplně kupuji Motorex. Jediné co jsem od Motorexu nekoupil, je spojková kapalina, páč stojí nesmysl. Koupil jsem olej do hydraulickýho podvozku Citroën, je to taky minerál a řel bych, že i kvalitnější a má brčálově zelenou barvu. Kdyby chtěl někdo přesnej typ, tak napište, Magura s nim maká stejně dobře jako před tim a nikdy neteče :). Jinak motor je fakt super. Podvozek a brzdy to samé a myslim, že tohle patří k hodně dobrejm mašinám :)

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist