yamaha_mt09




Z druhé ruky Benelli TNT 1130

Kapitoly článku

Společně s modelem TNT přišel na trh i ještě o něco víc sexy model TNT 1130 Cafe Racer. Inspirací mu byly závodní motocykly z dávných dob. Nalezneme tu tak větší (o pár centimetrů) přední plexi štítek, níže posazená řídítka, kryt sedla spolujezdce, zrcátka v závažíčkách a karbonové doplňky. Motocykl dále nabízí volbu palivových map. Tato funkce se však nesetkala s velkým ohlasem a jednotlivé charakteristiky motoru se od sebe příliš nelišily. Jediným pozitivem bylo na nejnižší výkon snížení spotřeby paliva o 10-20 procent, kdy se spíš jednalo o fakt, že jste nebyli nuceni tahat, neboť výkonu tu zkrátka nebylo. Oproti základní verzi TNT se tento model dočkal plně nastavitelné 50mm přední vidlice a stejně tak nastavitelné zadní centrální pružící jednotky. Výrobce navíc přihodil i odlehčené kované Marchesini ráfky a brzdový systém Brembo s radiálně uchycenými čtyřpístkovými třmeny, svírajícími 320mm přední kotouče. Výše zmíněné úpravy tak rozehrály ještě větší show, a hutných 117 Nm v 6 750 otáčkách se dalo lépe zkrotit, respektive přenést na silnici. Jezdců, kteří měli někdy tu příležitost se povozit není mnoho, za to však je po internetu spousta sebevědomých přirovnání typu „SuperDuke k snídani“ až po nadšené slohové útvary ve stylu „ Nikdy nezapomenu“. 


bodies (TNT Cafe Racer 2007)

Už ji nemám ale poradím. Nebrat TNT do roku 2005 odcházel alternátor. Nový stojí pokud se ti podaří 14 000,-Kč. Pak další neduh je startér, který od roku 2007 byl už v pořádku. Alternátor nechat utahovat po 6000 km. Baterie je poddimenzovaná a je třeba dát silnější gelovku a nešetřit na ní. Jinak motorka nemá chybu. Motor je absolutně super, brzdám také není jinak co vytknout. Jediná slabost je dobíjení. Měl jsem model cafe a to bylo super. Nenechám na ni dopustit a s láskou vzpomínám.

Verzí TNT bylo však více a kromě zmíněného kaféčka se jednalo ještě o model Titanium v titanovém lakování, kde byli výše zmíněné luxusnější komponenty také. Na trhu se objevuje i verze Sport Evo, s červeným rámem a rovněž plně nastavitelným odpružením a oproti starším modelům se hodně zlepšily přední brzdy. 

HoRnSzVa (TNT Cafe Racer 2007

Svojí Benelli jsem koupil loni, vyměnil olej, filtr a najel 5 000 km po ČR a Rakousku. V zimě, v dešti, za sucha, za strašného horka a nikdy žádný problém nebyl. Baterku jsem nikdy nedobíjel a vždy nastartovala. Čeho jsem si všiml, tak sem tam sama od sebe při jízdě po městě při přeřazováni mezi 1.a 2. stupněm chcípne a sem tam se mi rozsvítí oranžová kontrolka na přístrojovce, která se vsak nijak neprojevuje...Takže já si zatím spokojenost s motorkou, za kterou se každý otočí, nemohu vynachválit. 

Po usednutí na motocykl vás nejprve zarazí nízko položený přístrojový panel. Ihned je řidiči jasné, že přední miniplexi štítek plní spíše designovou úlohu. Ruce jsou však jen lehce natažené a kolena rovněž v přijatelném úhlu. Nic nenaznačuje, že by se mělo jednat o jízdu vašeho života. To je velký rozdíl například oproti extrémní Ducati Streetfighter, která je na vaše pohodlí daleko víc náročnější. Stejně tak dodávka výkonu tříválcového motoru je prostě výborná a nemusíte si tak, jako na dvouválci hlídat rozsah použitelných otáček. Po celodenní jízdě na TNT tak máte večer stále dost sil zajít do garáže a naleštit jí na druhý den. Designově nemá s TNT nikdo větší problém, rozporuplné pocity jsou však ohledně kvality některých částí, jako jsou elektrické svazky kabelů apod. Volnoběžka startéru také spoustě lidem pocuchala nervy. Postupem času se však tyto slabosti vychytávaly, a tak je dobré hledat novější ročníky od roku 2007. Spotřeba paliva se pohybuje u všech TNT od 7 litrů na 100 kilometrů a výše. Z praktického hlediska můžeme ještě zmínit poněkud kluzké stupačky v dešti, jinak se jedná o velmi vstřícný stroj. 

Pete Biggy (TNT Cafe Racer 2009) 

Já žádný velký problém neměl, ale moto jsem měl velmi krátce (jeden rok) a navíc funglovku. Bohužel jsem ji musel prodat, začal jsem víc cestovat a jezdit ve dvou. Ale, myslím, že i tak o TNT něco vím a mohu poradit: Je potřeba hlídat uchycení alternátoru, matka se povoluje. Nejlépe dávat na Locktite. Za druhé, nutnost mít baterii ve 100% pořádku, při volnoběhu (nízkých otáčkách) moto zrovna moc nedobíjí, pohasínají světla. Dále velmi křehké uchycení expanzky na chladící kapalinu. Láme se to a stalo se to i mně. Výměna je docela opruz, špatný přístup. A za poslední, po výměně oleje jsem zaznamenal unikání oleje u výpustného šroubu. Ten se povolil, jelikož pod ním nebyla "vyžíhaná" podložka. Nevím, jestli to byl problém servisu, nebo to takhle odfláklé dodává Benelli. Má své mouchy, ale pokud dostane od novoty náležitou péči se servisem a člověk se dokáže povznést nad některými "rozmary", tak bude sloužit. Co bych ještě doporučil, tak zkrátit interval výměny oleje. Jinak jízda na tom je opravdu výživná a TNT je v disciplíně FUN fanctoru nepřekonatelná. Na jejích poctivých 137 tříválcových kobyl se v zábavě často nechytají ani dnešní stopadesátikoňové 2V natož dvěstěkoňové sterilní čtyřhrnky. 

Tyto nadšené ohlasy směřující na projev motoru můžeme s klidem připsat křivce kroutícího momentu. Její záběr začíná už na hodnotě 2 000 otáček, kdy dává mimořádných 95 Nm a nepolevuje až do 8 000 otáček. Během této cesty drží neustále sílu okolo 110 Nm a v 6750 otáčkách dosahuje maxima 117 Nm. Reakce motoru na vaše povely však nemusí být každému pochuti. Už pouhé prohrábnutí plynu připomíná štěkot nervózního podvraťáka. Takže bacha!

Ke stoletému výročí značky přinesl výrobce v roce 2011 model TNT 1130 Century Racer R, který dosahuje výkonu "jen" 129 koní, ale svůj točivý moment 110 Nm však dosáhne už při 5250 ot./min, takže plný výkon bude k dispozici už od mnohem nižších otáček než dřív. 

Mimo výše uvedeného výročního modelu pak výrobce přišel i s modelem Benelli TNT 899, a to už v roce 2008. Změny se za poslední roky pak u velkého bráchy děly spíš uvnitř tříválcového motoru, který je s Benelli neodmyslitelně spojen. U modelu TNT 899 přišel nárůst výkonu na hodnotu 120 koní a 88 Nm (oproti dřívějším 117 k/79 Nm). Na trhu se pak ještě objevila verze R160, která má oproti standardu více karbonových doplňků. Poslední model TNT 1130 R má už pěkných 158 koní v 10 200 ot/min a vykouzlí 120 Nm v 8 400 otáčkách.

Pod taktovkou čínského majitele tak tento vlajkový naháč Benelli neumírá a stále přitahuje pozornost. Síla agregátu se přenáší na zadní kolo pomocí 6stupňové převodovky, anti-hopingové suché spojky a řetězu. Plně nastavitelný podvozek má vpředu upside-down vidlici Marzocchi s průměrem trubek 50 mm, vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou ZF Sachs. Brzdový systém je od Bremba, na předním kole jsou dva kotouče o průměru 320mm s radiálními třmeny, vzadu je jeden menší kotouč. 

Benelli TNT 1130 je jeden z mála moderních motocyklů, který zůstal celých devět let téměř nezměněn. Doufejme, že výrobce brzo dorazí s novým modelem a nebude potřeba čekat dlouhé roky, než se kvalita motocyklů zlepší.

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist