yamaha_mt09




Z druhé ruky Benelli TNT 1130

Přestože motocykly značky Benelli nejsou na silnicích příliš často vidět, je tato tovární značka známá po celém světě. Stroje jako TNT vynikají především svým osobitým a moderním designem. Ne vždy se však povedlo uspokojit zákazníka na sto procent. Jaké je tedy TNT skutečně?

Kapitoly článku

Kořeny Benelli sahají až do roku 1911, kdy začala dnes již více jak stoletá historie v italském městě Pesaro. V roce 1973 získal Benelli argentinský podnikatel Alejandro de Tomaso spolu s konkurentem Moto Guzzi a začal vývoj nových modelů s více válci, jako například "350 Quattro" a "500 Quattro", a také neuvěřitelný 750 Sei poháněn obrovským šestiválcovým motorem. Technicky pokročilé motocykly byly však sužovány problémy, výroba byla roku 1980 zastavena a v roce 1988 byly výrobní závody v Pesaru prodány. V roce 1995 se oživení značky se slavnou historií stalo skutečností, ujal se jí Andrea Merloni. Výsledkem byly rychle vyrobené modely Tornado Tre 900 Super Sport a v roce 2002 zahájení výroby roadsteru TNT. Benelli je nyní součástí skupiny Qianjiang, což je společnost, která se nachází v jihovýchodní Číně Wenling. Benelli QJ se však stále nachází v Pesaru, kde byla firma založena. 

Modelem TNT se dost věcí změnilo a to nejenom uvnitř značky. Německý časopis Motorrad udělil v roce 2004 modelu TNT cenu za nejlepší motocykl roku. Další vítězství v anketách po celém světě na sebe nenechala dlouho čekat. Celý motocykl působil jako by jej zde zanechaly bytosti z jiného světa. A co teprve když jste se na něm svezli. Motor nepřestával udivovat svojí agresivitou a vůči designu motocyklu nezaostával ani o píď. Objem 1130 ccm uvnitř trojice válců se každým vrknutím rukojeti připomíná a jakékoliv nechtěné přidání plynu může nepřipraveným řidičům způsobit závrať. TNT je nabito testosteronem a 137 napružených koní na hodnotě 9 000 otáček je odhodláno kdykoliv zasáhnout do hry. To, že je TNT v motocyklovém odvětví unikát, bylo také znát ihned po nastartování. Popravdě, může za to poněkud nakřáplý zvuk motoru. Zvuková kulisa tříválcového vodou chlazeného motoru by asi neměla znít jako Ducati před servisem. U Triumphu a nejenom oni měli určitě z tohoto podezřelého zvuku radost. Jakoby se proti TNT všichni spikli a nechtěli ji dopřát klidu. Od této chvíle tak začíná příběh o motocyklu TNT 1130, který by snesl název „Jednou jsi dole, jednou nahoře“ více než jakýkoliv jiný stroj. Raketový start modelu TNT roku 2004 v podobě superlativ od testovacích jezdců je ihned vzápětí rozcupován. Tehdejší trh nebyl připraven na takto radikální stroj a vysoké investice do výroby se nesetkaly s očekávaným prodejem. Jeden rok po uvedení modelu na trh Benelli pozastavuje na pár měsíců výrobu. 

Pilot1111(TNT 2004) 

TNT se u mě ohřálo jen chviličku, nenajel jsem na ní ani 1500 km, takže nemohu moc komentovat spolehlivost. Nicméně závadu měla už od koupě, a to únik oleje mezi horním a dolním blokem motoru. Vyřešila to ale chvilka v dílně a kapka silikonu. To jsou všechny moje servisní zkušenosti s TNT. Jinak na ni nedám dopustit. Měl jsem možnost svézt se na spoustě motorek, ale zatím marně hledám podobně zábavnej stroj. Byla prostě výjimečná. V zatáčkach s ní byla neuvěřitelná legrace, motor má sílu a krátkou převodovku. Prostě všechny vlastnosti nutný ke 100% zábavě. Škoda jen té špatné pověsti značky… 

Na začátek tedy menší problém s unikáním oleje. Na druhou stranu, by to nebyl Ital, aby někde něco neukáplo. Dále už se však problémy s modelem TNT více prohlubují, ale nepředbíhejme. Píše se rok 2006 a modely jako Honda Hornet, Kawasaki Z 1000 nebo Yamaha Fazer se sice dobře prodávají, ale nemohou dosáhnout touhy, jakou probouzí u svých majitelů TNT. Až se zdá být nepravděpodobné, že by TNT patřila do stejné kategorie naked jako výše zmíněná partička. Dokonce i vedle svých bratrů ze stejné země v podobě modelů Aprilia Tuono, MV Agusta Brutale, či Ducati Monster a Cagiva Raptor vypadá Benelli jako koncept budoucnosti. Exotický rám je zhotovený z dvojice ocelových trubek, tvořících přišroubované boční nosníky. Obdivné pohledy směřují i na kyvnou vidlici v designu příhradového rámu, která je zakončená excentrickým napínákem řetězu. Celkově pak motorka vypadá, jakoby její designér Adrian Morton, který pracoval i s mistrem Tamburinim na modelu MV Agusta Brutale a F4, popustil uzdu své fantazii a ve výrobním oddělení nebyl nikdo, kdo by s jeho křivkami měl problém. Požadavek od nejvyšších míst, byl však jasný. Vytvořit pořádný rozruch. Zkušenosti měl nadaný Brit již s modelem Benelli Tornado, které je také jeho dílem a u modelu TNT zašel ještě dál. „Nechal jsem svou ruku volnou a pracoval jsem srdcem“, říká Morton. Inspirace pochází jak ze světa hmyzu, tak hraček ve stylu transformers, ale i z filmů George Lucase… Myslím, že není potřeba více dodávat. 

Buteo (TNT 2004) 

U TNT strašně záleží na servisu. Jezdil jsem k panu Papežíkovi v Brandýsku u Kladna a velká spokojenost. Každoročně jsem ji nechal seřídit, preventivně jsem měnil i svíčky. Chce to opravdu člověka, který ví, co TNT chce. Takže určitě bych ji nedoporučoval týpkovi, který si myslí, že si doma všechno zbastlí sám. Větší investice přinesla jen výměna napojení alternátoru (cca 8000,-Kč) a výměna volnoběžky (podobná cena). A co vím, tak novému majiteli se rozpadl alternátor (v cca 32 tis. km). Takže z mého pohledu nijak extra nezlobila. Dvakrát jsem s ní byl na prodlouženém víkendu v Alpách, najel jsem na ní cca 13 000 km. Asi jsem měl taky kliku, že se jednalo o jeden z prvních kusů. První motory do TNT pro Benelli údajně dělala Moto Morini, které byly dle pana Papežíka kvalitnější. Nejhorší co do kvality byly prý roky 2005-06, a od roku 2007 se údajně kvalita zase zvedla. Ale víc by k tomu určitě dokázal říci on. Jinak ještě také cívky jsou velká bolest TNT.

Co se týká provozu, občas se mi stalo, že ohřátá nechtěla startovat. Prostě jsem přijel na benzinku, natankoval, chtěl nastartovat, ale baterka motorem sotva otočila a nic. Tak jsem 15 minut počkal, dal kafe a přečetl si noviny, motor vychladl, cvrknul jsem o něj a jelo se:). To byla bolest všech TNT. Údajně měly poddimenzovaný startér, který navíc opotřebením ještě ztrácel výkon. Někteří to řešili i převinutím, ale údajně se této bolesti nikdy úplně nezbavili. Hodně také záleželo na kondici a kvalitě baterky. Běžná baterka, kterou jsem koupil za 1500,-Kč vydržela rok. Baterky TNT žralo snad ještě víc, než gumy:). Zlepšilo se to až poté, co jsem koupil originál baterku, kterou nabízela přímo Benelli. Stála 2800,- Kč.. Pak také prý často chcípala, přijeli jste na křižovatku, vyřadili a TNT prostě chcíplo. A jelikož bylo ohřáté, tak nechtělo naskočit, takže potupné odtlačení z křižovatky :). Mně se ale tento problém vyhýbal. Chcípla mi za ty tři roky, co jsem jí měl, párkrát a většinou hned po vyjetí. Prostě jsem jí nahodil, "frajersky" dal plnej, takže výstřel z parkoviště, no a na první křižovatce chcípla :). Přisuzoval jsem to tomu, že ještě nebyla pořádně ohřátá, a tak mi taktně dává najevo, že takhle ne.

Takže měla svoje mouchy, ale přesto na ni stále s láskou vzpomínám:).

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist