Zontes představuje retro naháče i velký skútr
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Foto: Zontes | Zveřejněno: 2.12.2021 | Zobrazeno: 10 908x
Čínské značky v Miláně už pomalu hrají přesilovku, i když se často schovávají za oprášené jméno italského výrobce z minulosti. Jenže třeba takový Zontes je na svůj čínský původ vysloveně hrdý a nebojí se razit cestu vlastnímu designu. To je příklad nového sportovního skútru nebo řady retro naháčů. Ty patřily ke kouskům, které na stánku hrály prim.
Kapitoly článku
Zontes 310 M
Na rozdíl od většiny čínských značek Zontes překvapivě začal napřed s motocykly a až teď posílá na trh svůj první skútr. Sportovní skútr na svět kouká očima úzkých světel, tak trošku ve stylu Panigale. Ledkové denní svícení je odvážně vystrčené dolů doprostřed, no a teprve až když se setmí, přijde na řadu hlavní světlomet nahoře pod plexištítem. Celé to doplňují výstupky bočních kapotáží a výsledný dojem je pořádně agresivní, trochu to kazí jen špičaté výstupky předních směrovek.
Podobné téma se opakuje i vzadu, kde jsou vedle vykrojeného světla opět vystrčené boční plasty. A pod mohutným plastovým krytem je i pohonná jednotka s variátorem u zadního kola. Skútr Zontes 310 M se tváří jako hypersonická bestie s náporovým sáním, ve skutečnosti ji ale pohání kapalinou chlazený jednoválec s dvouvačkovým rozvodem a 4 ventily. Zdvihový objem je lehce nad tři sta, přesně 309 cm3 (vrtání x zdvih je 72 x 76 mm), a maximální výkon je až překvapivě vysoká hodnota 24,5 kW při 7 500 ot/min.
Slušné jízdní vlastnosti slibují kola o průměru 14" vpředu i vzadu, která jsou obutá do pneumatik 110/80 vpředu a 140/70 vzadu. Co se týče odpružení, na trubkovém rámu máme tradiční vidlici a vzadu dvojici tlumičů s nastavitelným předpětím pružiny. Za zmínku stojí i celková hmotnost 158 kg a výška sedla 770 mm, o zastavení se postarají dvě jednokotoučové brzdy s ABS. První skútry by měly dorazit na trh na jaře 2022.
Zontes 125 GK
Nahatý scrambler má hodně výrazný design založený na rovných plochách a přestože se tu dá vytušit návaznost na naháče Husqvarny, podání Zontesu je hodně originální. Třeba malý detail v podobě barevného proužku, který přechází z boku až do světlometu. Nebo ten kulatý a velký světlomet v době, kdy se všichni ostatní honí za co nejmenšími úzkými led proužky. Za zmínku stojí třeba i odvážný výfuk ustřižený do boku.
Plastový chránič dostal dokonce i mohutný kotouč přední brzdy. Robustní stroj se tváří jako mnohem větší objem, motor má totiž obalený i zboku ochrannými plasty. Jde o čtyřventilový motor 125 cm3 s jednou vačkou o výkonu 14,7 koní při 9000 ot/min. Brzdový systém je vybavený plnohodnotným ABS a 17" kola jsou obutá do pneumatik o rozměru 110/70 vpředu a 130/70 vzadu. Kola jsou přitom lakovaná dvoubarevně ve stejném odstínu jako nápisy na nádrži a proužek na světlometu. Drobnost, která ale poukazuje na důležité soustředění na detail.
Zontes 350 GK
A nakonec to nejsilnější, naháč GT, je osazený větším motorem. Jde o kapalinou chlazený jednoválec o objemu 347,7 cm3 (vrtání x zdvih 84,5 x 62 mm) se čtyřventilovou hlavou válců, dvěma vačkami a kompresním poměrem 12,3:1. Maximální výkon 29 kW při 9500 ot/min už naznačuje, že čínské značky dávno opustily bezpečnou strategii, kdy své agregáty ladily spíš na menší hodnoty a soustředily se hlavně na životnost. Teď už mají know-how a nové technologie a mohou nabízet výkony na úrovni evropských značek.
Co se týče podvozku, máme tu upside-down vidlici o průměru 43 mm, zatímco za monoshockem pracuje kyvná vidlice s pěkným odléváním s využitím výztužných žeber. Hlavní těleso výfuku je schované dole pod motorem, ale na pravé straně pod sedlem vystupuje moc pěkná dvojitá koncovka výfuku. Jinak se opakuje nápaditý design jako u stopětadvacítky, včetně barevně sladěných kol s nápisy a proužkem n světlometu.
Brzdové kotouče mají vpředu 320 mm a vzadu 260 mm a obsluhují je rediální třmeny J-Juan s radiálním uložením vpředu. Obě kola mají rozměr 17" a pneumatiky 120/70 vpředu a 160/60 vzadu. Přestože se tři pade netváří jako scrambler a je obutá do ryze silničních gum, ponechala si detail v podobě zakrytovaného kotouče přední brzdy.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)